Linkjeim Túráim:
VENDÉGKÖNYV
Ötztaler radmarathon fotóalbum!
Kanári szigetek fotóalbum!
2000-es emelkedőim a térképen!
MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt
NAGYOBB TÚRÁK
2011 Svájc - Olaszo.
2011 Francia Alpok
2011 Déltirol - Tirol
2010 Piereneusok
2010 Alpok (8 nap)
2009 Alpok
2009 Tenerife, La Palma
2008 Alpok
Pireneusok 2007
2006 Alpok
2005 Alpok
2004 Kerékpárral a Tour de France alpesi hágóin
2003 Kerékpárral az Adria mentén Montenegróig
2002 Görögország
2001 Svájc - Alpok
2000 - Alpok - Adria
1999 Szlovén - horvát - osztrák
1999 Tátra, Krakkó
1998 Tátra
1998 Magas tauern
1998 Tátra túra
1996 Dolomitok
1995 Tátra túra
1993 Tátra túra
|
2011-ben az Alpokban tett három nyári bringatúrámmal elértem, hogy aszfalton feljutottam az Alpok összes aszfaltos, 2000m fölé vezető hegyi útjára, így emelkedőim listája az interneten fellelhetők (köztük a salite.ch, climbbybike.com , quaeldich.de , cycloclimbing.com, stb.) közül a legbővebb legyen. Az Alpokban, Pireneusokban és a Kanári szigeteken is felkerestem az összes aszfaltos 2000-es utat. Úgy terveztem, hogy 2011-ben befejezem, befejeztem kerékpártúráim azon sorozatán, ami erre irányult, hiszen feltettem az i-re a pontot, elértem a legtöbbet, amit túrázóként lehetett és motivált egyáltalán. Világ körüli túra nem hoz lázba, síkon bárki el tud tekerni; egyértelműen a hegyek, emelkedők jelentik a kerékpározás nehezét: kaptatókon teljesíteni a legtöbbet jelenti szerintem a csúcsot. Emelkedőn (ráadásul nehéz málhával tekerve) ha gyenge vagy, nem jutsz fel, vagy szégyenszemre tolnod kell a bringát. 2012-re bringás videógyűjteményem – a 2000m fölé vezető emelkedőket tekintve - a világháló legbővebb gyűjteménye lett, közte 47 (2012 nov-re már 50 olyannal, amiről más még nem tett közzé videót, így, illetve ettől függetlenül is 2012-re nem voltak komoly céljaim.
A múló hónapok végül mégis azt hozták, hogy jobb híján két szűk két hetes kerékpártúrára készültem. Komoly motivációm a fentiek miatt már nem volt, azonban ha az ember keres, akkor talál is motivációt, érdekes mérföldköveket a túráján.
Első túrám 2012. júliusban az Alpokban került megvalósításra. Az időpontot a kiemelt rendezvény, a Monte Grappa challenge jelentette, mely csupán 3 éve kerül megrendezésre és tulajdonképpen egy kerékpármarathon és brevet (teljesítménytúra) mixe. Maximum 300-an vehetnek részt e túrán, mely során - rajttól éjfélig - legalább kétszer, maximum ötször lehet / kell feltekerni a Monte Grappa (1750 m) legendás csúcsára, természetesen különböző utakon, melyekből több is átlagosan 7,5-9%-os, időnként viszont akár 20% meredek. Igaz, hogy népszerűségét és presztizsét tekintve a 2010-ben túrabringával teljesített Ötztaler radmarathon jelenti a csúcsot a klasszikus kerékpármarathonok közt, azonban a Monte Grappa challenge 4-5 emelkedős verziója nehézségben még azon is túltesz, bár ezeket már nem sorolnám a klasszikus kategóriába; ez már inkább extrém kerékpármarathon: a 4 emelkedős strong verzió 225 km-re 6591 m szintemelkedést jelent. Távban szinte ugyanannyi, mint az „Ötzi”, azonban a szintemelkedés, több, mint 1000 m-rel több. És – mint kiderült – jóval meredekebb !
Emellett a túra néhány mérföldkövét még a quaeldich.de-n 2011 év végén, ill. 2012. év elején feltöltött három-négy új emelkedő (Hotel Salastrains / Alp Giop, Steinigboda, Bärgli – melyről ekkor derült ki, hogy végig aszfaltos, ill a Passo Scimfuss, melyről tavaly az aszfalt véget érése (mint kiderült, csak 300m hosszan) miatt fordultam vissza 1 km-rel a tető előtt) jelentette, de persze motivált, vonzott néhány már korábban felkeresett hágóútra való visszatérés is, pl: Bernina hágóút délről, Col Carette di Val Bighera napfénynél, Susten hágóút szép időben.
Július 12-én repülővel érkeztem Milanóba, ám amint nem érkezett meg a sátram és a polifoam, úgy éreztem: ott folytatódnak a bringatúráimon elém küldött akadályok, ahol a sztori tavaly abbamaradt. Egy könnyed utazós napot máris követően következett a túra legfőbb eseménye, a Monte Grappa challenge, ám úgy vélem, hogy nem volt véletlen, hogy előtte épp a közelben egy házibuli miatt csupán 4 órát tudtam aludni. Csodára volt szükség a marathon teljesítéséhez és bizony meg is történt a csoda. Komolyabb hullámvölgy nélkül rendben végigtekertem a 4 emelkedős verzió 225 km-ét, 6591 m szintemelkedését: a hegy maga csodálatos volt, sokban emlékeztetett egy másik kedvencre, a Mont Ventouxra. A negyedik feljutás már sötétben végződött és noha a célba egy sráccal együtt hajnali fél 1-kor érkeztünk meg, még megtoldottam kicsit a napot, hogy a 7000 m szintemelkedést is megfejeljem: túrabiciklivel ! 261 km + 7241 m szintemelkedés lett a vége! Nekem is tetszett, hogy 7000 m fölött legyen a szintrekordom illetve olyan értéket akartam, amit már tényleg nem tud akárki megdönteni, főleg nem túrabringán. Másfelől mindegy is: a Monte Grappán én voltam az első magyar résztvevő és teljesítő, ráadásul túrakerékpáron, kis úticuccal.
A térkép még a tervezett útvonalat (egy napot töröltem) mutatja, ami nagyon közel áll a végleges teljesítetthez) |
A folytatásban a második svájci napig igazán kellemes, nyári időjárásban élvezhettem a bringatúrázást, és mivel az Alpok aszfaltos 2000 m fölötti útjait mind felkerestem már, minden napra jutott nosztalgiázás, ám úgy intéztem, hogy újakat is láthassak. Lenyűgöző volt, meglepetést okozott a Mendola hágó fölötti Penegal (1737 m), másnap napfénynél láthattam viszont a 2006-ben éjjel felkeresett Col Carette di Val Bighera hágót, amit következő nap a hosszú, csaknem 2000 m szintemelkedésű Bernina hágóút követett (kitértem a Forcola di Livignóra is). Július 19-én reggel 11 év után, ezúttal már full HD-s videókamerával tértem vissza az Albula hágóra, amit már málhával megpakolva követett a netre csupán ősszel felkerült Hotel Salastrains (2048 m) aszfaltos emelkedője; ezen korábban még nem jártam. Délután sorra került a 2005-ben Észak felől leküzdött Julierpass (2284 m) , majd már éjszakába csúszott a szintén ősszel a netre került és megismertetett Steinigboda (2049 m) meredek hegyi útja, nem messze a Splügenpasstól. E nap volt a túra királyszakasza: 195 km + 3413 m szintemelkedés.
Másnap kevés alvás után, ráadásul már esőben értem fel a Bärglire (2137 m). Az időjárás hozta az Alpennordseitéra jellemző arcát. Noha a frontnak el kellett volna vonulnia eléggé megkeserítette a következő napom, az Oberalppass utolsó kilométeren erős ellenszélben, arcomba vágó esőben hidegben küzdöttem fel és kiáltottam az égbe: „Ha meg akarsz állítani, küldj lavinát!” – megint azt éreztem, mint 2011-es svájci-olasz túrámon: akadályok sorra követik egymást, az időjárás nem engedi, hogy többnyire végig élvezetes túrám legyen, mint hozzászoktam 2010-ig bezárólag.
Emelkedőgyüjtemény honlapja | 2000m feletti emelkedőinek száma | 2000m-es útja, ahol még nem jártam | 2000m-es út, ahol én jártam, neki hiányzik! |
alpineroads.com | 57 db | MINDegyiken jártam ! | Több, mint 70, példát kiemelni is kár... |
quaeldich.de, az egyik legalaposabb emelkedős honlap, jó fej fórumozókkal | kb. 115 db | MINDegyik aszfaltoson jártam (2011.08-i állapot szerint). | én osztottam meg velük eddig4 alpesi 2000-est és fogok még.. |
cycling-challenge.com, nagyon dizájnos honlap, azonban a srác a svájci és francia Alpokon túl nem nagyon volt még... | 70 db | MINDegyiken jártam | Több, mint 55-60, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Col du Moutiere, + hosszú a sor.. |
wikipedia / Alpenpasse | 61 db hágó (csak hágó!) | MINDegyiken jártam | néhány, pl: Mangart nyereg, Nivolet, Col du Petit Mont Cenis (2183 m) |
bergstrassen.de, Jó "kiállítású", szép honlap, gyűjtemény | 60 db | MINDegyiken jártam | SOK hiánya van, nem csak kuriózumok, így pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, Colle Esischie, Val Thorens, Alpe Galm, Alp Anarosa, Grosse Oscheniksee, stb... |
rennradschlag.de | 44 db (hágók oldalait külön számolva) | MINDegyiken jártam | Több, mint 80 hiánya van, sorolni is kár... |
salite.ch és a climbbybike.com : utóbbi az előbbi emelkedőit veszi át - tudtommal | Határhágókkal: Ausztria: 21-22 Svájc: 39 Olaszo.:52 Franciao.: 32 Duplikálódás nélkül össz: 137 (2011.08-i állapot) | MINDegyik aszfaltoson jártam | Nekik is tudok újat mondani, elküldtem már: Hochsölden, Plan de Lac, Alpage Mandelon, Oberläger, Pian Geirett , Schöneben, Cheneil, stb... |
cyclingcols.com: Michiel van Lonkhuyzen listája | nyáron, max. 116 db (duplikációk nélkül) | MINDegyiken jártam | Hiányai: Petit MOnt Cenis, Colle Preit, Weisssee, Koralpe, ... stb. |
rovingmarmotte. blogspot.com | 72 db (csak hágók) | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Finestre (2176 m), Mangart nyereg (2055 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m), |
cols-cyclisme.com: főleg Franciao-ra kihegyezett gyűjtemény: | Franciao: 26 db Olaszo: 19db Svájc: 17 db Ausztria: 1 db | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Sella, Pordoi, Preit, Alpe Galm, Tatschalp, Petit Mont Cenis, Authion, stb. |
nevasport.com: spanyol fórumban emelk. felsorolás; nem csak hágó (puertos... asfaltada) | 106 db | Utsó 2 nyáron lett meg: Lago Naret, Lago di Vons | Neki is van, több mint 30 hiánya: Colle Preit, Val Bighera, Petit Mont Cenis, Rofen, Plan du Lac, Alpage Mandelon, Malga Mare, Rif. Cornisello, stb. |
bdc-forum.it: olasz fórum | 79 db | MINDegyik megvan | Hiányai (több, mint 50): Oscheniksee, Weisssee, Mangart nyereg, Petit Mont Cenis, Lac Allos parkoló... stb. |
Györgyi Gábor - saját 2000-es listám | Határhágókkal: Francia: 32 Olasz: 39 Osztrák: 21 Svájci: 31 Szlovén: 1 Össz: ??? db | TELJES | - |
- MOTOROS HÁGÓ- ÉS EMELKEDŐ LISTÁK, GYŰJTEMÉNYEK - |
alpenspass.net - motoros hágólista | 67 db (csak hágók!) | MINDegyik aszfaltosra feltekertem | Néhány hágó is hiányzik neki, pl: Colle Preit (2083 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m), Col du Petit Mont Cenis (2183 m).. |
tornanti.it - igen komoly motoros emelkedő-lista | Franciao.: 27 db Svájc: 25 db Ausztria: 21 db Olaszo.: 43-46 Össz. 116-119 | MINDEN jártam, Albertüsc pedig nem aszfaltos | Bringával is tudok nekik újakat mondani: Tatschalp , Colle Preit (2083 m), Hochsölden, Parking du Laus, Plan du Lac, stb.. |
gs-enduro.de - igen komoly motoros emelkedő-lista, sok murvás 2000-es | kb. 53 db | MINDegyik aszfaltoson jártam | Nálam igen, nála nem szerepel (csak 2011-ből pl): Champillon, Les Suches, Malga Mare, Alpage Mandelon, Oberläger, stb. |
motoitinerari.com- csak hágók! | 59 db (nem csak aszfaltos) | MINDegyik aszfaltoson jártam. | Hiányzik neki pl: Moutiere, Petit Mont Cenis, Val Bighera, Küthai, stb.. |
Bár más szemszögből nézve, a túra első fele igazán szép volt, csak az Alpennordseitén nem tudott szép időm lenni; igaz ott lehet, hogy hiába is remélem. Utolsó hegyi napomnak fájó torokkal, már nem teljesen egészségesen vágtam neki, de erőt adott, hogy délután várt az Alpensüdseite, majd este Dél-Svájc és a Lago Maggiore. Jópofa volt, ahogy a málhás túrarész első napján a Penegal nyűgözött le, a túra utolsó napra hagyta a másik elképesztően gyönyörű helyet, ami a 2242m magas Passo Scimfuss. E hágó már tavaly is az utiterven szerepelt, fel is kerestem volna, ám amint elfogyott az aszfalt visszafordultam és elfelejtettem hogy fotók szerint később megint aszfaltos. Végül, így a hiányzó 1 km-ért keltem át életemben harmadjára a Passo San Gottardón, ahonnan további kb. 5 km-es hullámzó kaptató vezetett a Passo Scimfuss-ra. A lélegzetelállító panoráma a Gotthard hágó környékétől kezdődött; azt követte a Nufenen hágóút völgye, a mélyben Airoló, majd zárta a Bellinzóna felé ereszkedő völgy és még nem túl ismert hegyek.
Jó érzés volt este már délszak tájon, a pálmák, leánderek által kísért Lago Maggiore partján tekerni. 2011-es francia túrám a milanói reptéren eszeveszett izgalommal, dilis készülődéssel zárult, ám az elém küldött akadályok (félrevezető kitáblázás, rendőrök, stb) miatt még azon is sikerült túltenni. Elképzelhetetlen őrült volt a felszállás előtti másfél – két óra; idén, 2012-ben azonban nem csak a reptérig, hanem még ott is csak jöttek az újabb és újabb akadályok, ám végül utolsó fizikai és lelki erőtartalékaimmal sikerült venni az akadályokat és elértem a repülőt. Mégha nagyot is kellett küzdenem és idegileg teljesen lefáradtam, a gondviselés csak mellettem volt. 2011 ősz után 2012 augusztusában is elmondhatom magamról, hogy 2000 m feletti utas emelkedőlistám a világhálón található Alpokra vonatkozó ilyen bringás listáinak legbővebbje, legalaposabbja.
Mostmár tényleg olyan gondolatokkal tértem haza, hogy bizony az Alpennordseitéra bringával vissza már nem térek; 2013-ban már nem akarom újra felkeresni az esetleg addig felfedezésre kerülő 2-3 újabb 2000-es utat; elég volt! Az Alpok aszfaltos 2000-esinek bringás szakértőjének mondhatom magam; azt gondolom, illik a legjobbak közé sorolni! Ennyi volt a célom, nem több. Ha a jövőben bringáznék is majd néhány napot az Alpokban, ezután tényleg aszerint választom a célpontokat, ahol jó időre számíthatok és igazán szép, békés kaptatón élvezhetem a túrabringázást. Svájcot minden bizonnyal elkerülöm.
Két újabb aszfaltos 2000-es út (Bärgli, Hotel Salastrains) első bringás videóját már feltöltve tény, hogy már az Alpok 2000-es útjainak 1/3-a esetében enyém az első, ezeket bemutató bringás videó. Ami a velem való konkurálást illeti (hiszen van, aki erre törekszik…), én ebben is mérem le, hogy ki mit tett le az asztalra: ki tud újat mutatni az Alpok kerekeseinek és ki az aki a sok tízezer bringáshoz hasonlóan „csak” bejárja a közismert hegyi utakat. A rosszindulatú félremagyarázások elkerülése végett leszögezem: szó sincs róla, hogy lenéznék bárkit is ! Tisztelem az emelkedőket bevállaló bringásokat, kívánom, hogy élvezzék a túrát, ám ha valaki „le szeretne nyomni”, akkor azért az előbbieket is figyelembe kell venni az összehasonlításkor.
Élménydús túrát zártam, itt-ott szépségekkel, gyönyörűségekkel, nosztalgiázással, és egy feledhetetlen, csoda szerű élménnyel megajándékozó Monte Grappa challenge „bringamarathonnal”.
Ami pedig a szokásos statisztikákat, elemzést illeti (ez persze most sem volt prioritás):
- A túra során összesen 9-szer tekertem 2000 m fölé, ebből 6-szor málhával. 2012 július végéig már 235 alkalommal tekertem 2000 m fölé (beleértve a Pireneusok és Kanári szigetek összes aszfaltos 2000-es útját) (ha kettőnek számítanám ha egy hágóra két irányból jutottam fel, akkor még többször): közös halmazokat kiszűrve 31 francia, 51 olasz, 19 osztrák, 48 svájci és egy szlovén. Megjegyzés : két alkalomra csak 2011 telén jöttem rá, hogy kihagytam: 1997-ben, Nockalmstrasse. Mivel több helyen nem egyszer jártam, összesen 207-szer tekertem 2000 m fölé az Alpokban, ebből 52-szer málhával. Legtöbbször Küthaion (5), a Bonettén (5) és a Lautaret hágón (6) jártam. Málhával legtöbbször a legmagasabbakon jártam: Bonettén és az Iseranon (de Izoard-on) is 3-szor.
- legtöbb szintemelkedést július 14-én tekertem, amely napom 265 km-t és 7241 m szintemelkedést jelentett.
- A 2004. évi 9, 2005. évi 13, 2006. évi 10, 2007. évi 7 és 2008. évi 11 és 2009. évi 12-13 és 2010-es 11 db után 2011 májusban Tirolban és Dél-Tirolban 4-5-ször, 2011-es Francia Alpok-beli túrámon 8-szor, 2011-es júliusi olasz-svájci túrámon legalább 11-szer, e 11 napos túra során is legalább ötször „küzdöttem le” Tour de France Hors categorie-nak azaz kiemelt kategóriásnak megfelelő emelkedőt, ezek a következők: Monte Grappa (3*), Passo Forcola di Livigno , Bärgli,
- A svájci és olasz Alpokban tett alpesi túra után, külföldön megtett kerékpározásaim meghaladják a 46000 km-t (ebből, több, mint 22000 km az Alpokban). Ami a szintemelkedéseket illeti, az Alpokban már több, mint 400.000 méternyit gyűjtöttem, a Pireneusokban több, mint 71.000 méternyit, a Kanári szigeteken 33.800 métert. (Összesen a kezdetek (első sebességmérő :1993) óta, Magyarországgal együtt, 2011 végén túl vagyok a 1.360.000 m szintemelkedésen.)
Nap |
Útvonal |
Napi táv |
Idő |
Átlag |
Szint- emelk. |
kcal = |
videó linkje |
|
Előzmény, szervezés, útvonal-terv, indormáció-gyűjtemény
BEVEZETÉS (Készül), illetve a részletes útiterv |
Júli 12. 1. nap |
Budakalász, Bp – VONAT - Gramatneusiedl – Schwechat – REPÜLŐ – Milano, Malpensa – Gallarate
|
53 km |
- |
- |
100 m |
- kcal |
|
Júli 13. 2. nap |
Gallarate - VONAT - Vicenza - Bassano del Grappa - Borso del Grappa
Túrabeszámoló hamarosan !
|
69 km |
- |
21,9 |
100 m |
- kcal |
|
Júli 14. |
MONTE GRAPPA CHALLENGE + extra rátekerés: Borso del GRappa - Bassano del Grappa - Crespano del Grappa - Monte Grappa (1750 m) - Romano d'Ezzelino - Monte Grappa (1750 m) - Seren del Grappa - Boffot - Monte Grappa (1750 m)- Seren del Grappa - Monte Grappa (1750 m) - Bassano del Grappa - fel 674 m-ig - Borso del Grappa
Túrabeszámoló elérhető a linkre kattintva!
|
261,06 km |
.... |
16,7 |
7241 m |
8718 m |
Full HD videó Monte Grappa challenge
|
Júli 15. |
Borso del Grappa - Bassano del Grappa – VONAT – Trento – VONAT – Bolzano
Túrabeszámoló hamarosan !
|
21,6 km |
- |
- |
84 m |
- kcal |
|
Júli. 16. |
Bolzano – Mendolapass (1363 m) – Penegal (1737 m) – Fondo – Revo – Dimaro – Fucine
Túrabeszámoló hamarosan !
|
94,8 km |
6:06:11 |
15,5 |
2011 m |
3125 kcal |
Full HD videó Mendolapass Penegal |
Júli. 17. |
Fucine – Passo del Tonale (1883 m) – Ponte di Legno – Monno – Passo Mortirolo (1852 m) – Col di Carette Val Bighera (2120 m) – Grosio – Sondalo
Túrabeszámoló hamarosan !
|
92,11 km |
6:31:37 |
13,8 |
2335 m |
3055 kcal |
Full HD videó: Passo Tonale Mortirolo, Val Bighera |
Júli. 18. |
Sondalo – Tirano (szerelő) – Passo Forcola di Livigno (2315 m) – Passo di Bernina (2330 m) – St Moritz – Samedan kemping
Túrabeszámoló hamarosan !
|
100,12 km |
6:51:01 |
14,6 |
2265 m |
3054 kcal |
Full HD videó: Passo del Bernina Forcola di Livigno |
Júli. 19. |
Samedan kemping – Albulapass (2312 m) – Samedan – St Moritz – Hotel Salastrains (2048 m) – St Moritz – Silvaplana – Julierpass (2284 m) – Tiefencastel – Thusis – Splügen – Nufenen – Steinigboda (2049 m) – Splügen – Thusis
Túrabeszámoló hamarosan !
|
194,65 km |
11:16:41 |
17,2 |
3413 m |
4744 kcal |
1. rész: Full HD videó : Albulapass, H Salastrains
2. rész: Full HD videó : Julierpass, Steinigboda
|
Júli. 20. |
Thusis – VONAT – Landquart – Küblis – St Änthonien – Bärgli (2137 m) – Küblis – Landquart – VONAT – Thusis
Túrabeszámoló hamarosan !
|
84,1 km |
? |
16,6 |
1672 m |
1785 kcal |
Full HD videó : Bärgli (2137 m) |
Júli. 21. |
Thusis – Bonaduz – Ilanz – Disentis – Oberalppass (2044 m) - Andermatt
Túrabeszámoló hamarosan !
|
103,05 km |
6:17:43 |
16,4 |
1846 m |
3434 kcal |
Full HD videó : Thusis - Oberalppass (2044 m) - Andermatt |
Júli. 22. |
Andermatt – Passo san Gottardo (2105 m) – Passo Scimfuss (2242 m) – Airolo – Bellinzona - Maccagno
Túrabeszámoló hamarosan !
|
135,72 km |
? |
22,1 |
1200 m |
2331 kcal |
Full HD videó : Passo San Gottardo Passo Scimfuss |
Júli. 23. |
Maccagno – Luino – Ponte Tresa – Ponte Ceresio – Varese (kevergés) – Gallarate – Malpensa reptér – REPÜLÉS – Schwechat – Bruck – VONAT - Bp – Budakalász
Túrabeszámoló hamarosan !
|
113,1 km |
? |
23,6 |
676 m |
- kcal |
- |
ÖSSZ.: |
- |
1322,31 km |
idő (.. km) |
.. km/ó |
22943 m |
29457 kcal |
- |
|