GYÖRGYI GÁBOR
Bringázás az olasz- és svájci hegyekben (3 túranap), avagy
KÜldetés teljesítve: feljutottam az Alpok összes, simert, 2000m fölött található, aszfalton megközelíthető pontjára, hágójára Túrák: 2015.VIII.20 - VIII.22.
|
Linkjeim Túráim:
VENDÉGKÖNYV
Ötztaler radmarathon fotóalbum!
Kanári szigetek fotóalbum!
2000-es emelkedőim a térképen!
MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt
NAGYOBB TÚRÁK
2015 Dolomitok 451 km + 8411 m
2015 Dolomitok 940 km + 21651 m
2015 Alpok 1921 km + 39509 m
2014 Alpok 1828 km + 39441 m
2012 Andalúzia 1448 km + 21873 m
2012 Olaszo. - Svájc 1322 km + 22943 m
2011 Svájc - Olaszo. 2358 km + 49663 m
2011 Francia Alpok 1530 km + 28989 m
2011 Déltirol - Tirol 642 km + 12215 m
2010 Piereneusok 2368 km + 42996 m
2010 Alpok (8 nap) 993 km + 18145 m
2009 Alpok 2335 km + 47148 m
2009 Tenerife, La Palma 1633 km + 33873 m
2008 Alpok 1807 km + 32199 m
Pireneusok 2007 2060 km + 37611 m
2006 Alpok 1729 km + 31101 m
2005 Alpok 2048 km + 38418 m
2004 Kerékpárral a Tour de France alpesi hágóin 2054 km + 32558 m
2003 Kerékpárral az Adria mentén Montenegróig 2158 km + 19588 m
2002 Görögország 1388 km + ...
2001 Svájc - Alpok 1666 km + 22675 m
2000 - Alpok - Adria 1948 km + 18169 m
1999 Szlovén - horvát - osztrák 1707 km + 12351 m
1999 Tátra, Krakkó 1122 km + 7584 m
1998 Tátra 1369 km + 11970 m
1998 Magas Tauern 589 km + 8505 m
1998 Tátra túra 1250 km + 9300 m
1996 Dolomitok
1995 Tátra túra
1993 Tátra túra
|
Talán csak 2014. év során döntöttem el, hogy az Alpokban, Pireneusokban, Kanári szigeteken levő aszfaltos, 2000m fölé vezető utak felkeresésén túl azt a célt is megvalósítom, hogy mindről legyen a világhálón közzétéve videóm is, ezáltal több tucatot bemutathassak az érdeklődő bringásoknak.
Az Alpok 2000m fölé vezető bő 160 ilyen útjából kb. 120-ról már megnézhető a bringás videóm, a hiányzóak természetesen szerte szét voltak megtalálhatóak az Alpokban. Franciaországban ugyan már nem, ám oda nyáron azért tértem vissza, hogy a nosztalgiázás meleltt majd néhány ősrégi, 2004-es videóm, új, Full HD-s minőségűvel cserélhessem le, egészíthessem ki.
Júniusban meglátogattam még Svájcban néhány alig ismertet, amelyekről így még videó sem készült (pl. Homatta, Stafel, Heimischgartu, stb.) és - ahogy terveztük - augusztusra maradt a Dolomitok néhány, jellemzően túl régen videózott 2000-es kaptatójának felkeresése, valamint a Seiser Alm-on található Panorama Gasthof útjára való feltekerés, amely útról egy fórumból szereztem tudomást.
Sajnos a tervezettnél 3 nappal rövidebb szabadságra nyílt csak lehetőségem, így augusztus végén fejezhettem csak be a "küldetést" :) NOha gazdaságilag nem érte meg, a kitűzött cél megvalósítása miatt 3 túranap kedvéért visszatértem Svájcba, illetve Észak-Olaszországba, amely napokból igazából csak egy emelkedő (Arosa, Mittler-hütte) volt a feltétlen szükséges, a többi csak szép kiegészítést jelentett.
Nap |
Útvonal |
Napi táv |
Idő |
Átlag |
Szint- emelk. |
kcal = |
videó linkje |
Aug 19. leutazás, minimál tekerés |
Budakalász - Budapest - Győr - Wien (A) - Salzburg - Innsbruck - Vipiteno (ITA)
|
25,98 km |
- |
... |
57 m |
- kcal |
|
Aug. 20. - 1. nap |
Vipiteno / Sterzing - Passo Pennes (2211 m) - Vipiteno - San Giacomo - Pfitscherjoch / Passo di Vizze (2249 m) - Vipiteno - (vonat) - Innsbruck - Völs
Élménybeszámoló olvasáshoz kattints ide!
|
119,95 km |
- |
- |
2763 m |
kb. 4200 kcal (túra utolsó órája lemaradt) |
|
Aug. 21. 2. nap |
Völs - INnsbruck - (vonat) - Feldkirch - Schaan - Landquart - Chur - Arosa - Mittler hütte (2015 m) - Chur - Landquart
Élménybeszámoló olvasáshoz kattints ide!
|
158,56 km |
- |
... |
2240 m |
3959 kcal |
|
Aug 22. 3. nap |
Landquart - S Antönien - Partnunmeder (2055 m) - Landquart - Triesen - Malbun, aszfalt vége (1740 m) - TRiesen - Vaduz - Feldkirch
Élménybeszámoló olvasáshoz kattints ide!
|
142,23 km |
- |
... |
3336 m |
4516 kcal |
|
Aug 23. hazautazás, minimál tekerés |
Feldkirch - Wien - Győr - Budapest - Budakalász
|
4,48 km |
- |
... |
15 m |
- kcal |
|
ÖSSZESEN.: |
- |
451,2 km |
idő (.. km) |
.. km/ó |
8411 m |
kb. 12675 kcal |
- |
Az első túranap során Észak - Olaszországban kerestem fel két emelkedőt: Észak felől ismét feltekertem az igen nehéz Passo Pennes / Penser Joch (2211 m) emelkedőn, majd délután befelhősödő időben először tekertem fel a Pfitscher Joch, Passo di Vizze (2249 m) nyergébe, amely fölső része túrabringával, de versenybrigával is jól járható, jó minőségű földúton haladt. Az időjárás idén annyira elkényeztetett, hogy szinte jól esett megélni egy kis esőt, felhőben tekerést és aztán onnan visszatérni a völgyi jobb időbe.
Napról-napra javuló időjárás mellett második és harmadik nap már Svájcban bringáztam. Előbbinek a programja a még egyetlen hiányzó, valóban aszfaltos, 2000 m fölé vezető út volt: Arosa, Mittler hüttéhez (2015 m) vezetett. Arosában 2010-ben már jártam és kerestem is a Carmenna hüttéhez vezető utat (azt hiszem nem aszfaltosnak, de jó minőségű földutasnak írták), ám akkor nem jött össze a 2000 m fölé tekerés. Időközben vagy leaszfaltozták a Mittler hüttéhez vezető utat, vagy csak felfedezte egy bringás.... - ilyenkor történik az az emelekdővadász bringással, hogy akár néhány km kaptató miatt újra felteker 1200 m szintet, 28 km-t. Persze korábbi években olyan is előfordult már , hogy korábban "kihagyott" 2 km miatt (Santuario St. Anna), régebben felkeresett hegyeken tekertem kb. 60 km-t és több, mint 2000 m szintemelkedést, időnként esőben és ködben... Korábbi években legalább féltucatszor fodult már elő, hogy korábban bejárt hágóútra tértem visza, tekertem újra órákat a korábban leküzdött emelkedőkön, hogy egy időközben "felfedezett" néhány km-es út végére én is feljussak (pL. Lai da Vons, Steinigboda, stb.)
Arosa emelkedője nem tartozott a maradandóak közé, sőt... - inkább a feledhetők közé soroltam, ám ezúttal alapos okom lett megjegyezni, hiszen az Arosa és Mittler hütte (2015 m) közti 5 km-es szakasz nyújtotta panoráma lenyűgözött.
Utolsó napra igazi aszfaltos 2000-es út már nem jutott; ahová feltekertem, oda már csak két betoncsík vezetett. Partnunmeder (2055 m) felkeresését a quaeldich.de portálnak köszönhettem, akikkel az elmúlt években én is legalább 15 db 2000 m fölé vezető aszfaltos út bemutatását osztottam meg. Leírásuk és képeik alapján tudhattam, mire számíthatok. A völgyben csak az utolsó pillanatban döntöttem el, hogy a hasonló Schollbergmeder helyett inkább Partnunmedert válasszam - ami igazán jó döntés volt.
Viszafelé igazán igyekeztem, mert komoly délutánt állt még előttem. Sátorbontás után 25 kg-s málhámmal Liechtensten felé egy kis hágón keltem át, ami arról maradt emlékezetes, hogy legalább 10 percen át végig a nyeregből kiállva hajtottam :) Ily hosszan eddig ezt még nem "műveltem". Csomagelrejtés után pedig az adott jó érzést, amilyen kevés megállással és amilyen igyekvősen kapaszkodtam fel Malbun meredek emelkedőjén (14,4 km-re jutó 1238 m szintemelkedés 8,6%-os átlagmeredekséget jelent). Az augusztus 8-án befejezett Dolomitokban tett bringás hét jelentette edzettség semmit sem gyengült még :) Bár az idei évre ez volt az utolsó komolyabb bringatúrám, napom. (Este még a feldkirchi kempingig is eltekertem, hiszen másnapi vonatom onnan indult hazafelé.)
Emelkedőgyüjtemény honlapja | 2000m feletti emelkedőinek száma | 2000m-es útja, ahol még nem jártam | 2000m-es út, ahol én jártam, neki hiányzik! |
quaeldich.de, az egyik legalaposabb emelkedős honlap, jó fej fórumozókkal | 138 db aszfaltos, 2000m fölött végződő út | MINDegyik aszfaltoson jártam | én osztottam meg velük eddig 8 alpesi 2000-est és fogok még kb. 4-6-ot. |
cycloclimbing.com, az alpesi legenda, a svéd Jerry Nilson gyűjteménye. Éveken át csak a hágókat gyűjtötte, de 2014-ben ő is megpróbálja felkeresni az egyirányú aszfaltos 2000-es utakat is. Egy szál versenybringán teker és 11 évvel idősebb, ennyivel több ideje volt "gyűjtögetni" | kb. 146 db (pontosítom majd) | MINDegyiken jártam | bár 4-6 kivételével az összes szerepel nála, de kb. 30-at úgy tüntet fel, hogy nem tekert még rajta |
salite.ch és a climbbybike.com : utóbbi az előbbi emelkedőit veszi át - tudtommal | Határhágókkal: Ausztria: 24 Svájc: 50 Olaszo.:53 Franciao.: 31 Duplikálódás nélkül össz. 148 | MINDegyik aszfaltoson jártam | Akad még néhány hiányzó út náluk (Stafel, Homatta, stb.), amelyeket heteken belül elküldök. Ezeddig legalább 15-20, addig még nem szereplő diagramom tették közzé, pl: : Hochsölden, Plan de Lac,
Alpage Mandelon, Oberläger, Pian Geirett , Schöneben,
Cheneil, vagy 2015-ből: Arosa - Mittler-hütte (2015 m), Partnunmeder (2055 m) |
Györgyi Gábor - saját 2000-es listám | Határhágókkal: Francia: 33 Olasz: 52 Osztrák: 21 Svájci: 52 Szlovén: 1 Össz: 158 db | TELJES | - |
cycling-challenge.com, nagyon dizájnos honlap, azonban a srác a svájci és francia Alpokon túl nem nagyon volt még... | 70 db | MINDegyiken jártam | Több, mint 55-60, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Col du Moutiere, + hosszú a sor.. |
alpineroads.com | 57 db | MINDegyiken jártam ! | Több, mint 70; csaknem 100 hiányzik a listájából... |
wikipedia / Alpenpasse | 61 db hágó (csak hágó!) | MINDegyiken jártam | néhány, pl: Mangart nyereg, Nivolet, Col du Petit Mont Cenis (2183 m) |
bergstrassen.de, Jó "kiállítású", szép honlap, gyűjtemény | 60 db | MINDegyiken jártam | SOK hiánya van, nem csak kuriózumok, így pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, Colle Esischie, Val Thorens, Alpe Galm, Alp Anarosa, Grosse Oscheniksee, stb... |
rennradschlag.de | 44 db (hágók oldalait külön számolva) | MINDegyiken jártam | Több, mint 80 hiánya van, sorolni is kár... |
cyclingcols.com: Michiel van Lonkhuyzen listája | nyáron, kb. 116 db (duplikációk nélkül) | MINDegyiken jártam | Hiányai: Petit MOnt Cenis, Colle Preit, Weisssee, Koralpe, a kevéssé ismertekről nem is beszélve, mint Alpage Mandelon, Cheneil, Mittler hütte, ... stb. |
rovingmarmotte. blogspot.com | 72 db (csak hágók) | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Finestre (2176 m), Mangart nyereg (2055 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m), |
cols-cyclisme.com: főleg Franciao-ra kihegyezett gyűjtemény: | Franciao: 26 db Olaszo: 19db Svájc: 17 db Ausztria: 1 db | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Sella, Pordoi, Preit, Alpe Galm, Tatschalp, Petit Mont Cenis, Authion, stb. |
nevasport.com: spanyol fórumban emelk. felsorolás; nem csak hágó (puertos... asfaltada) | 106 db | MINDegyiken jártam | Neki is van, több mint 30 hiánya: Colle Preit, Val Bighera, Petit Mont Cenis, Rofen, Plan du Lac, Alpage Mandelon, Malga Mare, Rif. Cornisello, stb. |
bdc-forum.it: olasz fórum | 79 db | MINDegyik megvan | Hiányai (több, mint 50): Oscheniksee, Weisssee, Mangart nyereg, Petit Mont Cenis, Lac Allos parkoló... stb. |
- MOTOROS HÁGÓ- ÉS EMELKEDŐ LISTÁK, GYŰJTEMÉNYEK - |
alpenspass.net - motoros hágólista | 67 db (csak hágók!) | MINDegyik aszfaltosra feltekertem | Néhány hágó is hiányzik neki, pl: Colle Preit (2083 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m), Col du Petit Mont Cenis (2183 m).. |
tornanti.it - igen komoly motoros emelkedő-lista | Franciao.: 27 db Svájc: 25 db Ausztria: 21 db Olaszo.: 43-46 Össz. 116-119 | MINDEN jártam, Albertüsc pedig nem aszfaltos | Bringával is tudok nekik újakat mondani: Tatschalp , Colle Preit (2083 m), Hochsölden, Parking du Laus, Plan du Lac, stb.. |
gs-enduro.de - igen komoly motoros emelkedő-lista, sok murvás 2000-es | kb. 53 db | MINDegyik aszfaltoson jártam | Nálam igen, nála nem szerepel (csak 2011-ből pl): Champillon, Les Suches, Malga Mare, Alpage Mandelon, Oberläger, stb. |
motoitinerari.com- csak hágók! | 59 db (nem csak aszfaltos) | MINDegyik aszfaltoson jártam. | Hiányzik neki pl: Moutiere, Petit Mont Cenis, Val Bighera, Küthai, stb.. |
Összességében a 3 szép túrával teljesítettem a küldetés bringás részét ( "Mission completed" ): nem maradt már olyan ismert, 2000 m fölött végződő aszfaltos emelkedő az Alpokban (és a Pireneusokban, Kanári szigeteken sem), amelyet nem kerestem volna még fel (és szeptember közepére felkerül ezen listámra); a következő hónapokra maradt, hogy a még meg nem vágott videókat elkészítsem és az emelkedő-lista mellett a videógyűjtemény is teljes legyen.
Ami pedig a szokásos statisztikákat, elemzést illeti (ez persze most sem volt prioritás):
A túra rövidsége miatt nem is a 3 nap statisztikájáról írok, inkább az év végére elért helyzetről
- 2015 augusztus végéig már 305 alkalommal tekertem 2000 m fölé (beleértve a Pireneusok és Kanári szigetek összes aszfaltos 2000-es útját) (ha kettőnek számítanám ha egy hágóra két irányból jutottam fel, akkor még többször): közös halmazokat kiszűrve 32 francia, 54 olasz, 21 osztrák, 56 svájci és egy szlovén. Megjegyzés : két alkalomra csak 2011 telén jöttem rá, hogy kihagytam: 1997-ben, Nockalmstrasse. Legtöbbször Küthaion (6), a Bonettén (5) és a Lautaret hágón (6) jártam. Málhával legtöbbször (3-szor) a legmagasabbakon jártam: Bonettén (2004, 2008, 2011) és az Iseranon (2004, 2009, 2011), egyébként málhával pl még 3-szor bringáztam az Izoard-on is, de pl. már négyszer hajtottam fel málhával az Oberalppassra (2001, 2006, 2012, 2014)
- A 2015. év során a legtöbb szintemelkedést augusztus 7-én kezdődő túrán hajtottam, alvás nélkül 387,5 km alatt 8424 métert (túrakerékpárral, kb. 5-6 kg cuccal).
- A 2004. évi 9, 2005. évi 13, 2006. évi 10, 2007. évi 7 és 2008. évi 11 és 2009. évi 12-13 és 2010-es 11 db után 2011-ben három túra során 4-5 + 8 + 11, azaz 23-24-szer hódítottam meg kiemelt kategóriásnak számító, számítandó kaptatót. 2012-ben ez az érték 8, 2013-ban az építkezés miatt csak 3, 2014-ben azonban már legalább 12 ilyen emelkedőn jártam, végül a 2015. év túrái során összesen 11-12-szer "küzdöttem le” Tour de France Hors categorie-nak azaz kiemelt kategóriásnak megfelelő emelkedőt, ezek 2015-ben a következők voltak: Grosse Speikkogel , Simplonpass / HOmatta , Stafel , Col du Grand St Bernard, La Plagne , Col de la Croix de Fer , Colle del Preit (?), Seiseralm - Gasthof Panorama, Passo Manghen , Passo dello Stelvio / Stilfser Joch , Passo di Gavia, Partnunmeder
- Külföldön megtett kerékpározásaim meghaladják a 53600 km-t (ebből, több mint 27300 km az Alpokban).
- Ami a szintemelkedéseket illeti, az Alpokban már több, mint 532.000 méternyit gyűjtöttem, a Pireneusokban több, mint 71.000 méternyit, a Kanári szigeteken 33.800 métert. (Összesen a kezdetek (első sebességmérő :1993) óta, Magyarországgal együtt, 2015. aug 31-án túl vagyok a 1.573.000 m szintemelkedésen.)
- 2015. augusztus végéig 503-szor tekertem 100 km-nél hosszabb egy napos túrákat, valamint 254 alkalommal volt olyan bringás napom, amikor a szintemelkedés meghaladta a 2000 métert (2015-ben 5 egynapos túrám is több, mint 4000 m szintemelkedést tartalmazott.)
|
|