Francia Alpok - Nosztalgia kerékpártúra és 2000-es gyűjtés: Györgyi Gábor (rövidített élménybeszámoló)
GYÖRGYI GÁBOR
Nosztalgia kerékpártúra a Francia Alpokban és sikeres 2000-es gyűjtés
2011.VI. 10 - VI. 22. (13 nap): 1530 km + 28989 m szintemelkedés
For english travelogue
CLICK here !
Linkjeim
Túráim:


 

VENDÉGKÖNYV


Google


WWW
gyorgyigabor.hu


Ötztaler radmarathon
fotóalbum!

Kanári szigetek
fotóalbum!





2000-es emelkedőim
a térképen!






MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt




NAGYOBB TÚRÁK
2011 Francia Alpok

2011 Tirol & Déltirol (4 nap)

2010 Piereneusok

2009 Alpok

2009 Tenerife,
La Palma

2008 Alpok


Pireneusok 2007


2006 Alpok

2005 Alpok


2004 Kerékpárral a
Tour de France alpesi hágóin

2003 Kerékpárral
az Adria mentén Montenegróig

2002 Görögország

2001 Svájc - Alpok

2000 - Alpok - Adria

1999 Szlovén - horvát - osztrák

1999 Tátra, Krakkó

1998 Tátra

1998 Magas tauern

1998 Tátra túra

1996 Dolomitok

1995 Tátra túra

1993 Tátra túra

Free counter and web stats

2011 Francia Alpok túra
kezdőlap
                                           
Cikkem
        Emelkedőlistám
(2011 májusig frissítve)

Nosztalgia kerékpártúra a Francia Alpokban:
avagy 2000-es vadászat a Tour de France hazájában

Bevezetés, illetve az idei túra „helye” az elmúlt éviek tükrében:
Visszatekintés:
1992-1993-ban megtett néhány napos málhás hazai és szlovákiai kerékpártúrákkal kezdődött bringatúráim sorozata. 1996-ben egy szüleimmel tett nyaralás során bringát bérelve már többször 2000m fölé hajtottam a Dolomitokban, de több napos magas alpesi túrára csak 2000-ben került sor. 2001-ben a Svájci Alpokon keltem át, ám végül egy katonaság miatt „vékony” és, majd a 2003-as Adria menti 3 hetes túrát követően 2004-ben került sor arra a túrára, amely olyan élményeket adott, olyan világot nyitott meg előttem, ami a 2000m fölé vezető emelkedők bringás megszállottjává tett. Elvarázsolt a Francia Alpok és a Tour de France emelkedőkön tapasztalt sok bringás és a hangulat, „körítés”. Persze tekertem azóta az Alpok minden részében, 2008-ra feljutottam az Alpok összes 2000m feletti hágóútjára, azonban ezen listából olyan kaptatók hiányoztak, mint az Ötztaler Gletscherstrasse (2831 m), a brutálisan meredek Grosse Öscheniksee (2394 m) vagy az Idalpe (2307 m) , illetve pl. Olaszországból aDrei Zinnen fantasztikus emelkedője, Svájcban pedig rengeteg 2000m fölé vezető hegyi utacska akad, mint a csodás Alpe Galm, Bettmeralp, stb.
2009-ben már közel kerültem a számomra legtöbbet jelentő összes bringás álmom teljesítéséhez: a Pireneusokban feljutottam az összes aszfaltos útra, augusztus végén pedig feledhetetlen napon túrabringámmal teljesítettem az Ötztaler radmarathont. Tisztában voltam, hogy annyi 2000m feletti úttal a hátam mögött teljessé fogom tenni a 2000m fölé vezető aszfaltos utak gyűjteményét, azonban ehhez inkább több, mint egy év kellett volna. Néhány feltűnt, versengőnek gondolt túrázó, illetve életkorom is motivált abban, hogy mielőbb, azaz még 2011-ben befejezzem a „projektet”, „kihívást” (Tudom lesz, aki beleköt és mást magyaráz a szavaimba) és egyúttal bizonyos alig ismert kaptatókat én mutathassak be elsőként a kerékpártúrázóknak. A még hiányzó 2000-esek listáját több mint tucatnyi nevesebb kerékpáros és motoros, endurós honlapok (pl. climbbybike.com, quaeldich.de, tornanti.it, cyclingcols.com, cycloclimbing.com, stb) , listák alapján véglegesítettem.)
Május végén kellemes kora nyári időben már feljutottam 6 tiroli, déltiroli 2000-esre (és lett teljes (21 db) az osztrák 2000m feletti utak gyűjteménye), ezt követte ez a szűk két hetes francia túra (részben nosztalgiázás és búcsútúra a Francia Alpok Tour de France emelkedőin), majd a végső a 3 hét bringázás az olasz és svájci Alpok még hiányzó kaptatóira.
Úgy tudtam csak intézni szabadságaimat, hogy francia túrámra június közepén került sor. Mivel az alpesi hágóutakat a tél után május – júniusban nyitják meg a forgalom számára, bizony indulás előtt heteken át figyelgettem az időjárást és a hágók státuszait: a Col du Galibier-t (2645 m) és a Col de l’Iserant (2770 m) is már június elején megnyitották, az Agnellót még nem, igaz az nem is szerepelt tervemben (ott is jártam már háromszor korábban).
Érdekes fejlemény volt, amikor az Iseran völgyében bő héttel indulás előtt egy hidegfront miatt 2 napra még 1400méteren is mindent fehérbe öltöztetett a hóesés. Mondtam is: bő két hét múlva nekem a környéken kell sátraznom.) A feszes túraterv alapján tisztában voltam vele, hogy – a 2010-es pireneusi túrához hasonlóan ezúttal is lesznek hosszú, sötétben végződő napok, ám ahogy már ott is éreztem, úgy is lett: rövid távú áldozat, hosszú távon meghozza a gyümölcsét: az elégedettség érzését! Elszántságom is azonos szinten volt, mint a Pireneusokban az utolsó 2000-esek felkeresésekor. Most is úgy álltam hozzá: ha esik, ha fúj, engem nem lehet megállítani! Mindenáron megcsinálom!
És miután az egyik legkitartóbb és elszántabb kerékpáros, az ultratriatlonista világbajnok 24 órás kerékpározásban országos csúcstartó, Szőnyi Ferenc mondta , hogy az is motiválta a Le Mans-i 24 óráson, hogy néhányan nem ismerték el a teljesítményét; én is leírhatom, hogy az én motivációimban is voltak ilyen összetevők: szintén egy fórumon az Alpokban, nagy hegyeken töredékét tekert, málhás túrát nem tett „egyszálbringás(ok)” kötöttek belém. Tavaly az Ötztaler radmarathon túrabringás teljesítésével bizonyítottam, most pedig ezzel szándékoztam végérvényesen lezárni a vitát. Van aki csak szájhősködik, én inkább teljesítménnyel szeretek válaszolni. Ha az ember a teljes világhálón rendelkezik (ez volt a(z) – augusztus elejére teljesült – célom) a legtöbb aszfaltos 2000-es (147 db) bringás meghódításával, azzal már elég nehéz vitatkozni, úgy pedig kiváltképp nevetséges, ha a másik fél ennek töredékét sem tette meg (könnyű bringán sem).

Még egy apróság: A Francia Alpokban tett korábbi öt túrám során szinte mindig nagyrészt kellemes nyári idő volt, több napos, illetve sok esőben sem volt részem, így a Francia Alpok számomra a kellemes bringás időjárással kapcsolódott össze. Persze júniusi túráról lévén szó, éjjel azért hidegekre készültem, de reméltem, most is örülhetek a szép időnek. De akárhogyis lesz – írtam fentebb – tudtam, hogy semmi sem állíthat meg. 2006-os túrámon, Riskó Péternek és a Susten hágón bevált megfelelő öltözetnek köszönhetően megtanultam, hogy nem kell megijedni az esőtől: csak megfelelően kell felöltözni és akár 2000m fölé is lehet hajtani.

Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, repülés 2011.06.10. Budakalász – KÖZLEKEDÉS – Gramatneusiedl – Schwechat (reptér) – REPÜLÉS - Milano Malpensa – Ponte Ticino kemping= (bringával):43,7 km + 60 m szint
Több órás vonatozás után szerencsére kellemes időben kerekezhettem a schwechati reptérre. Imádok megérkezni oda: ahogy a kifutópálya déli végénél, a kerítés mellett elhajt az ember és megállva csodálja a leszálló „vasmadarakat”….. – mindig megállok ott pár percre. Egy kisebb – nagyobb esőzóna felhői felett repültünk, leszálláskor a naplemente fényei sütöttek be a repülőgép ablakain, miközben még szitált az eső. A csomagokra történt hosszas várakozás és felmálházás után már sötétben tekertem fél órát a Ticinó folyóparti kempingig, hogy onnan másnap egy órán belül elérhessem az Alpok hegyeihez „eljuttató” vonatot.

Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Rifugio Barbara Lowrie 2011.06.11, szombat: Ponte Ticino – Novara – VONAT – Torre Pellice – Rifugio Barbara Lowrie (1753 m) – Barge – Paesana – Pian de Re (2020 m) – Paesana közeli vadkemping = 114,2 km + 2806 m szint
Hajnali eső után már kellemes, napos időben – jól suhanó bringán - pedáloztam a síkságon Novarába, ahonnan néhány órás vonatozással Torre Pellicéig, az Alpok lábához. E fél napba préseltem még bele két közeli, BIG listás kaptatót: előbb az egyik legnehezebb olasz emelkedőt, a Rifugio Barbara Lowrie (1753 m) -hoz vezető, átlagosan 11,2%-os hegyi utat, majd ezen szűk két hetes túra, első új 2000-esét, a Pian de Re-t (2020 m). A település végén egy út széli, nem látogatott park széle ideális helynek bizonyult 25 kg-s málhám nagy részének az elrejtéséhez. Oda-vissza út és brutális emelkedőről lévén szó, semmi értelme nem lett volna azzal feltekerni. Megjegyzem: az időnkénti 20-24%-os meredekség miatt lehetetlen is lett volna.
Maga a turistaházhoz vezető emelkedő lombos erdőben, zubogó patak mentén induló, keskeny – időnként itt-ott hibás, foltozott – aszfaltcsík. Noha a diagram szerint kilométerei jellemzően 10-14% meredekek és egy fél km 16,7%-os, valójában azért volt ennél nehezebb mert a 16-18% meredekek és a 8-10%-os részek váltogatták egymást. Idővel picit nyílt a völgy, egyszer a patakon átvezető hídon megálltam a zubogó víztömeget megörökíteni. 1400m felett legelőn is vezetett az út, pásztorokat, illetve kis bocikat is láttam, majd a végső 2 km már pásztorkunyhókat követően haladt a völgy jobb oldalán; ekkorra végre a völgy végi hegyek elől is feljebb emelkedtek a felhők; hófoltok is előbukkantak. Az utolsó, 20-22%-os meredek részről már a turistaház sík medencéjéhez érkeztem, nem kicsit lihegve. Az emelkedő egyébként a www.climbbybike.com kb. 10000 emelkedőt tartalmazó listájából a 132. legnehezebb. A turistaház környékén éppen építkezés folyt. Körbefilmeztem, készítettem pár fotót, majd nem túl sok időzés után gurultam is vissza óvatosan a völgybe.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Rifugio Barbara Lowrie Bringám felmálházása után gyorsan hajtottam is tovább a lankásan lejtő úton Kelet felé, hiszen szaladt az idő. A hegyek mentén nem kellett sokat unalmas terepen hajtanom, mert Bargétól (355 m) már fordultam is a hegyek felé: egy 613m magas névtelen hágón keltem át a Pó folyó völgyébe, útközben pár csepp eső már elkapott. Túrám során először itt próbálhattam magam málhásan emelkedőn. Szerencsére nem sok lejtőben volt részem, hamar Paesanába értem, ahonnan néhány km-t Nyugatnak hajtva már kezdődött is napom második, és túrám első új 2000-es emelkedője, a 2020m-en végződő Pian de Re-nek hívott Pian de Regina. Túratervezésemkor – mivel a környéken a közelben nem akadt kemping – ezen éjszakára vadkempingezést terveztem, így az emelkedő előtt figyelmesen néztem az út környékét, hol találok csomag elrejtésre és esetleg vadkempingezésre alkalmas helyet. A gondviselés aztán helyileg tökéletesen időzített, kiépített „vadkempingező hellyel”, egy WC-s, fa asztalos, tűzrakóhelyes parkolóhellyel tett kedvemre. A WC-ben ráadásul tükrös mosdó volt, tökéletesen alkalmas kontaktlencse berakásra, kivételre.
Gyorsan eldugtam csomagjaimat és 19:45-kor, kb. másfél órával naplemente előtt szokás szerint kis csomagommal (főleg meleg ruha, kis részben kaja: energiaszelet, banán) indultam neki az előttem álló 17 km-es, 1290m szintemelkedésű kaptatónak. Az út eleje többnyire zárt erdőben vezetett, semmi érdemi nem volt; fülemben szóló zene segített az unaloműzésben, tempózásban. Az út 1320 méteren, Crissolóig normál közút, onnan keskenyebb hegyi aszfaltcsíkként vezet tovább, már kifejezetten a turistaház felé: néhány km-t még erdőben, majd a végső kb. 300 m szintemelkedést panorámaúton. Felhős idő és naplemente után járva keveset láttam már; lent nagy vízhozammal zubogott a Pó. Teljesen az utolsó 1-2 km-re sötétedett be, ám a turistaházig lámpát még nem gyújtottam. 22:10-re értem fel; sokat nem időztem: alaposan felöltöztem, majd – jól világító lámpám segítségével - 30 perc alatt már vissza is gurultam sátorozóhelyemig, ahol esti készülődésem már időnként erős szél, valamint környéki dörgések-villámlások közepette telt. Az éjjel az eső végül épp sátorozóhelyemet kerülte el.

Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Cuneo 2011.06.12, pünkösd vasárnap – 2. túranap: vadkemping – Saluzzo – Busca – Cuneo – Borgo san Dalmazzo – Limone Piemonte – Colle Tenda – Tenda alagút – Ventimiglia – VONAT - Nizza – St Laurent du Var = 177,9 km + 1633 m szint (3920 kcal)
Napsütéses napot sejtető reggelre, hosszú vonulós napra ébredtem: tervem szerint három emelkedőn át – kb. 160-170 km-es útvonallal - Nizzába tartottam. A reményekkel ellentétben a reggeli szakadozottságot ígérő felhőzet órákon át nem akart szakadozni, így – emlékeim szerint - hosszú ujjúban tekertem több órán át. Kiérve a Pó folyó völgyéből, ismerős terepen, 2006-os túrámra nosztalgiázva hajtottam Cuneó felé; előttem láttam a felhőzet szélét. Itt kb. bő órán át unalmas, sík és forgalmas úton pedáloztam; jól esett egyszer útközben picit megállni, nyújtózni egyet és péksütit enni. Ahogy a 2005-ös Fausto Coppi bringamarathon (187 km + 4400 m szintemelkedés) miatt lelkemben is kellemes emlékeket őrzök Cuneóról, úgy a napsütés is megérkezett a város közelébe érve. Örömmel tértem vissza a főtérre, ahol marathonom indult is, illetve a célba is ott volt. Mosolyogva tekertem körbe és persze készítettem néhány fotót, videósnittet.
Borgo san Dalmazzo után a hosszan lankásan emelkedő Tenda hágó völgyébe, Franciaország felé fordultam. Semmi tábla nem jelezte, hogy mennyire járható kerekeseknek a Tenda hágó alagútja. Tájképileg is unalmas, eseménytelen volt ez a szakasz, semmi emlék nem is maradt róla: lombos erdős hegyek között hajtottam, miközben az idő szinte észrevehetetlenül hűlt; a Nap sem sütött már. Limone Piemontéban padon eszegetés közben már csak 20 fok volt, majdnem fáztam. A Tende hágóút szintdiagramja alapján nem tudtam, hogy milyen magasan vezetik át a főutat az alagúton, illetve hol tér le a hágóút; kíváncsian vártam. Gyakorlatilag 1300 méteren ért fel az út az alagúthoz, ahol a változó irányú haladást lámpa irányította; tábla pedig azt jelezte: kerékpárral tilos az átkelés. Noha felháborodhattam volna, hogy ezt lentebb miért nem írták ki, mégsem tettem; számomra egyértelmű volt, hogy a tiltó tábla ellenére áthajtok. Miért ? Két másik választásom lehetett volna: a Tende hágóra málhával felhajtva a Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Colle Tenda túloldalán murvás vagy földúton leereszkedni (defektveszély miatt nem akartam), illetve bőven több mint 100 km-es kitérővel körbemenni.
Azért, ha már itt jártam, málha elrejtés után gyorsan felhajtottam a BIG listás Tenda hágóra (1871 m). Az emelkedő egy drótkötélpálya alatt többnyire mezőn tekergett fölfelé, így a hideg idő miatt direkt örültem, ha erdő védett a hűs széltől. Nem volt ám örömkerekezés, hanem olyasféle járhatott a fejemben: „-Nem érdekel, ha már itt járok, csakazért is behúzom ezt a BIG listás kaptatót is.” A túrán ez volt az első olyan alkalom, amire az ember azt mondja: ilyen időben az ember a kutyáját nem engedi ki: a hágóról körbenézve, a hegyeket is mind több helyen takarta felhő, több helyen is esett már, miközben szél fújt (láttam is ám a zászlókon). Amint felértem, két fotó után az a gondoltam, az a riasztás jutott eszembe: „-Azonnal elhagyni a helyszínt!” 7 – 10 fok volt.
Visszaérve gyors felmálházás után, végül 17 órára értem a Tenda alagút bejáratához. Az alagútba hajtva először eszembe sem jutott semmi kockázat: egy irányú út lévén, az autók gond nélkül előztek meg. Mikor túl a féltávon (kb. 1 km) az utolsó autó is mind jobban távolodott, akkor esett csak le a tantusz: „-Hiszen idővel el fog indulni a szembeforgalom…!” – miközben én még odafelé pedálozok. Nosza, nagyobb tempóra kapcsolva, időfutamozva hajtottam tovább és vártam, hogy egyre nőjön az alagút kijáratát jelző világosság. Sikerült gond nélkül átjutnom.
Sajnos nem fogadott sokkal szebb idő, talán csak picit. Enyhe szitálás közepette igyekeztem lefelé, Dél és a világosabb felhők felé. Nem sokat nézelődtem, inkább igyekeztem, sok is volt még előttem. Idő szűkében járattam az agyam, mitévő legyek, hisz még két emelkedő várt rám, ráadásul másnapra is nehéz napot terveztem. Végül Breuil sur Royában (vékony felhők alatt, jobb időben) találtam megoldást: a két kaptató helyett toronyegyenest le az olasz Ventimigliába, a tengerpartra, ahonnan vonat jár Nizzába. Tudtam nizzai vonatmenetrendet is nézni, kiderült: alaposan igyekeznem kell, hogy elérjem az utolsót, különben tekerhetek még kb. 40 km-t Nizzáig.
A tenger előtti utolsó 8 km-n ellenszél miatt, lábamban több, mint 150 km-rel még komolyabb erőbefektetésre, küzdelemre kényszerültem, utolsó erőtartalékaimra volt szükség. Végül hiába próbáltam, feladtam…. Majd 3 perc múlva csak megpróbálkoztam újra – és nem hiába. Pár perccel vonatindulás előtt értem az állomásra, majd a vonatra felszállva pedig 1 perc múlva már indult is.
Kedvenc városomban, Nizzában kicsit nézelődtem az imádott sétányon, plage-on, lassan tekertem és - szürkületben - emlékezetből még a tengertől 5 km-re fekvő kempinget is sikerült megtalálnom.

Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda 2011.06.13, pünkösd hétfő – 3. nap: St. Laurent du Var – Nizza – Isola (kemping) – Col de la Lombarde (2350 m) – Santuario St Anna (2010 m) – Colle della Lombarda (2350 m) – Isola = 156,4 km + 3168 m szint (4995 kcal !)
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda 2008-ban túrám egyik legnagyobb és legemlékezetesebb napja volt, mikor tengerszinttől a La Bonette 2802 m-es tetejéig tekerve egy nap az Alpok legnagyobb szintkülönbségét tekertem le 25-26 kg-s málhás bringámmal. Ha nem is ugyanarra készültem, mindenesetre hasonlított rá, de mégis más volt: kb. 100km málhás tekerést követően idén, 2011-ben málha nélkül készültem 2000m fölé, azonban a 2350m magas Lombarda hágó meghódítása után a túloldalon kis kitérővel terveztem felkapaszkodni a még fel nem keresett, így hiányzó 2000-es, St Anna kolostorhoz, majd újabb 500m szintemelkedéssel a Lombarda hágón vissza Isolába.
Korai kelés után hamar kiderült, hogy a tengerparti településeken pünkösd hétfő ellenére is akadnak nyitva levő élelmiszerboltok. Délelőtt lassan emelkedő, több órás – harmadszori tekerésem következtében jól ismert – úton pedáloztam az Alpok déli hegyei felé, közé. Kellemesen meleg volt. Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda Szurdokokon átkelve, itt-ott nosztalgikus érzéseket átélve érkeztem Isolába, ahol egy nem üzemelőnek tűnő kempingben vertem sátrat, ám másnap kiderült ennek cáfolata. Megebédeltem, majd kora délután nekivágtam a Col de la Lombarde -nak (2350 m). Mint korábban, az alsó része kevés látványt nyújtott, azonban Isola 2000 fölött annál inkább: ott már egy eső után tekertem, úgy hogy láttam DK felé, Olaszországban dörög és villámlik még. Csodás tájon hajtva élveztem a kerekezést, fotóztam, filmeztem is bőven, ráadásul az út le volt zárva, mondván a hágót a tél után még nem nyitották meg a forgalomnak (kíváncsian vártam, hogy miért). A hágóra érve épp egy hegyi kecskét kezdtem filmezni amikor egy a gyűlölt, hangos motorosok közül elijesztette. A tetőn az olasz oldalon látszott, hogy útépítés volt ott korábban, ám egy óra múlva, visszafelé azt is láttam, hogy az olaszok a hágóútra azt írták: „Nyitva”. Ők megnyitották a forgalomnak, csak erről a franciák nem értesültek ?
Mire gurulás után 1820 m-ről megkezdtem a 2 km-s meredek emelkedőt, ismét esni kezdett. Hiába ment el az előző esőzóna, mégsem csak annyi volt az egész. Dacoltam a csapadékkal, haladnom kellett, zuhogó esőben értem fel a kolostorhoz, de a lejtőre ismét elállt, tisztulni is kezdett.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Nice - Colle LOmbarda
Naplemente után, szürkületben hajtottam visszafelé a Lombardára, szemben már égtek a St Anna kolostor fényei. A Lombarda hágó francia oldalán időnként ismét esőben ereszkedtem – óvatosan – ráadásul 3-4 km-s szakaszon a köd is megtalált: így sötétben, esőben, ködben, kb. 25 km/ó-val ügyeskedtem lefelé, hogy épségben leérjek. Sikerült  Elázni is sajnos; éjfél után tértem nyugovóra.


2011.06.14, kedd – 4. nap: Isola – St Etienne de Tinee – Cime de la Bonette (2802 m) – Jausiers = 73,2 km + 2010 m szint (2681 kcal)
A Cime de la Bonette (2802 m) ugyan hivatalosan nem az Alpok legmagasabb aszfaltos útja - az az Ötztaler Gletscherstrasse (2829 m) – azonban mégis ide felérve érzi a kerekes, hogy aszfalton ez az Alpok teteje; körbe tekintve a hegyek többsége szemmagasságban, illetve az alatt látható, a festői kilátást semmi sem zavarja. Ráadásul szép emléktábla fogadja a bringásokat. Számomra 2008-ban pluszt jelentett, hogy egy nap alatt tengerszintről tekertem fel málhával 2802 m-re és egyébként is a csendes vidék, minimális forgalom (kevés motoros) és nagy szintkülönbség miatt egyik kedvenc hágóutam lett. Hosszú, de nem egy nehéz emelkedő, sehol sem meredekebb 8 %-nál, kivéve a csúcsra vezető 12 %-os utolsó kilométert.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Cime de la Bonette Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Cime de la Bonette
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Cime de la Bonette Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Cime de la Bonette
Úgy is készültem e napra, hogy megint nagy élmény lesz és részben búcsúztam is tőle. Idénre terveztem ugyanis, hogy egy nagy dobással fejezem be több hetes bringatúráim sorát: nyár végéig feltekerek a még hiányzó, aszfaltos, 2000m fölé vezető utakra, így a világhálón található listák közül enyém lesz a legbővebb. A Francia Alpokban ez volt a búcsútúrám, a Bonette pedig az egyik kedvencem. Nosztalgia érzések szőtték át az egész napot: St Etienne de Tinee felé hajtva, majd a vízeséshez érve, aztán tovább és tovább. Bousiéyas néhány házánál épp akkor kapott el az eső, amikor fedett helyre tudtam behózódni, így hatékonyan használtam ki a várakozást. Nem örültem az eső miatt felhősebbé vált időnek, ráadásul a következő órában is el-eleredt még pár percekre, ám a végső 5 km-n épp a korábbi eső következtében lett varázslatos az élmény: a felhők körülöttem kergették egymást. Időnként 1-2 km-t felhőben hajtottam, majd azok eloszlásával napsugár varázsolt klassz fényeket a gerinc környékére. Csodás volt! Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Cime de la Bonette Noha a hágóutat már hetekkel korábban megnyitották, nem számítottam rá, hogy a csúcsra vezető „nyakörv” - mivel az nem szükséges a nyergen történő átjutáshoz – nem lesz letisztítva. Jobbról, ÉNY felől annyira rálógott a hó, hogy reménytelen volt a továbbhaladás, ám balról, Keletről csak kb. 150 méternyit kellett a hófolt melletti sávban tolnom a kerékpárt, azon kívül hajthattam a kőtörmeléktől koszos úton. 2004 óta ötödször értem fel a Bonettére, ebből háromszor málhával. Pazar fények közepette körbefilmeztem, majd még világossal gurultam le Jausiersbe, ahol a naplemente fényeiben állítottam sátrat. Szép, emlékezetes napot zártam.






2011.06.15, szerda – 5. nap: Jausiers – Barcelonnette – Col du Allos – Allos – Parking du Laus, 2110 m (Allos tó alatt) - Allos – Col du Allos (2240 m) – Jausiers – Col du Vars (2111 m) – Guillestre = 150,8 km + 3836 m szintemelkedés (4433 kcal)
A szűk két hetes túra egyik nehéz napja következett: málha nélküli szűk 3000m szintemelkedésű túra az utoljára 2004-ben felkeresett Allos hágóra (2240 m) , és azután egy világhálón minimális információval rendelkező aszfaltos 2000-eshez, az Allos tó alatti Laus parkolóhoz (Parking du Laus) (2110 m), majd visszaérés után este még málhával átjutni Guillestrébe, hogy másnap könnyebb napom lehessen. A vártnál picit lassabb készülődés és vásárlás miatt, a Barcelonette-ban elfogyasztott reggelim után kis késésben kezdtem meg az Allos hágóutat. Legutóbb Dél felől, most 7 évvel később Észak felől hódítottam meg; szebb is ez az oldala, sőt a hágó kifejezetten nem az: éppen a hágó az a hely, ahonnan a legkevesebb kilátás nyílik. Útközben szép kilátás nyílt a Cayolle hágóút völgyére, vissza Barcelonette felé és az amögötti hegysorra, majd a végén az Allos hágó környékére.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col d'Allos Allos faluban megebédeltem, majd tűző napsütésben kezdtem meg a parkolóhoz vezető 700m szintkülönbségű emelkedőt, miközben NY felől lassan sötétedni kezdtek a felhők. A kaptató utolsó 3 km-e a korábbiakhoz képest nehezebb, jócskán meredek volt: 10-14%-os. Sok kilátás nem volt fenn, hamar gurultam is vissza. Allosban (1450 m) épp befejeztem az újabb energiautánpótlást, amikor megnyíltak az ég csatornái. Viszonylag meleg időben, ám gyenge, így kevéssé hűtő esőben hajtottam a hágó felé. Hol elállt az eső, végre levehettem az esőkabátot, hol újra szitálni kezdett és következhetett az újabb pár perces procedúra. Elegem lett. Az utolsó települést követően, a szépen tekergő úton hajtva láttam, hogy a közelben, a völgy nyugati oldali hegysorán esik az eső, ám szerencsére nem felém jött tovább. Barcelonnette-ből igyekezve értem vissza Jausiersbe (száradó ruháim megúszták az esőt), Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Parking du Laus ahonnan amilyen gyorsan lehetett, már indultam is tovább, immár 26 kg cuccal felmálházott kerékpárommal, lábamban kb. 110 km-rel és 2900m szintemelkedéssel.
A Col du Vars hágóúton negyedik alkalommal jártam, ebből kétszer világossal értem fel, ez volt a második, hogy sötéttel. Döntetlen lett az állás  A leágazásnál bekaptam pár falatot és készültem lelkiekben a meredek kilométerekre, málhával ! Valóban nem volt leányálom, de legalább forgalom sem volt. Magamban voltam a küzdelmemmel a 9-10%-os kilométereken. A szokásos módszert alkalmaztam: kitűztem egy részcélt: a 10-11%-oson 1 km-en át meg nem állni), aztán, amint ez meglett, tovább toltam ki ezt a határt: még 200métert, aztán még egy kicsit. Azt hittem, a szürkületben, majd sötétben már csak egymagam járok a vidéken, amikor egy hajtűkanyarban két stoppossal nem futottam össze. Fel is ajánlották, hogy lefotóznak. 22:20-ra értem fel a Vars hágóra (2111 m); Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du vars alaposan felöltöztem, készítettem egy fotót és a videó sem maradt el, majd kellemes lejtőn, forgalommentes úton nyugodtan Guillestrébe ereszkedtem, ahol ráadásul a sötét ellenére is sikerült megtalálni az ismerős kempinget; nevét olvasva, ismerősen csengett. Az egész túra során végig „állati jó” érzés volt, hogy utam nagy részén, sorra korábbi emlékek köszöntek vissza: itt is, amott is jártam már, stb… Eljutottam arra a szintre, hogy úgy vagyok már a Francia Alpokkal (ez a 6. túrám itt), mint öt tátrai túrám után lettem a Szlovákia hegyes részeivel: töviről-hegyire bebarangoltam már, nagy részét úgy ismertem már, mint a tenyerem. Ezt érezni a Tour de France hazájában, hegyei közt, „hazajárni oda” hatalmas élmény!
A kempingben nyugodtan vertem sátrat és vacsoráztam meg a recepció előtti asztalnál; nem zavart a hajnali ¼ 2-es elalvás sem, hiszen újabb szép és sikeres napot zártam.

2011.06.16, csütörtök – 6. nap: Guillestre – Col d’Izoard (2361 m) – Cervieres – Les Fonts felé (földúttá válik) – Briancon = 64,2 km + 1664 m szintemelkedés (2127 kcal)
Talán az átlagosnál könnyebb napra készülhettem, bár az Col d’Izoard hágó és Les Fonts (2040 m) felkeresése után opcionális lehetőségként szerepelt még egy BIG listás emelkedő felkeresése Brianconból. Reggel Guillestrében a főtéri Tourist Office-ban megnéztem a kitett időjárás-előrejelzést (e napra szuper időt, másnapra napos-esőset írt), közben 50-60 fős bringás csoport érkezett a városközpontba. Júniusban, még szezon előtt ! Szikrázó napos időben a Guil patak mentén indultam a legendás, Col d’Izoard hágó (2361 m) felé: a magasabb hágók ellenére túrámnak ez volt a legmeredekebb málhás emelkedője, sok 9-10%-os meredek kilométerrel.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col d'IZoard A száraz, sziklás völgyben a majdnem sík km-k helyetti plusz kb. 150 méter szintemelkedést jelentő terelésnek először nem örültem, ám végül elvarázsolt az útról a völgyre nyíló fantasztikus panoráma, így utóbb kifejezetten örültem, hogy így alakult. Nem sokkal a hágóút leágazása előtt egy engem utolért „egy szál bringás” üdvözölt és fejezte ki elismerését a hágók málhás meghódítását illetően. Az Izoard hágóút eleje váltakozó meredekséggel megfelelő bemelegítést nyújtott a La Chalp települést követő nehézségekhez. 9-10% meredek kilométerek követték egymást, melyet a szép táj és a legendás emelkedő miatt itt-ott fotókkal és videózással szakítottam meg, gyakran kísérték az utat padokkal, asztalokkal felszerelt pihenőhelyek; egyiknél az asztal ideális helyet nyújtott kamerám letételéhez: Izoard tekerésem is megörökítettem. Pár km múlva, szinte ugyanolyan szép időben jó volt viszontlátni 2004-es, első Franca Alpok túrámról emlékezetes hajtűkanyart, ahol anno szuper fotót csináltam. Most sem maradt el persze a fényképezés. Akkoriban még 1 kg-s kézi videókamerával nem nagyon videóztam tekerés közben, most már a csupán 20 dkg-s kamerával viszont bátran.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col d'IZoard Dél – DNY felől eléggé váratlanul sötét felhők érkeztek, a Casse Desertnél már csepegni is kezdett, így sajnos az utolsó kilométereken nem tudtam menetközi videót készíteni. A hágón míg egy kicsit esővédett helyen várakoztam, érkeztem papírkutya bringások: miután felértek, autó várta őket, egyikük már beülve ment tovább. Az ilyen „teljesítményt” nem tartom sokra, így kicsit más történet a bringázás, mint dacolva kint esővel, széllel, stb. Ezek a „jóidő bringások”.
Beszélgettem egy 50 év körüli málhás bringázóval is, aki 2000 km-es túráján tekert éppen. Hiába vártam össz. kb egy órát, csak rövid ideig tűnt úgy, hogy javulhat az idő; mégsem gyors nyári záporról volt csak szó. A lejtő már a 2008-as Alpokban tett bringatúrámat idézte, akkor esőben érkeztem Északról az Izoardra és nagyon óvatosan ereszkedtem le a déli meredeken. Ráadásul ahogy visszagondolok, 2004-ben is a lejtő végén elkapott az eső; úgy tűnik az Izoardon nem lehet elkerülni az égi „áldást!”
Cervieresig a kamásli ellenére, a víztől csicsogó úton, komoly esőben cipőm kissé be is ázott, rövid várakozás után megkezdtem a Les Fonts völgyébe induló emelkedőt. Nem tartott sokáig, ugyanis max. 2 km múlva az aszfaltburkolat megszűnt, amit még 800m hosszan „ellenőriztem is”: ott már nyugodtan fordulhattam vissza azzal a tudattal, igazolással: ez a 2000m fölé vezető út sem aszfaltos. Brianconba érve lassan abbamaradt az eső; az elromlott idő miatt egy pékségben finomságokkal kárpótoltam magam. Időnként negatív gondolatokkal volt tele a fejem (miért kell mindig esnie ? Szép nyári napokat szeretnék!), ám ezt felismervén próbáltam a jónak örülni: „-Végül ma is minden „kötelezőt” teljesítettem, nem panaszkodhatok!”
Korábbi évekből ismerős kempingben vertem sátrat és nyugis estém végén viszonylag időben tértem nyugovóra.

2011.06.17, péntek – 7. nap: Briancon - Chalet Laval (2030 m) – Briancon = 72,8 km + 877 m szint (1448 kcal)
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Chalet Laval parkoló Bár nem igazán kánikulai, inkább hűvös nyári reggellel kezdődött a nap, legalább kék volt az ég és rövidben lehetett tekerni. A város felső részén kicsit bekukkantottam a várba; meg is lepett a várkapu, illetve bástya belső falán egy Gino Bartali emléktábla: híres olasz kerékpáros volt, nyert Olasz és Francia körversenyt, Tour de France-ot is, az emléktáblát úgy sejtem 3 brianconi Tour szakaszgyőzelme indokolta. Mégis ilyen is szerintem csak Franciaországban fordulhat elő: egy történelmi épület falán kerékpáros (ráadásul olasz!) emléktáblája szerepeljen…
Lankás emelkedőn hajtottam Kelet felé, majd ahogy tudtam is, ez folytatódott még hosszan a Chalet Laval (2025 m) turistaház felé vezető völgyben is, párhuzamosan a francia-olasz határral. Ez egy kifejezetten unalmas, hosszú völgy, igazán csak az utolsó pár – ráadásul kicsit huplisan aszfaltos - kilométer szép, ám ottanra bár befelhősödött. Bár a quaeldich-en is Chalet Laval néven fut az emelkedő, ha precízek vagyunk, az aszfaltút kb. 2035m-en egy parkolóval végződik (körbe sziklamászóknak alkalmas és szép, vad hegyek, sziklák), a Laval turistaházhoz tán 300-500 méterrel lentebb ágazik le egy út, és valamivel alacsonyabban is van, mint a parkoló. Visszaúton a hideg miatt is fel kellett öltöznöm, majd az elkapott eső miatt egy buszmegállóban töltötten 3 órát, hiszen már a száraz cipőmben voltam, a másik még nem száradhatott ki; ezt már nem áztathattam el. Az eső végével nyugodtan visszatekertem Brianconba, majd kis nézelődés után a kempingbe, ahonnan interneten haza is üzenhettem és elég infót gyűjthettem a várható időjárásról: másnap kora délutánig, 14 óráig írták az esőt, azután viszont szép napos időt; az azutáni napra, egyik „kulcs napomra”, a Galibier újbóli meghódítására parádés időre számíthattam.

2011.06.18, szombat – 8. nap: Briancon – Col du Lautaret (2058 m) – le Bourg d’Oisans – Alpe d’Huez - Lac Besson (2080 m) – Le Bourg d’Oisans = 113,2 km + 2324 m szint (3156 kcal)
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du Lautaret Sajnos az esős idő szombat reggelre sem vonult el, mivel azonban délután már az Alpe d’Huez feletti Lac Besson (2080 m) volt a cél, haladnom kellett. Míg reggel Brianconban pár percre világosodtak a felhők, át-átsütött a napfény, mire elhagytam Briancont megint esni kezdett. Esővel dacolva hajtottam a 2058m-es Col du Lautaret hágó felé. Két alkalommal 10-30 percre behúzódtam egy-egy fedett buszmegállóba, de mivel hosszú fölsőimet nem akartam eláztatni, rövidujjú mez fölött esőkabátban tekertem; megálláskor így melegen kellett tartanom magam. A sorozatosan már ötödik napi eső persze most is felbosszantott, de azért igyekeztem a reményre is gondolni: „-Délutánra igazán szép időt írt a meteorológia; csak jönne már!” Hogy beleférjen még a napba a Lac Besson felkeresése és e napi céljaim is teljesítsem, végülis a feltámadó ellenszél ellenére, arcomba vágó eső és hideg ellenére is hajtottam a pocsék, ködös, esős hágó felé. Elszánt voltam, nem állíthatott meg az eső a célom teljesítésében. Néha már-már küldetéstudatot éreztem, hiszen több emelkedőről (pl: Larking Laus, majd olasz- és svájci túrámon: Malga Mare, Mandelon, Dosso Galli) semmi bringás információ nincs az interneten és arra készültem, hogy én leszek az, aki ezeket megosztja majd a többiekkel, nem is alpesi országbeli bringásként.
Valóban pocsék időben értem fel a hágóra, ahol a meleg étterem külső előterében öltöztem fel és vágtam neki még esőben a lejtőnek: „-Hol jön már a front vége ?”
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Alpe d'Huez Nem akartam az egész táskámat feltúrni a túlzottan elásott téli kesztyűért így az esőben, szélben, 8 fokban mindössze nyári kesztyűben kezdtem meg a lejtőzést. Útközben La Gravében a Tourist Office-ba betérve míg kiderítettem, megerősíttettem, hogy a Le Chazelet emelkedő nem aszfaltos) kissé meg is melegedtem. Fél órával később a duzzasztott tó környékén végre kiértem az esőzóna alól, megérkezett a font: végre rövidre vetkőzhettem és sütött már a Nap is.
Míg Le Bourg d’Oisansban szintén ismerős kempingben állítottam sátram, lassan sikerült picit átmelegednem. Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Lac Besson (2080 m) Vásárlás után következett Alpe d’Huez, majd az afölötti, Lac Besson, amit 2004-ben a Col de Poutran (1999 m) hágóra valófeljutáskor már szintén eléggé megközelítettem, csak akkor még nem nagyon tudtam e tóról és nem voltam ily elvakult az aszfaltos 2000-esek gyűjtését illetően. Ismét kb. 2-3 km emelkedő és 80 m szintemelkedés miatt tekertem előtte fel 1250 m szintet. Nem először és nem is utoljára (ld. júliusban Dosso Gallinál 1 km emelkedő miatt tekertem bő 100 km-t és több, mint 1700 m szintemelkedést, Lai da Vons miatt tekertem át 300m-ről a 2113 m-es Splügenpasson, vagy a Forni hütte miatti tekertem át a Passo di Gavián: ez is plusz kb. 2300m szintemelkedés ).
Alpe d’Huez felé tartva természetesen jókat filmeztem, klassz volt, amint egy belga bringás társasággal együtt tekerve és dumálva tudtam éreztetni az Alpe d’Huez hangulatot, a sok bringást, noha még csak június volt; az Alpe d’HuZes (így írják !) rendezvény pedig június 9-én már lezajlott. Ez volt a hatodik alkalom, hogy Alpe d’Huezre tekertem (2004-ben kétszer, 2006-ban egy, 2009-ben kétszer (utóbbi a La Marmotte során) és „most” 2011), így sok meglepetés már nem ért, inkább a nosztalgiázást, a viszontlátást élveztem. Jó érzés volt az is, hogy az Alpe d’Huez-ig tekerőkkel szemben, én azon túli – sokaknak ismeretlen - célpontért hajtottam.
Alpe d’Huezen, a Tour de France célegyenesében a videózással, fotózással elég idő ment el, így naplemente környékén értem már fel a tóhoz, a lejtőn pedig időnként a sebességet élvezve sötétedésre érkeztem vissza a kempingbe.



2011.06.19, vasárnap – 9. nap: Le Bourg d’Oisans – Col du Lautaret (2058 m) – Col du Galibier (2645 m) – Valloire – St Michael du Maurienne – Modane (1063 m) – Aussois – Plan d’Aval és Plan d’Amont közt, 2010 méteren – Modane = 134,7 km + 3461 m szintemelkedés (4041 kcal)
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du Galibier
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du Galibier
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du Galibier
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du Galibier
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col du Galibier
Szűk két hetes túrám – értékelésem szerint - második kulcsnapja következett: a szebb, déli oldaláról utoljára 2004-ben meghódított, legendás, 2645 m-es Col du Galibier. Vártam már e napot. Szikrázóan napos időben kapaszkodtam fel a Lautaret hágóra, útközben lenyűgözött a majd 4000m-t elérő havas La Maije. Bringásból is voltak már elegen. Sok évnyi alpesi bringázásaim ellenére ez nekem is meglepetés volt: nem gondoltam volna, hogy már június közepén ennyire nagy a kerékpáros turizmus. A hágóra érve egy (málha nélküli ) bringás köszönése esett jól: „Respect!” (Elismerésem!) – mondta. A Lautaret hágón éppen szöges ellentéte volt az időjárás az elmúlt napinak. Falatozás közben az éppen ott edzőtáborozó Sky profi kerékpáros csapat néhány autóját, bringájukat és egy-két kerekesét (pl. Flechát ) láttam.
Az interneten olvasva júniusban szintén a környéken edzett a Tour címvédő Contador és Ivan Basso is. Nagyon vártam már e csodás hágóutat, mely ekkor kb. 17000 km-nyi alpesi kerékpártúráim tapasztalata alapján az egyik legszebb alpesi hágóút (az Iseran, Nivolet és Bonette, Plan du Lac mellett). A nagy várakozást az első pár km-s sajnos csalódás törte meg, hiszen a meglepően nagy forgalom időnként élvezhetetlenné tette az emelkedőt. Fentebb már többször élvezhettem a csendet, a tájat és jókat is tudtam filmezni. Semennyire sem néztem az órámat, kiélveztem az emelkedő minden pillanatát, és persze picit búcsúztam is. Klassz volt, mikor felértem az emelkedő egy emlékezetes részéhez, ahol 2004-ben parádés és emlékezetes fotót készítettem: most is megismételtem, azzal kibővítve, hogy egy kilométertáblára videóm letéve magam is meg tudtam örökíteni. A lejtőre alaposan be kellett öltözni. A rövid emelkedővel megszakított gurulás során sajnos időnként annyira huplis volt a lejtő, hogy útközben el is veszítettem csomagomra polippal nem eléggé szorosan rögzített, ott száradó cipőim egyik felét. Maradt a rajtam levő egy pár: a hátra levő 2,5 napban ezt már nem áztathattam el !
Az Arc völgyében idő szűkében igyekeztem Modanébe, ahol sátorállítás után, 7 óra tájban indultam a további 1000m szintemelkedést jelentő, alig ismert Plan d’Amont emelkedőre. Kevéssé a tájról, inkább a hidegről maradt emlékezetes. Már félúton, 1500m-en a faluban is csupán 12 fok volt, ám szürkület után felérve az első duzzasztott tóhoz, este megnézett hőmérőm szerint már csupán 4 fok volt. Úgy rémlik, hidegtől védő esőnadrágot sem vittem magammal, csupán a meleg palilábat és esőkabátot, téli sapkát húzhattam fel; a lejtő fölső részen még kissé szlengül és lazán fogalmazva: a tököm is majd lefagyott (ott csak a sima bringanadrág volt rajtam).
Újabb szép napot zártam, mely során folytattam jó szokásomat: teljesítettem a kitűzött 2000-esek felkeresését. A napot 135 km-rel és 3461 m szintemelkedéssel zártam, ám a király etap másnap következett (nem pihentem rá).



2011.06.20, hétfő – 10. nap: Modane – Termignon - Plan du Lac (2361 m) – Lanslebourg – Col de l’Iseran (2770 m) – Le Saut (2240 m) – Tignes (2100 m) – Bourg St Maurice = 161,9 km + 3890 m szint (4578 kcal)
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Plan du Lac
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Plan du Lac, 2361 m
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Plan du Lac, 2361 m
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Plan du Lac, 2361 m
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col de l'Iseran 2770 m
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Plan du Lac, 2361 m Utolsó kiemelt – és egyúttal legnehezebb - napomra ébredtem: ezt tartottam túrám királyszakaszának. Királyszakasznak nevezik a nagy kerékpáros körversenyeken (Tour de France, Giro d’Italia, stb) azokat a szakaszokat, amelyek a legnehezebbek, vagy a legnehezebbek egyike, ám a legendás emelkedők miatt kiemelt fontosságú és presztizsű. Kb. 1000m-ről indulva négy alkalommal terveztem 2000m fölé tekerni, abból a második az Alpok legmagasabb hágóútja, a Col d’Iseran (2770 m), amely harmadszor szerepelt bringatúráim során.
Az első órában lankás völgyi úton hajtva napfénynél is feltekinthettem elmúlt este felkeresett hegyi tavak irányába, majd picivel odébb, szintén a völgy északi oldalán induló emelkedő várt rám: szikrázó napsütésben. Újabb a világhálón minimális - mindössze egy - információforrással rendelkező emelkedő következett, zéró kerékpáros információval (a Tour de France hazájában!): úgy tudtam, az út a Bellecombe parkolóig, 2308 méterre vezet. A Termignont követő leágazás után azonnal csomagom elrejtésére alkalmas helyet néztem, hiszen ez is egyirányú út volt; ráadásul - mint kiderült - többnyire 8-12%-os meredekséggel. Néhány többnyire erdei kilométer után csodálatos és minimális forgalmú (kb 1 autó / fél óra) panorámaúton találtam magam: visszanézve a fővölgyre, vagy szemben is magas, havas hegycsúcsok, üde zöld fenyőerdők, kisebb vízesések: a Vanoise nemzeti parkban kerékpároztam. Annyira elvarázsolt a táj, hogy bátran fotóztam, videóztam, nem érdekelt túlzottan az idő múlása. Az Alpokban megtett, több mint 20000 km alapján Plan du Lac emelkedőjét az Alpok 10 legszebb emelkedője közé sorolom.
Végül a Bellecombe parkolónál meglepetten tapasztaltam, hogy noha az autóknak tilos a továbbhaladás, az aszfaltút még folytatódik. Sok emelkedő várt még rám, így szerencsére nem sokkal volt feljebb a frissen és alaposan behavazott 3855m magas Ponte de la Grande Casse csúcs felé nyíló panorámás nyereg (Plan du Lac (2360 m) tó pedig 1 km-rel előrébb), ahonnan fotók és videó után vissza is fordultam.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col de l'Iseran 2770 m
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col de l'Iseran 2770 m
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Col de l'Iseran 2770 m
Az Arc fővölgyben már ismét málhával tekerve láttam viszont a 2009-ben megtetszett Lanslevillardot, majd hatalmas vízeséses, füves sziklafalak közt érkeztem Bonnevalba, az Iseran hágóút déli kezdőpontjához. A meredek rész 13 km hosszú, átlagosan 7 %-os. Mint már megszoktam, az út mentén itt is kilométerenként táblák jelezték a magasságot, következő km meredekségét, és a nyeregig hátralevő távolságot, bár kormánytáskámban lapuló diagram alapján is tudtam, mi vár rám.
A hágóúton ismét nosztalgiázás volt a javából: 2000m fölül a nyereg felé látva eszembe jutott, mikor 2004-ben egyre sötétedtek a felhők és végül 2500m felett menthetetlenül megáztam és jócskán hidegben értem fel, majd kis időzés után az elvonult zápor utána hágóút csodás fényekkel és lejtővel ajándékozott meg. Ezúttal szerencsére megmaradt a szép idő (ami visszaköszönt egy-két jól sikerült filmrészletben), viszont a sziklaszoroson átkelve eső helyett ellenszél a 10%-os meredek kilométereken. Így bizony az utolsó 3 km alapos küzdelem volt, miközben egy mormotát is klasszul megörökíthettem. A végső fél órát követően nem csoda, hogy felérésemkor, az útra festett Cima Coppi feliraton átgurulva azt mondtam: „-Ez bizony férfimunka volt! „ – és nem ám 9-10kg-s bringán….. mert az egy „picit” más történet. Háromból harmadszor tekertem 25-26 kg-s cuccal az Iseran hágóra. A lejtőt most is nagyon élveztem, igyekeztem videózással másoknak is átadni az élményt. A telet követően az Iseran hágóutat hivatalosan június közepén nyitják meg a forgalom számára, idén június elején a korábbi nyitást követően egy hidegfront és hó miatt pár napra le is zárták, így különösen meglepett, hogy még az északi oldalon sem voltak nagy hófalak; nem volt sokkal több hó, mint máskor júliusban.
Val d’Isere-t elhagyva, a Lac du Chevril tó partjáról két rövidebb kaptató állt még előttem, persze újabb csomagelrejtés után: Le Saut felé keskeny aszfaltcsík tekergett a tó fölött a lámpákkal már kivilágított településre és a tóra, hegyekre nyíló szép panorámával megajándékozva. Az utolsó kilométereken már lámpát kellett használnom; 22:20 tájban értem a 2240m-es aszfaltvéghez. Bár fölfelé gondoltam is rá, hogy itt-ott vigyázni kell az úton levő kövekkel, nem tettem, elemet sem cseréltem lámpámban, így gyér világításomnak köszönhetően hirtelen éles kőre futottam, a levegő pedig pillanatok alatt elszállt a kerékből. Lámpafény melletti kerékfoltozás következett kb. 2000m magasan – mert a pótbelsőt persze a csomagoknál hagytam. Nem tökéletes foltozás és a csomagoknál újabb kerékcsere után végül hajnali 1 órára értem fel Tignesbe (2093 m). Egyáltalán nem zavart a kései idő; elemcsere után lámpám is erősen világított, különben is, úgy voltam vele: újabb 2000-eseket hódítottam meg, már csak egyetlen 2000m fölé vezető aszfaltos út maradt a Francia Alpokban, amire ne tekertem volna fel: a másnapi program, Courchevel reptere(2030 m).


2011.06.21, kedd – 11. nap: Bourg St Maurice – Moutiers (500 m) – Courchevel, reptér (2050 m) – Moutiers – VONAT – Bourg St Maurice – Col du Petit St Bernard (2188 m) – Morgex – Avise = 160,7 km + 3100 m szint (3574 kcal)
A nap és az ébredező emberek ébresztettek kb. 6 óra alvás után: a királyetap után nem csoda, hogy kissé nyomottnak éreztem magam és nem buzogott bennem úgy az erő, lelkesedés, mint korábban. Ezek után úgy is készültem a napra: „-Csak letudni valahogy: akár lassan, kókadtan, de végighajtom!” Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Courchevel Mivel korábban már végigtekertem a völgyön, vonattal szerettem volna Moutiersig eljutni, ám a ritkán közlekedő szerelvények miatt tekernem kellett. Ez sem könnyítette meg a napomat. Courchevel Jan Ullrich 1997-es Tour de France győzelme egyik hegyi szakaszának befutója volt, amely emelkedőjén „Ulle” és Virenque vívott nagy csatát, hogy a végén a szakaszgyőzelmet a hegyi repülőtér kifutópályáján a német átengedje a franciának.
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Courchevel Moutiers környékén néhány kilométeren át még nosztalgiáztam, majd feljebb már nem volt mi feldobjon: az emelkedő itt-ott szép volt ugyan, de a forgalom és komoly teherautó-forgalom miatt nem lehetett igazán élvezni a kerékpározást. Az emelkedő alján egyébként két különféle tábla is kerekeseknek hirdetett önkéntes ( www.savoie-mont-blanc.com/nos-suggestions/bouger/activites-velo/chronometrage-timtoo-1275-1.html linkje ), illetve hét fix időponton megrendezett időmérést, versenyt (Utóbbi: Cyclocourch linkje ). Előbbi Savoie – Mont Blanc régióban kb. 40 emelkedőre tesz lehetővé önkéntes időmérést és regisztrációt.
Courchevel szinte egy síközpont város, több részből áll, mely nevük a magasságot is jelzi. Courchevel 1550-nél komoly építkezést látva még reméltem, hogy végre letudtam a teherautóforgalmat, majd feljebb többször is járta még így, ám csalódnom kellett: az aszfaltút legtetejét jelentő Altiport repülőtér (2030 m) alján is építettek valamit, így gyakorlatilag végig kísértek a nagy járművek. Egyébként egész Courchevelre jellemző volt a sok építkezés, főleg appartmanokat húztak fel. A 2030m-es tetőre érve teljessé vált a francia 2000m feletti aszfaltos emelkedőim kollekciója (határhágóival együtt 32 db az Alpokban és 13 db a Pireneusokban), egyúttal ez jelentette kerékpározásaim 188. 2000m fölé jutását. Noha csapadékot csak estére ígértek, a lejtőn mégis csak komoly menekülésbe kellett fognom, hogy ne ázzak el a gyenge esőben. Visszaúton már vonattal érkeztem meg Bourg St Maurice-ba, ahonnan este 19 óra tájban kezdtem neki a szűk 1300m szintemelkedésű Col du Petit St Bernard hágóút nak (2188 m).
Györgyi Gábor & Francia Alpok kerékpártúra, Plan du Lac, 2361 m A kaptató ideális egy komoly, fárasztó túra utolsó emelkedőjének, hiszen – bár hosszú – de nem túl meredek. Lent még gyönyörködhettem a környező 2000-esekhez vezető völgyekben (melyek mindegyikén jártam már: picit odébb La Plagne, szemben Les Arcs 2000 és balra a Col de l’Iseran (2770 m) völgye), azonban 1400 m felett újabb felhősödés tett morcossá. Hamar ráébredtem, hogy nem menekülhetek, felém tartanak a sötét fellegek és eső. Érdekes volt megtapasztalnom, hogy az elmúlt napi királyetap, a délelőtti Courcheveli emelkedő után málhás bringán is még micsoda 20 perces szinte időfutamra voltam képes: megtáltosodva robogtam egyre csak előre és feljebb, hogy eljussak egy fedett helyre. Úgy emlékeztem, elég ritkán akad ezen a hágóúton ilyen és sajnos mivel az eső előbb megjött, menekülhettem is be egy fenyőfa védelmébe. Szürkület környékén kénytelen voltam utam folytatni, mely során úgy tűnt: végleg elment az eső. Tiszta égbolt alatt, de környező dörgés-villámlás közepette fél 12 körül értem fel a hágóra, az országhatárra, majd vizes úton, óvatos ereszkedéssel le Aosta völgyébe. Másnap délután indult a repülőm, így még további egy órát hajtottam Aosta felé, ahol hogy máshogy végződhetett a nap, mint éppen sátorállítás közben eleredő esővel.

2011.06.22, szerda – 12. nap: Micsoda zárónap ! Hajnali 3 előtt nem sokkal úgy tértem nyugovóra, hogy ha kitart az „átok”, és az események ellenem irányuló láncolata, akkor reggel esőben kell sátrat bontanom. Mindenesetre arra ébredtem, ám valami mégis megmutatta magát: éppen sátorbontás idejére elállt, hogy utána már ismét szemembe verő vízpermet közepette hajthassak Aostáig. Vonatommal Chivassóba érve ott már kellemesebb idő volt ugyan, de az ismét eleredt csapadék miatt már úgy telefonáltam haza: „-Hiányoljátok otthon az esőt? Óh, engem követ, hozom én!”
Gondoltam, a milanói síkságon már nyári időben tekerhetek majd a reptérig, ám csak nem így lett: eleinte kisebb nyári záporokban, később fülledt időben, mégis kényszerűen esőcuccban izzadtam a reptér felé. Ám még ez sem volt elég; többet kellett ellenem küldeni (2004-ben éreztem ezt, hogy minden összeesküdött velem szemben): egy táblát (airport és a cargo szó is egymás mellett, közelében ) félreértve jöttem rá, hogy nem arra járok már, mint szoktam és kellett útbaigazítást kérnem, majd újabbat… az idő meg csak pergett, azt sem tudtam hol járok (leszaladtam a másolt, nem túl aprólékos térképrészletről). Ekkor már málhás bringámmal esőben időfutamoztam (27-29 km/ó) és már-már a pánikolás határán voltam: előző nap azt hittem, kész vége, sikerrel zártam a túrát, és végül a célszalag előtt bukom el ? A reptér környékén késem le a repülőt ?
Végül csak sikerült ismerős falutáblát lelnem és onnan nagyon szűkösen, de nem túl későn befutni. A reptéren rohanva derítettem ki, jó helyen járok-e, készítettem fel bringám és rohanva adtam fel a bringát és cuccaim. Csak kissé tudtam lemosdani, de szerencsére légkondi működött a repcsin, így talán nem sokat érzett szomszédom az elmúlt 2 óra izzadtságából.
Micsoda befejezés volt ez! Azt hittem, nyugis hazaút vár rám, ehhez képest, hajszálon múlt, hogy le tudtam küzdeni az utolsó akadályt is. Korábban többször volt, hogy végülis – igaz a teljesítések sikerével, de – el kellett fogadnom az ellenerőt és esetleg egy-egy túra legvége nem a tervek szerint fejeződött be, ám ezúttal a rengeteg akadály ellenére, mindegyiken átjutottam.


Zárszó:
A júniusi kerékpártúra érdekesebb tanulsága volt, hogy míg napközben igazi nyári időben élvezheti a bringás a tájat, emelkedőket, éjszakára és a lejtőkre sem árt felöltözni; kifejezetten elkel a téli sapka, meleg ruha. Nagyon igazzá vált a mondás: télen a kaját, nyáron a ruhát el ne hagyd! Ami a csapadékot illeti, 11 nap alatt 14 alkalommal volt részem benne, mindössze 2 nap volt, amikor egyáltalán nem kaptam esőt a nyakamba: nem a korábbi években megszokott „Francia-Alpok-időjáráshoz” volt szerencsém, ugyanakkor pár héttel később, Svájci és Olasz Alpokban tett 3 hetes bringatúrám (2358 km + 49663m szintemelkedés) során visszasírtam ezt az időjárást.

Meglepő volt, hogy már június közepén mennyi bringás járja a hegyeket; mintha csak főszezon lett volna. Ha a környéken bóklászó kerekes megunja a neves és – hágó létéből fakadóan – oda-vissza járható utak motoros forgalmát, erősen ajánlom a csendes, egyirányú hegyi utakat (Plan du Lac, Plan d’Amont, Chalet Laval völgye, Col de Granon), ahol békében élvezheti a természet nyugalmát!

A vártnál csapadékosabb, de a kiemelt helyeken (Bonette, Galibier, Iseran) szép élményeket adó és sikeres túrát (az Alpokban 11 nap alatt 1380 km + 28.769 m szintemelkedés) követő júliusi olasz és svájci túra végére úgy reméltem, az volt a célom, hogy nem marad olyan 2000 m fölé vezető aszfaltos út az Alpokban, amire ne tekertem volna fel. A pireneusi kollekció és az Ötztaler radmarathon tavalyi túrakerékpáros teljesítését követően ez jelenti / jelentette számomra az utolsó érdemi bringás kihívást.

Igaz ugyan, hogy a Francia Alpok messzebb van, mint a többek által felkeresett Dolomitok, azonban a Tour legendás útjai, és az a plusz, amit az ember úton-útfélen érez a kerékpárosokhoz való hozzáállásban, és talán az a néhány helyen - máshol tapasztaltaknál - kevesebb motorforgalom miatt is különösképp ajánlom e régiót a bringázni kedvelő Tour szurkolók figyelmébe.


Györgyi Gábor