Linkjeim Túráim:
VENDÉGKÖNYV
Ötztaler radmarathon fotóalbum!
Kanári szigetek fotóalbum!
2000-es emelkedőim a térképen!
MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt
NAGYOBB TÚRÁK
2011 Svájc - Olaszo.
2011 Francia Alpok
2011 Déltirol - Tirol
2010 Piereneusok
2010 Alpok (8 nap)
2009 Alpok
2009 Tenerife, La Palma
2008 Alpok
Pireneusok 2007
2006 Alpok
2005 Alpok
2004 Kerékpárral a Tour de France alpesi hágóin
2003 Kerékpárral az Adria mentén Montenegróig
2002 Görögország
2001 Svájc - Alpok
2000 - Alpok - Adria
1999 Szlovén - horvát - osztrák
1999 Tátra, Krakkó
1998 Tátra
1998 Magas tauern
1998 Tátra túra
1996 Dolomitok
1995 Tátra túra
1993 Tátra túra
|
Nem is a hátam mögött 18 évnyi - ... kilométernyi - külföldi kerékpározás, inkább életkoromból (bő 34 év) adódóan vélem úgy, hogy ideje, hogy nagyobb hangsúlyt fektessek az élet más területére, területeire, mint hogy szabadidőmet szinte kizárólag a bringázásnak és az ahhoz kapcsolódó teendőknek szenteljem. A bringázás egy olyan része az életemnek, ahol gyakorlatilag már eddig is szinte mind elértem, amit szerettem volna (Alpok szinte összes legendás, neves emelkedőjének felkeresése (gyakran oda-vissza is), Európában, több mint 150-szer 2000m fölé tekerés,
Összes pireneusi 2000m feletti aszfaltos út felkeresése, Ötztaler radmarathon teljesítése túrabringával, Raid Pyrenéen teljesítése első magyarként, Mont Ventoux ütődöttek klub Galerien (4*) verziójának teljesítése első magyarként, stb.) , így az Alpok összes aszfaltos 2000-es útjainak begyűjtése az utolsó, ami igazán motivál(t) még.
(Puskás Zoltán, egy gyakorlatilag velem majd' egyidőben külföldön túrázni kedzett, tapasztalt, és Európa tán összes országát bejárt "kolléga" - aki külföldön is majd' annyi km-t gyűjtött mint én - írja könyvében:
"Szerintem legfőképpen a hegyen derül ki, hogy valaki tényleg tud kerékpározni, vagy csak műkedvelő. S ugyanez visszafelé is igaz: aki tényleg tud kerékpározni, az szeret hegyen tekerni." A Tour de France-on is a hegyi szakaszok presztizse a legnagyobb, nem véletlen az emelkedőkből lettek legendás útszakaszok (melyeket fel is kerestem), ezért is motivál - még ha túrázóként is - a legtöbb kaptató begyűjtése, felkeresése, legkomolyabb emelkedőgyűjtemények túlszárnyalása....
Ahogy év elején a még hiányzó 2000m feletti aszfaltos utakat öszsesítettem, látszott, hogy picit talán sok egy évre, ám végül :
Nem kis célokat tűztem ki magamnak. Úgy éreztem és döntöttem, hogy nem érdemes néhány emelkedő miatt a "projektet" jövő évre is áttolni, inkább egy "erős" év keretében a végére érek még 2011-ben. Akad egy-két trónkövetelő is, akik szintén hasítanak hegyi bringázás terén, gondoltam jobb előttük befejezni a kollekciót, gyűjtögetést. :-) Júniusra a francia 2000-eseket terveztem "befejezni"; mely hiányzó emelkedők egy-két kivétellel mind kis, minimál forgalmú hegyi, völgyi utak. Mivel éve óta a Francia Alpok lett a kedvenc területem bringázásra.....
Májusban egy váratlanul kellemes idővel megajándékozó hét keretében Ausztriában tekertem fel az utolsó három emelkedőre (Dige FInstertal, Hochsölden és Idalpe), de azért Olaszországban is három új 2000-esen jártam. E túra megfelelő bemelegítés volt a két tervezett nyári alpesi málhás túrára.
Ez a lap azonban a júniusi szűk két hetes kerekezésről szól:
Emelkedőgyüjtemény honlapja | 2000m feletti emelkedőinek száma | 2000m-es útja, ahol még nem jártam | 2000m-es út, ahol én jártam, neki hiányzik! |
alpineroads.com | 57 db | MINDegyiken jártam ! | Több, mint 50, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Colle Vallonetto, Colle Moutiere (2454 m), stb... |
quaeldich.de, az egyik legalaposabb emelkedős honlap, jó fej fórumozókkal | kb. 115 db | 12 db aszfaltos, pl: Weritzalp, Bettmeralp, Lago Naret, stb. | hiány neki (elküldöm majd nekik) Lac Allos parkoló, Plan du Lac... |
cycling-challenge.com, nagyon dizájnos honlap, azonban a srác a svájci és francia Alpokon túl nem nagyon volt még... | 70 db | 1 db aszfaltos: Lac View Emosson | Több, mint 30-35, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Col du Moutiere, Esischie, Sampeyre és még hosszú a sor.. |
wikipedia / Alpenpasse | 61 db hágó (csak hágó!) | MINDegyiken jártam | néhány, pl: Mangart nyereg, Nivolet, Col du Petit Mont Cenis (2183 m) |
bergstrassen.de, Jó "kiállítású", szép honlap, gyűjtemény | 60 db | MINDegyiken jártam | SOK hiánya van, nem csak kuriózumok, így pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, Colle Esischie, Val Thorens, Alpe Galm, Alp Anarosa, Grosse Oscheniksee, Sanetschpass, stb... |
rennradschlag.de | 44 db (hágók oldalait külön számolva) | MINDegyiken jártam | Több, mint 50 hiánya van, pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, .........RENGETEG ! |
salite.ch és a climbbybike.com : utóbbi az előbbi emelkedőit veszi át - tudtommal | Határhágókkal: Ausztria: 21-22 Svájc: 39 Olaszo.: 52 Franciao.: 32 Duplikálódások nélkül össz: 137 db | Hiányzik nekem 11 db, pl: Alpe Cava, Lago Cornisello, Weritzalp, | Nekik is tudok újat mondani, pl: L'Authion, Petit Mont Cenis, Nagens (CH), Dürrboden, Hochsölden... |
cyclingcols.com: Michiel van Lonkhuyzen listája | max. 116 db (duplikációk nélkül) | max 6 db hiányom van, pl: Lago Naret .. | Hiányai: Petit MOnt Cenis, Colle Preit, Weisssee, Koralpe, ... stb. |
rovingmarmotte. blogspot.com | 72 db (csak hágók) | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Finestre (2176 m), Mangart nyereg (2055 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m), |
cols-cyclisme.com: főleg Franciao-ra kihegyezett gyűjtemény: | Franciao: 26 db Olaszo: 19db Svájc: 17 db Ausztria: 1 db | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Sella, Pordoi, Preit, Alpe Galm, Tatschalp, Petit Mont Cenis, Authion, stb. |
nevasport.com: spanyol fórumban emelk. felsorolás; nem csak hágó (puertos... asfaltada) | 106 db | 2 db hiányzik :Lago Naret és Lago di VOns | Neki is van hiánya: Colle Preit, Val Bighera, Petit Mont Cenis, Rofen... |
bdc-forum.it: olasz fórum | 79 db | 7 db hiányom van, pl: Breuil Cervinia, Lai da Vons, Weritzalp, Les Suches, stb... | Hiányai: Oscheniksee, Weisssee, Mangart nyereg, Petit Mont Cenis, Lac Allos parkoló... stb. |
Györgyi Gábor - saját 2000-es listám | Határhágókkal: Francia: 32 Olasz: 39 Osztrák: 21 Svájci: 31 Szlovén: 1 Össz: 124 db | Aug 2-re a 20 hiányból többlet lett:-) | - |
- MOTOROS HÁGÓ- ÉS EMELKEDŐ LISTÁK, GYŰJTEMÉNYEK - |
alpenspass.net - motoros hágólista | 67 db (csak hágók!) | MINDegyik aszfaltosra feltekertem | Néhány hágó is hiányzik neki, pl: Colle Preit (2083 m), Col Caretet di Val Bighera (2120 m), Col du Petit Mont Cenis (2183 m).. |
tornanti.it - igen komoly motoros emelkedő-lista | Franciao.: 27 db Svájc: 25 db Ausztria: 21 db Olaszo.: 43-46 db Össz.: 116-119 db | 2-3 db hiányom van: Lago di Vons (2075 m), Breuil-Cervinia, esetl Albertüsc (aszfalt ?)... | Bringával is tudok nekik újakat mondani: Tatschalp , Colle Preit (2083 m) |
gs-enduro.de - igen komoly motoros emelkedő-lista, murvások is ! | ... | ... | ... |
motoitinerari.com- csak hágók! | 59 db (nem csak aszfaltos) | MINDegyik aszfaltoson jártam. | Hiányzik neki pl: Moutiere, Petit Mont Cenis, Val Bighera, Küthai, stb.. |
Idén szabadságaimat úgy tudtam szervezni, hogy első málhás, vonulós bringatúrám, vándorlásom ideje június 10 és 22 közé esett. Repülővel érkeztem Milánóba, hogy Torinó mellett feltekerhessek a régió utolsó 2000-es útjára, a Pian de Re turistaházhoz. Mégis a délelőtti Rifugio Barbara Lowrie emelkedő hagyott mély nyomot bennem: bár a diagram jellemzően a 10-15%-os meredek kilométereket jelzett, azon belül háromszor is 20-24%-os szakaszok is akadtak; alaposan meglihegtetett.
A túra Francia Alpok részét június 13-án, pünkösd hétfőn kezdtem meg. A bő hét időjárása alapvetően nem volt rossz, de sajnos a majd' mindennapi fél - 3 órányi eső mégsem olyan ideális volt, mint amiért is korábban annyira kedveltem az Alpok eme régióját.
Emlékezetes volt a Lombarda hágóról való esős, ködös, sötétben való ereszkedés, majd másnap a BOnette hágó a kergetőző felhőkkel eddig nem tapasztalt szépséggel ajándékozott meg. A legendás Col d'Izoard (2361 m)hágón kezdetben teljesen olyan időben hajtottam, mint 2004-ben (jöttek is elő az emlékek...), aztán a végén viszont épp olan esőm lett, mint 2008-ben: óvatosan kellett ám ereszkedni, de most elég volt a fékem, nem kellett cipőmet is bevetnem.
Két nap múlva a Lautaret hágón egy igazán emlékezetes pocsék idős átkelésben volt részem: jó érzés volt tapasztalni elszántságom és, hogy nem ijesztett meg az eső sem: 10 fokben, esőben, ellenszélben, ködben értem fel a 2058m-es hágóra, hogy az esti Lac Besson után másnap már csodás napsütésben térjek vissza. 2004 után másztam újra délről a Galibier hágót (2645 m), és nagyon élveztem, amikor az egyik emlékezetes helyen szinte teljesen ugyanolyan szuper fotót és videót is készíthettem.
Király szakaszomon (161 km + 3890 m szintemelkedés) reggel csodás emelkedőben volt részem a Plan du Lac-hoz: szép és háborítatlan tájon, szinte forgalommentes úton kapaszkodtam fel 2364m magasra. Ezt követte már málhával a Col de l'Iseran (2770 m) hágóút, melyre ismét 2004 után kapaszkodtam fel délről, csak most szép időben a fölső szakaszát is élvezhettem, ahol 7 éve esőben küzdöttem. Az este során még két kis 2000-esre hajtottam fel, egyikükön - miután kőre futva defektem lett - lámpafénynél kellett kereket foltoznom. Élmény volt :-), de ez is erősítette elszántságomat: semmi sem állíthatott meg.
Utolsó napom délutánján, Courchevel, az utolsó francia új 2000-es után ismét elkapott egy eső a Petit St Bernard hágón (2188 m), így időnként villámlás-dörgés közepette értem éjfélre az olasz határra, ahonnan óvatosan, vizes úton, sötétben értem le Aosta völgyébe.
Az esti sátorverésnél, majd reggel sátorbontásnál kapott csapadék elgondolkodtatott, hogy "odafentről" esetleg meg akarnak-e állítani, illetve tesztelik tűrőképességemet, eltökéltségemet, de úgy véltem NOvarától a reptér felé tekerve már nincs min izgulni: sikeres túrát zártam. Aztán eltévedés miatt lett ám izgalom: a végén tán fél órát robogtam, időfutamoztam esőben, ám éppen odaértem: a repülőgép indulása előtt mindössze szűk másfél órával megérkeztem a reptérre. Ilyen gyorsan még sosem voltam kénytelen a bringát felkészíteni, de végül gond nélkül hazaértem.
Meglepett, de semmi "pofont" nem kaptam az elém állított akadályok által; sikerrel zártam a túrát: Ausztria után ezzel már Franciaország (Pireneusokat is beleértve) összes 2000m fölé vezető aszfaltos útjára is feljutottam: francia és osztrák listámon is már több aszfaltos emelkedőm van, mint a neves climbbybike-nak, vagy quaeldich.de-nek.
Ami a kuriózumnak számító emelkedőket illeti, a francia Alpokban pl. én osztottam meg a salite.ch adatbázisával a Le Saut (2280 m), Plan du Lac (2362 m) és Plan d'Aval (az aszfalt végéig 1988 m) diagramjait, mert alpesi kerekesek még nem tették meg. A másik legjelentősebb gyűjteménybe, a quaeldich.de-nél már 6 új alpesi emelkedőm leírása jelent meg. Svájcban és Olaszországban tett júliusi túrám után mindkét adatbázist további, addig hiányzókkal bővítettem.
Épp ez is motivált korábban: magyarként tudjak újat mondani, mutatni az Alpok bringásainak !
A videónál a - Pireneusokat is beleértve - 41 db különböző francia 2000-es emelkedőt illetően legalább 9-10 esetében van szerencsém ahhoz, csak egy magyar kerekestől szerepel videó a kaptatóról (a teljes Alpok 147 db 2000 m feletti aszfaltos útját illetően pedig február 11-én 29 videó csak nálam szerepel). (Persze, hogy megnéztem az infókat, hiszen foglalkozásom is elemző:-) Szakmai ártalom :-) )
MIvel van néhány konkurálni akaró bringás, itt jegyzem meg, hogy én ebben mérem, hogy ki mit lett le az asztalra... Mindenki előtt adott a lehetőség. Természetesen (mint máshol is leírom) semmi gond nincs azzal sem, ha valaki "csak" a klasszikus, több tízezer bringás által felkeresett emelkedőkön jár, ott is lehet szép élményeket szerezni. Én is úgy kezdtem. Sőt az élmény ott még több is (a sok bringás nyújtotta hangulat miatt), de sok év alpesi tekerés után ennél már többet akartam......
Ami a statisztikát illeti (noha nem ez volt az elsődleges prioritás):
- A túra során (az alpesi napokon, azaz 11 nap alatt) 1480 km alatt 28889 m szintemelkedést hajtottam.
- A 2004. évi 9, 2005. évi 13, 2006. évi 10, 2007. évi 7 és 2008. évi 11 és 2009. évi 12-13 és 2010-es 11 db után 2011-es Francia Alpok-beli túrámon 8-szor „küzdöttem le” Tour de France Hors categorie, kiemelt kategóriás vagy annak megfelelő emelkedőt, ezek a következők: Rif. Barbara, Pian de Re, Col de la Lombarda, Cime de la Bonette, (Allos ?), Col d'Izoard, Alpe d'Huez-Lac Besson, Col du Galibier, Plan du Lac
Forrás: edwinsel honlapja
- A 11 alpesi nap alatt 21-szer tekertem 2000m fölé, ezzel összesen már 189-nél járok (2011-ben már 30, és lesz még kb. ugyanennyi). Az 1500m szintkülönbségnél nagyobb, végighajtott emelkedőkből pedig 6-hoz volt szerencsém.
- Legtöbb szintemelkedés - vegyesen, részben málhával, de anélkül is - a király etapon született (e nap 4-szer jártam 2000m felett): 3890 méter.
- Az osztrák, majd ez a francia kerekezés után 41.951,8 km-t adnak ki az eddig külföldön megtett kerékpártúráim hosszai.
- Néha azt hiszem, hogy paranoiás vagyok, hogy újabb valaki akar versenyezni velem egyik-másik paraméterben (pl: külföldön megtett kilométerek száma), de lehet, hogy tévedek. Versenyben csak azt lehet legyőzni, aki abban szintén odateszi magát. Utoljára 1994-ban számítottak a kilométerek, azóta az nem érdekel. Évek óta évente csak 6000 km körül hajtok, ám ehhez több, mint 100.000 m szintemelkedés tartozik. 2004 óta a 2000m feletti emelkedők gyűjtése az én pályám, illetve a túráim szintemelkedései. Egyébként meg hosszabb szabadság több külföldi km-t tesz lehetővé.... Nem a versenyzésért hajtok; hanem az élményekért !
- Végül (oldalt ) egy táblázat egyéb kommentár nélkül: (Ez kifejezetten erősen motivál(t), hiszen ez mutat valamit, hogy nemzetközi szinten mit értem el hegyi túrabringázásban.
Lista a legnevesebb bringás honlapokról és rajtuk szereplő aszfaltos 2000m feletti alpesi emelkedők számáról:
Nap |
Útvonal |
Napi táv |
Idő |
Átlag |
Szint- emelk. |
kcal = |
videó linkje |
|
Előzmény, szervezés, útvonal-terv, indormáció-gyűjtemény
BEVEZETÉS (Készül), illetve a részletes útiterv |
Júni 10. 1. nap |
Budakalász, Bp – VONAT - Gramatneusiedl – Schwechat – REPÜLŐ – Milano, Malpensa – Ponte Ticino
|
43,7 km |
- |
- |
60 m |
- kcal |
|
Júni 11. 2. nap |
Ponte Ticino - Novara - VONAT - Torre Pellice - Rif. Barbara (1753 m) - Barge - Paesana - Pian de Re (2020 m)- Calcinere
Túraleírásért kattints ide!
|
114,2 km |
7:15:36 |
15,7 |
2806 m |
3871 kcal |
Rifugio Barbara Pian de Re
|
Júni 12. |
Calcinere - Saluzzo - Cuneo - Limone Piemonte - Colle di Tenda - Ventimiglia - VONAT - Nizza - St Laurent du Var
Túraleírásért kattints ide!
|
177,9 km |
8:22:28 |
21,2 |
1633 m |
3920 |
|
Júni 13. |
St Laurent du Var - Nizza - Isola - Col de la Lombarda (2350 m) - Santuario St Anna (2010 m) - Col de la Lombarda (2350 m) - Isola
Túraleírásért kattints ide!
|
156,4 km |
9:32:18 |
16,4 |
3168 m |
4995 |
Col e la Lombarde St Anna HD video
|
Júni 14. |
Isola - Cime de la Bonette (2802 m) - Jausiers
Túraleírásért kattints ide!
|
73,2 km |
5:06:26 |
12,7 |
2010 m |
2681 |
La Bonette (2802 m) HD video
|
Júni. 15. |
Jausiers - Barcelonnette - Col d'Allos (2250 ) - Allos - Parking du Laus (Lac Allos) (2110 m) - Allos - Col d'Allos (2250 m) - Jausiers - Col du Vars (2109 m) - Guillestre
Túraleírásért kattints ide!
|
150,8 km |
9:50:21 |
15,3 |
3836 m |
4433 |
Col d'Allos Parking du Laus HD videó
HD videoCol d'Allos Col de Vars
|
Júni. 16. |
Guillestre - Col d'Izoard (2361 m) - Cervieres - Les Fonts felé földútig - Briancon
Túraleírásért kattints ide!
|
64,2 km |
4:55:25 |
13,0 |
1664 m |
2147 |
Col d'Izoard HD videó
|
Júni. 17. |
Briancon - Chalet Laval parkoló (2030 m) - Briancon
Túraleírásért kattints ide!
|
72,8 km |
3:46:32 |
19,3 |
877 m |
1448 |
Chalet Laval HD videó
|
Júni. 18. |
Briancon - Col du Lautaret (2058 m) - Le Bourg d'Oisans - Alpe d'Huez - Lac Besson (2080 m) - Le Bourg d'Oisans
Túraleírásért kattints ide!
|
113,2 km |
6:40:25 |
16,9 |
2324 m |
3156 |
Lautaret, Alpe d'Huez és Lac Besson HD videó
|
Júni. 19. |
Le Bourg d'Oisans - Col du Lautaret (2058 m) - Col du Galibier (2645 m) - St Michel de Maurienne - Modane - Plan d'Aval - Plan d'Amont közt, köves út (2010 m) - Modane
Túraleírásért kattints ide!
|
134,7 km |
9:07:53 |
14,7 |
3461 m |
4041 |
Col du Lautaret HD videó
Col du Galibier, Plan d'Aval fölé (2008 m) HD videó
|
Júni. 20. |
Modane - Termignon - Plan du Lac (2364 m) - Bonneval sur Arc - Col de l'Iseran (2770 m) - Val d'Isere - Le Saut (2280 m) - Tignes (2093 m) - Bourg St Maurice
Túraleírásért kattints ide!
|
161,9 km |
10:53:06 |
14,8 |
3890 m |
4578 |
Plan du Lac (2362 m): HD videó
Col de l'Iseran, Le Saut, Tignes: HD videó
|
Júni. 21. |
Bourg St maurice - Moutiers - Courchevel (2030 m) - Moutiers - VONAT - Bourg St Maurice - Col du Petit St Bernard (2188 m) - Morgex (ITA) - Avise
Túraleírásért kattints ide!
|
160,7 km |
10:11:00 |
15,8 |
3100 m |
3574 |
Courchevel & Col du Petit St Bernard: HD videó |
Júni. 22. |
Avise - Aosta - VONAT - NOvara - eltévedésekkel Milano, Malpensa reptér - REPÜLÉS - Schwechat - Bruck ad leitha - VONAT - Győr
Túraleírásért és az EPILÓGUS-ért kattints ide!
|
106 km |
- |
- |
160 m |
- |
|
ÖSSZ.: |
- |
1529,8 km (reptértől reptérig: .. km) 11-13 napra |
idő (.. km) |
.. km/ó |
28989 m |
38844 kcal |
- |
Ascents that I ascended by my touringbike
|