![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
1997 és 2003 között 4 csomagos túrán kerekeztem Szlovéniában, ebből 3-szor át is szeltem a kicsinyke, ám gyönyörű országot. E túrák során 261 + 654 + 252 + 217 = 1384 km-t kerekeztem szlovén földön, a szerzett tapasztalataimból állítottam össze az alábbi túrajavaslatokat:
Szállás: Apartman a Bohinj tótól 2-3 km-re: angolul és németül beszél a tulajdonossal
Dráva
völgyén ausztriai kitérővel Kranjig:
Cakovec (HR)
- Ormoz (SLO)- Maribor - Radlje - AU - Dravograd (144
km) - Loibach
(AUT) - Eisenkappel
- Seebergsattel - Kranj (SLO) =246 km + kb. 1200 m szint Cakovecet (165m) elhagyva
kb. 12 km kerekezést követően érkezünk Szlovéniába. Ormoz felé piciny dombok,
rendezett falvak között vezet az út; Magyarországról érkezvén az ember lassan
kezdi érezni a különbséget: itt tisztaság van, a füvet nyírják, a házak gondozottak,
stb. Ormoztól ismét főúton vezet az út, a forgalom mégis elviselhető. Már 12
km-rel Ptuj (224m) előtt tábla hirdeti a város várát. A település hídjáról csodaszép
a várra a rálátás. A vár melletti dombtetőn érdemes megkeresni egy ÉNY felé
vezető utcácskát (azt hiszem talán más nem is indul arra), mely ideális kerékpárútul
szolgál Mariborig. A pár kilométer múlva már közvetlenül a folyóparton vezető
úton alig találkozni autókkal. Talán 10-15 km múltán az utacska belecsatlakozik
a Ptujt Mariborral összekötő kocsiútba. Mind jobban "közelednek" Maribor hegyei.
A városba érkezvén nem a tetszetős arcát mutatja a város: gyárak, ipartelepek,
kémények, raktárak. A városközpontban akad kellemes sétálóutca, szép házakat
is látni. Maribort elhagyva (a Dráva déli partján vezető úton) 12 km-t síkon
pedálozunk, ám Ruse után az út - bár a térkép szerint folyóparti - tábla által
jelzett 10%-os meredekséggel kezd el kapaszkodni: jobbról kőkorlát és a mélység,
balról sziklafal. Cinzatban érünk a küzdelmes kaptató tetejére. A hegymászással
levágtuk a Dráva egy hajtűkanyarját. A folyópartra visszatérve a térkép által
sejtetetthez képest kicsit csalódást kelthet a völgy. Én szép, barátságos (mint
a Ljubljanától a Száva völgyében vezető) völgyre számítottam, ezzel szemben
néha picit ipari jellege volt; ebben persze a vízierőmű is közrejátszott. Falvak
helyett csak kis házikók akadnak az út mentén. Radlje előtt kicsit kiszélesedik
a völgy, itt pár kilométer hosszan még termőföldek is akadnak, nem csak a fenyős
hegyoldalak kísérte folyóvölgy. Kitérő:
Radljétől ha kedvünk van, a 669m magas Radlpass-on Ausztriába kerekezhetünk.
Az emelkedő 4-5 km hosszú, a középső részén az út alig emelkedik, ám előtte
és utána nyomni kell a pedált. Kellemes és a Dráva felé szép kilátást nyújtó
hágó. A nyeregből óvatos gurulással is 76 km/ó-ra lehet gyorsulni a 18%-os lejtőn.
Radljétől - ahogy
kb. 30 km-rel korábban is előfordult már - pár kilométeren át erős - 10%-os
- emelkedőkkel, lejtőkkel kell megküzdenünk, hogy utána ismét a vízparti sík
kerekezést élvezhessük. Dravogradtól síkon Ausztriába (Lavamünd) is átkelhetünk,
ám Ravne na Koroskem felé is pedálozhatunk.
Kitérő:
A Meza patak völgyében lankásan emelkedő úton kerekezve bányászfalvakkal, csillogó
fehér sziklákkal és fenyvesekkel találkozunk. Mezica után a patakvölgy egyre
sziklásabb lesz, talán a szlovák Szádelő, vagy Vrátna völgyéhez lehet hasonlítani.
Prevalje után többnyire
sík út vezet az osztrák határhoz. A túloldalon bár a házak, mezők ugyanolyan
Szlovén oldalon már
csak 35 km kerekezés áll előttünk Kranjig. A 8%-os lejtőn számozott és magassággal
jelzett kanyarokban gurulunk. Néha érdemes megállni és gyönyörködni a kilátásban.
Az első településtől Zg. Jezerskotól egészen Kranjig az út már lankásabban lejt,
patakparton vezet hol szűk, hol kinyíló völgyben.
Sajnos Szlovéniában jellemző, hogy bár a térképek sok utat jelölnek sárgával
(ami Ausztriában alacsonyrendű aszfaltút), ezek Szlovéniában néhol bizony murvás
utak, csomaggal kerekezve nem igazán ideálisak. Crnát elhagyva (1997-ben) -
a térképen ugyan már fehér utacska - táblák által szépen jelzett út vezet az
erdőbe, ám sajnos akár 2 km múlva délnek fordulunk, akár tovább haladunk nyugatnak
Koprivna felé, mindkettő murvás útba torkollik. A Logarska dolinába aszfalton
csak Solcava felől lehet behajtani.
rendezettek, egyvalami egyből feltűnt: egymást érték a kiadó szobák vagy panziók.
A Sittersdorf felé vezető út éppen a Karawankák hegysor lábánál vezet síkon.
Eisenkappel felé fordulva sziklás patakvölgyben, lankás emelkedőn kerekezünk.
Míg a kocsiút a patak egyik oldalán vezet, a túlsó oldalon kerékpárutat is építettek.
A kedves, bájos várostól kb. 10 km-n át továbbra is kellemesen, alig emelkedő
úton pedálozhatunk, mind jobban a hegyek tövébe. Nem sokkal Bad Vellach előtt
kezdődik a Seebergsattel hágóút. Mivel a völgy beszűkült, a kezdeti szerpentinek egyenesei
szinte egymás fölé kanyarodtak. Egy-egy kanyarból, egyenesből szép kilátás nyílik
a Kamniki-Alpok kopasz sziklacsipkéire. A friss fenyőillat, színes virágok és
a kilátás - és a közepes, kb. 5-6 %-os meredekség (15 kg-os csomaggal 14 km/ó)
- miatt igazán mindent megkap a kerekes, amit szeretne.
Kobarid magas hegyek
közt, 235 m magasan (alacsonyan) fekvő kedves városka. Házait rövid meredek,
sziklák közt vezető emelkedőn hagyjuk el, hogy utána kb. 10 km-n át alig emelkedő,
kellemes úton pedálozhassunk Zagaig. A szűk völgyben buja a növényzet, lent
pedig a világháború isonzói harcairól, manapság azonban már a raftingolásról
híres Soca zubog, folyik.
Zagat elhagyva pár kilométer múlva balra nézve láthatjuk a sziklákról lezúduló Boka
vízesést. Bovecig (Zagától 8 km) a Soca völgye lassan kinyílik, és feltűnik
a Vrsic hágóút alja, körülötte a Júliai Alpok 2600m fölé magasodó hegyeivel
(foto).
Bovec már turistaközpont, innen már csak mászással haladhatunk tovább.
Csomagos túrázóknak mindenképpen az Olaszországba vezető Predel hágót ajánlom,
mert egyfelől könnyebb is, mint a néhol 10-12% meredekségű Vrsic, másfelől sokkal
célszerűbb utóbbira csomagot lerakva felkapaszkodni. Log Pod Mngartomig (650
m) kellemesen emelkedik az út, néhol azonban rövid, meredek kaptatókon kell
kapaszkodni. Csodálatos a zöld, tiszta vizű, zubogó patak, az üde zöld növényzet
és a hegyek együttese. Engem Szlovéniában nagyon megfogott a tiszta vizű zubogó
patakok hangulata. A fölötte tornyosuló Mngartról elnevezett falucskát elhagyva
már csak 7 km a hágó 1150 m magas teteje, azonban kellemetlen meglepetésül szolgál
a tábla: 12%.
Néhol talán tényleg ilyen meredek (máshol meg lankásabb), de leküzdhető
(42*28-as áttétellel és 20 kg csomaggal)! Az emelkedőről szép kilátás nyílik
a magas hegyekre.
Nem sokkal a Vrsic hágó előtt / alatt, 12 km-es kocsiút indul Szlovénia, legmagasabb, autóval járható (nemrég leaszfaltozott) pontjára a Mngart alá 2072 m magasra. Bár ezen nem jártam, 12 km-re jutó kb. 1000m szintemelkedés nem ígér könnyű mászást.
Olasz oldalon pár kilométer lejtővel érkezünk meg a gyönyörű Predil tóhoz, ahonnan hosszas, élvezetes gurulás / hajtás vezet Tarvisióig. A bőrkabátjairól híres olasz városkából - kisebb emelkedőktől eltekintve - könnyedén érhetünk vissza Szlovéniába. Kranjska Gorába érve dél felé csodálatos kilátást kapunk a Júliai Alpokra és a Vrsic hágó völgyére. Miután érdemes még (minimum) két napot a Júliai Alpokra szánnunk (a Vrsic hágóra, csomag nélkül és Bledre, illetve a Bohinj-tóra), vagy Martuljekben (nem messze Kranjska Gorától és a Vrsic hágótól), vagy Mojstranában, vagy Bled környékén sátorozhatunk kempingben. A Martuljeki kemping rendezett, kis bolttal is rendelkezik; ára (1999-ben): 1300 SLT / fő / éj
A
Vrsic hágó 1611m-es magasságával Szlovénia legmagasabb hágója. Gyönyörűsége
a http://www.cycling.uk.net/alps/east/vrsc.htm
-n is megtekinthető. A turistacentrumot elhagyva az út pár kilométert, egy kedves
tóig még lankásan kapaszkodik; a tópartot és a városkát sétaút köti össze. Érdekessége
a hágóútnak, hogy míg északi oldal hűvös érzést áraszt, az utat sokáig kísérik
mohás fenyők, addig a déli oldalán sugárzik a melegség, délebbi hangulat; itt
több a lombos erdő. Az északi oldalán - gondolom a
téli lefagyások okozta balesetek elkerülése miatt - a hajtűkanyarokat macskakővel
kövezték ki. Kellemes meglepetése az útnak, hogy minden hajtűkanyarban tábla
mutatja a tengerszint feletti magasságot. Bár nem könnyű hágóról van szó, az
aljában kirakott 14%-os meredekséget mutató tábla csak a maximális meredekséget
mutatja. Az alsó néhány, kb. 8%-os kilométert követően rövid ideig lankás szakaszon
kerekezhetünk, ám 1160 m-es magasságtól kezdve már folymatosan "kapaszkodni
kell a kormányba", nem lehet pihenni. Az utolsó 4 km-en átlagosan kb. 10%-os
meredekségű az út, néhol valóban 14%-os szakaszokkal. Az út itt már teljesen
bevezet a .... M magas Prisojnik sziklafala alá. Az utolsó kilométeren mind több
parkoló autóval, turistával találkozhatunk, a hágóról több turistaút is indul
magas hegyekre.
Ha maradt elég erőnk, érdemes egyúttal dél felől is leküzdeni a hágóutat. 9 km gurulást követően, a meredekebb lejtő végén, egy patakon átívelő hídnál, 794 m magasan fordulhatunk vissza. Bár a 9 km-re jutó 817 m-es szintkülönbség 9%-os átlagos meredekséget jelent, emlékeim szerint itt nem jellemző sem a 14%-os, igaz sem az 5%-os meredekség. Többnyire egyenletesen emelkedik az út. 1300 m-es magasságból már a hágót (és a völgyét), és az ott álló turistaházat is látni: sokat segít. Visszagurulva Kranjska Gorába, a macskaköves hajtűkanyarokban érdemes vigyázni.
Akár
Ljubljana környékén, akár a Júliai-Alpokban járva nem szabad kihagyni Szlovénia
gyöngyszemének, Blednek a felkeresését. Bled, a közelben kisebb, távolabb 2000
m-es hegyek ölelésében, egy tóparton megbúvó csodás település, kedves várral
a tóparti sziklán (képek: http://home.t-online.de/home/ninoslav.andrasevic/galerie/g8-op-bl/bled-1.htm
). A tó gyalogosan is kb. egy óra alatt megkerülhető. A tó közepén álló szigeten
kegytemplom áll, ahová csónakkal (?), és Velencéhez hasonlóan gondolával lehet
átjutni. Martuljektől Bledig többnyire enyhén lejtős, illetve sík út vezet.
Jesenice, ipari város, 1999-es túrám során sajnos rossz útjaival hívta fel magára
a figyelmet. A főútról letérve kis lejtővel és emelkedővel érkezünk Bledbe.
Bohinj felé egy kis buckát letudva már a Száva folyó forrása felé haladva, annak
mentén kerekezve hajthatunk könnyedén. Az utat 1500m magas hegyek kísérik. A
Bohinj tóhoz érve ismét turistákat hívogató üzletekkel, vendéglátóegységekkel
találkozhatunk, ám akadnak csodás padok is, ahol megpihenhetünk, gyönyörködhetünk. (SzállásApartman a Bohinj tótól 2-3 km-re: angolul és németül beszél a tulajdonos )
A tó közelebbi végét lezáró hídról végig lehet tekinteni az egész tavon. A Bohinj-tó
2000m magas hegykoszorú mélyén megbúvó 5-6 km hosszú tó. Északi oldalán kb.
1000m magas sziklafal emelkedik. Déli oldalának végéből két lépcsőben felvonóval
kapaszkodhatunk fel a Vogel hegy 1530m-es platójára. A gerincen szép gyalogtúrák
tehetők. Visszautunk már ismerős lesz: Bledig szinte végig sík, csak az utolsó
2-3 km emelkedett. A főútra visszatérve lankás emelkedőn érkezünk vissza Martuljekbe.
Ljubljanától a horvát / szlovén / olasz Adriáig
Ha az Adriára akarunk kerékpárunkkal eljutni, megtehetjük természetesen két keréken is, ám ha további túrákat tervezünk és minden nap számít, a vasúti közlekedést célszerű igénybe venni. Kerékpárszállító vonattal (2003-as állapot) sajnos csak Zágrábig, vagy Ljubljanáig juthatunk el, onnan nyeregbe kell és érdemes is szállnunk. Jó érzés kerékpáron megpillantani a tengert.
Ljubljanában
: Szlovénia fővárosa sok, szépen kiépített kerékpárúttal rendelkezik. Főbb utak mentén a járdától elkülönült bringaút vezet, külön kerékpároslámpákkal. Sokan közlekednek drótszamáron. Mivel a kerékpárutak jó minőségűek és minden kereszteződésnél fel- és lehajtó rámpával segítik a közlekedést, nem sokkal lassabb, mintha a kocsik között tekernénk. Érdemes a bringautakon kerekezni !
Az Adriára tartva 3 útvonal közül választhatunk:
Rendezett, széles főutakat kísérő kerékpárúton hagyjuk el Szlovénia fővárosát(298m). A város szélétől Vrhnikáig (293 m) az autópálya mellett kerekezünk 15 km-t. A kisvárost követőn néhány nem túl meredek hajtűkanyarral kezdődik meg a hegyek közé vezető felkapaszkodás. A 2-3 km emelkedőt fennsík-szerű kerekezés váltja fel, sajnos az út néhol pár kilométeren át még régi: betonlapokból összerakott. Kiábrándító! Logatecet elhagyva az út egy hegyoldalban szinte síkon vezet, csak kisebb emelkedőkkel, lejtőkkel találkozni. Szép, csendes tájon vezet. Postojna előtt néhány emelkedős kilométer vár a kerekesre: igaz, hogy nyomni kell a pedált, viszont a fenyők illata, a virágok, napsütés, nyugalom kárpótolja az embert. Gyönyörű vidék!(a Szlovák-paradicsom Dedinky - Grajnár hágó útját, illetve a Tátralomnic - Csorba-tó utat idézte) Postojnát (554m) elhagyva egy 10-15 km hosszú medencében pedálozunk nyugatnak: a TV toronnyal a tetején, de alakja miatt is a Plesa hegy hívja fel magára a figyelmet. Az olasz határig az út váltakozva sík, illetve enyhén lejt, kivéve a Sezanát követő 5 km-es lejtőt. Az utolsó kilométereken már érezni a tenger közelségét, előrefelé nem is látunk már hegyeket, de északnak, vagy délnek tekintve is már csak 400-70m magasra emelkednek. Az olasz határtelepülésen, Villa Opicinában, ahol az út balkanyarral kezdi meg tengerszintig való ereszkedését, egy emlékmű valamint csodás kilátás várja az utazókat. A közepesen - 4-6% - meredek lejtőn 316m magasságból ereszkedünk le Triesztbe; kezdetben 2*1, majd lentebb már 2*2 sávos úton. Trieszt déli része hatalmas ipari városrész. Gondolom a kikötő miatt települtek ide raktárak, feldolgozó- és egyéb gyárak. Én ugyan ellenkező irányba haladtam 1999-ben, ám arrafelé rendőrök igazítottak útba és parancsoltak le a főútról. Mást nem találtam. Dél felé, Szlovéniába visszatérve első útbaeső város Koper, a szlovén kikötőváros. A települést elhagyva a forgalmas út helyett mindenképp érdemes a mellette haladó kerékpárutat választani (még én is így tettem). A következő megállást, nézelődést érdemlő település, Szlovénia utolsó két tengerparti üdülőhelye: Portoroz és Piran. Portorozban "csodás, díszes lámpákkal, pálmákkal, virágokkal elválasztott kétszer két sávos út vezetett a gyönyörű szállodák és a tengerpart, strand felé." - írtam 1999-ben. A félsziget végében Piran már egy csendes, hangulatos kis falucska. Szép sétányokat, fürdőhelyeket is találni.
Ljubljanától Postojnáig az előző bekezdésben leírtak szerint haladunk. A barlangjáról híres város végén - ha Rijekába tartunk - délnek, a Rijeka, vagy Pivka, illetve Illirska Bistrica táblákat követjük. Rossz időszakban - nyári csúcs idején (hétvégén; nyári szünet elején ?) - hatalmas forgalommal is találkozhatunk, mely élvezhetetlenné teszi a kerekezést. (pl: 2003. jún.20. 21, szombat) Pivkáig (570m) kisebb dombok, hegyek között szinte síkon, picit emelkedve vezet az út. A várost követően 10 km-n közepes, majd enyhén lejtő patakvölgyben érkezünk Ribnicába, ahonnan tulajdonképpen a határig, sík, illetve picit emelkedő úton kerekezünk dombok, mezők és 1000m alatti hegyecskék között. A horvát határtól (466m) már csak 17 km választ el a tengertől, ennek első fele alig lejt, ám az utolsó 5-6 km-n már jóformán pedáloznunk sem kell; a kezünknek több dolga akad a fékezéssel. A tengerpartra évre délnek tartva Isztria mentén folytathatjuk a kerekezést, Lovrantól enyhén, de hosszan emelkedő panorámaúton, míg kelet felé 13 km-n belül Rijeka központjába érünk.
Ljubljanát K-DK-nek hagyjuk el a Novo Mesto,
vagy Kocevje táblákat követve. A skofljicáni elágazástól kb. 3 km-n át az út
enyhén hullámzik, ám utána megkezdődik az egyenletes emelkedés. A táj hamar
alpesi jelleget áraszt:
meredek, fenyvesekkel borított hegyek, meredek legelőkkel,
elszórt házikókkal. Kb. 5 km emelkedő után fennsíkon folytatódik a kerekezés,
majd Ortnektől - patak mentén - már enyhén lejt az út. Kiérve a szűk völgyből,
Ribnica völgye már jóval szélesebb; mindkét oldalán 1000-1200 m magas hegyek
emelkednek. Errefelé már alig van forgalom, kedves kis falvakon át vezet a majdnem
sík út. Kocevjét elhagyva pár sík kilométer után az út hirtelen komoly emelkedőbe
vált: 2,5 km alatt kapaszkodik fel a határ előtt emelkedő hegysorra. Ezek a
hegyek már a túloldali - általam nagyon kedvelt - Delnice környéki hegyek (Gorski
Kotar) hangulatát, jellegzetességeit mutatják: az egész a Bükkre emlékeztet:
lombos fák, borókák, néhol sziklák és az út is fennsíkon halad. Élvezet erre
kerekezni; ideális bringás-vidék. Banjaloka (nem pedig Banja Luka !) falu környékén
a fák között apró részleteket elcsípve már érezni lehet, hogy az út bal oldalán
mély, sziklás völgy húzódik; az út szinte a meredek hegyoldal tetején táncol.
Nova Sela után már rá is lehet látni a völgyre, ahová aztán pár kilométer múlva
meg is indul meredeken a lejtő: lent a Kolpa folyó, szemben meredek hegyoldal,
sziklákkal, és egy vár is akad. A Kolpa folyón kb. 250-300m magasságban kelünk
át. Horvát oldalon egy kis mellékúttól eltekintve nincs sok választásunk a továbbhaladást
illetően: néhol 10%-os meredekségű emelkedőn kell felkapaszkodni Delnicébe.
Megéri ! Az emelkedő számomra a Szlovák Paradicsom útjait idézte: csendes, szinte
forgalommentes út, erős erdei illat, néhol vízcsobogás. A kaptatón háromszor
is kitették a 10%-os táblát, és ennek megfelelően 24 kg-os csomaggal 30*24 ill.
30*34-es áttétellel küzdöttem le.
Delnicét (698 m) már 1200m magas vadregényes hegyek övezik; ideális kirándulóparadicsom. (visszafelé Skradig hasonló jellegű a táj) 5 km enyhén hullámzó út után érünk a Lokve-tavi leágazáshoz. Innen oda-vissza 6 km-es kitérővel fel lehet keresni a duzzasztott Lokve-tavat, amelyet később föntről is meg fogunk csodálni. A tó végében emelkedik a Risnjak Nemzeti park névadó hegye. Visszatérve a főútra, 2,5 km közepes (kb 4-5%) emelkedő vezet a tóra nyíló parkolóhelyig. A továbbiakban kb 7-800m-es magasságban hullámzik az út, mígnem megérkezünk a tiszta időben (és inkább délelőtt) szép tengeri kilátást nyújtó, 881 m magas Gornje Jelenje hágóra. A nyeregből 200m-t délnek - Krk felé - kell gurulni, hogy megpillanthassuk az Adriát. Gyönyörűen kivehető Isztria keleti partja, valamint Krk és Cres szigete. A Rijekába tartó lejtőt választva 11 km hosszú, nem túl meredek lejtő következik. Félúton, kiérve a lombos fák közül észrevehető az éles váltás a növényzetben. Míg fönt, a hegyek közt minden sokkal zöldebb, lent fű is sárgább, a növények is szárazabbak. Pár kilométernyi sík kerekezés, majd az autópálya keresztezése után ismét lejt az út. Nemsokára nem túl mély, de szűk sziklaszorosban gurul a kerékpár, ahonnan - akárcsak filmet látnánk - bukkan elő a sziklák közt egy viadukt mögött Rijeka néhány magas toronyháza.
Keresztül Szlovénián
Túráim során 3 útvonalon keltem át Szlovénián, mivel az ország déli részén nem vezet K-NY irányú út, az autópályán pedig nem kerékpározhatunk, ezen kívül szóba jöhető 4 útból hármat be is mutatok (A fentebbi leírásokban már szerepeltek a Ljubljana és Adria közti utak, így azokat nem ismételem meg.):
Utunk - mint sajnos nem egyszer Szlovéniában - útkeresgéléssel indul. A Kamnik és a reptér (az is arra található) táblákat követve ugyanis az autópályán kötünk ki, így én 1999-ben csak emberektől kérve útbaigazítást találtam meg a Kamnikba vezető utat. A reptér felé a toronyegyenes út kb 8 km hosszan nagyon enyhén, de lejt. Jól lehet haladni. Érdekes, hogy Kranj (397m) és Kamnik (378 m) között egy kisebb lapályon hajtunk át, így kilométerről-kilométerre érdekes, ahogy távolodunk a Júliai-Alpoktól és - továbbra is síkon - közelítünk a Kamniki-Alpok felé. A Kamniktól északra emelkedő hegyek valahogy számomra elütnek a többi környezőtől; nagyon megtetszettek. Kamnikból ha északnak tartunk, és a Szlovénia egyik gyöngyszemét, a Logarska dolinát is fel szeretnénk keresni, Stahovica felé kerekezünk tovább. A falutól oda-vissza 8 km-es kitérőt tehetünk közvetlenül a Grintavec alá. Stahovicától keletnek haladva utunk a lankásan emelkedő völgy fölé néhány száz méterrel magasodó hegyek között vezet. Barátságos vidék: elszórtan kis falvakkal, tanyákkal, kis gazdaságokkal találkozni. Sehol sem nehéz emelkedőn - első szerpentinek csak pár kilométerrel a hágó előtt kezdődnek - érünk a 902m magas Crnivec hágóra. A 10%-os lejtőt előjelző tábla megnyugtatólag hat: megfelelő irányból kapaszkodtunk fel a hágóra :-) A hágó ezen oldala nyíltabb, mint a nyugati; még barátságosabb; erről mezők is akadnak. 6 km meredek lejtőt követő enyhébb gurulás során Gornji Grad bazilikája érdemel figyelmet. Radmirjébe érve csatlakozunk a Logarska-dolinát Nazarjével összekötő főútba.
Kitérő
a Logarska-dolinába
Gyönyörű patakvölgyben sík és lankásan emelkedő úton kezdjük meg utunkat. Kb.
5 km múltán a völgy beszűkül; a sziklák tövében, néhol szűkített ( 1999-ben
mintha szélesítették volna) kocsiúton pedálozunk; a patak is jobban zubog.
Lucét
elhagyva az út továbbra is kellemesen emelkedik (ideális terep hobbykerekesek,
kocabringások számára is), néhol fahidakon keresztezi a patakot; pár kilométeren
szűk szurdokban tör magának utat. Ahogy a völgy picit kinyílik, a magas, sziklás
hegyek előtt, fenyők között egy kecses, magas templomtornyot pillanthatunk meg:
így köszön be Solcava (680m). Hiába haladunk 2000m-t ostromló hegyek tövében,
az út továbbra is alig emelkedik. Logarska dolina pár háza közé érve a továbbhaladásért
belépőt szednek. Bár a feltáruló panoráma (2300-2500m magas hegyek, zöld mező,
kacskaringózva a hegyek között eltűnő út: foto) annyira lenyűgöző, hogy gondolkodás
nélkül kifizetnénk a díjat, kellemes meglepetés, hogy kerekeseknek ingyenes
a behajtás, de prospektust ők is kapnak.
Az út még 7 km-n aszfaltozott (sokkal tovább nem is vezethet, mert ott már ösvények indulnak a csúcsokra), első két kilométere sík, majd 4km-nél már emelkedőn érünk a Planicev dom turistaházhoz. A hátralevő 3 km felfedezésre vár (1999-ben hosszú napom és a felhős idő miatt nem hajtottam tovább).
Radmirjétől Mozirjéig (12 km) teljesen sík úton, gyorsan fogynak a kilométerek. 2 km-rel a várost elhagyva Velenje felé fordulva 2km közepes emelkedő vár a kerekesre, igaz utána pár kilométeres lejtőn lehet gurulni a Gorenje hűtő névadó településéig. Velenjébe lankás emelkedőn érkezünk; a város innenső szélén kilométer-hosszan a Gorenje hűtőgyár kíséri utunkat. Velenjétől Dravograd (és az osztrák határ) felé a Paka patak kezdetben lankásan emelkedő völgyében kerekezünk. 11 lankás kilométert követő 2 km-n 8%-os emelkedővel érünk Mislinjába, a tetőre. Innen már csak gurulni kell - 23 km-t - Dravogradig.
Ljubljana - Litija - Hrastnik - Lasko - Celje - Rogaska Slatina - Lepoglava (HR) - Varazdin (HR) = 138 km (a horvát határig)
Bár
ennek az útnak az elejéről (Litijáig biztosan) a kerékpárosok ki vannak tiltva
(tábla jelzi), ha az ember gyorsan szeretne Magyarországra hazajutni, ez a legideálisabb
út. A szuper minőségű úton Zagorjéig 54 km-t tehetünk meg síkon. Jól lehet haladni
! Az út kb 800-1000m magas hegyek között, a Száva folyó partján kanyarog. Litiján
megtalálhatjuk a Száva gumigyárat. A folyót keresztező hídról, eelőre és hátra
is szép kilátásban lehet részünk. A továbbiakban az út picit jobban összeszűkül
és vadregényesebb válik: a meredek hegyoldalak mind sziklásabbak (foto). A zagorjei
(276m) és a hrastniki leágazás közötti 10 km-n az út természetközeli, barátságos
jellegét sajnos teherautók, gyárak, vizierőmű teszi tönkre. Hrastniktól - hogy
egy hegysoron átkelve a Savinja folyóvölgyében folytathassuk a könnyed kerekezést
- pár kilométer emelkedőt kell leküzdeni. A kaptató kezdeti 2km-e lankás, ám
Hrastnik végén kb 1 km meredek szakasszal fordul keleti irányba. A lankásan
folytatódó emelkedő kellemetlen és (főleg hosszúságával) váratlan meglepetése
a Brdce végén kezdődő kb. 1-1,5 km hosszú, meredek szakasz. Rövid gurulást követően
a Savinja kellemes - északnak tartó - völgyében pedálozhatunk újabb 17, szinte
sík kilométert. Útközben egy söréről híres, de nagyon kedves, rendezett, virágos
városka, Lasko érdemel figyelmet. Celje városból először a dombtetőn álló várat
pillantjuk meg. Celjétől (241m) keletnek fordulva jóformán egészen Horvátországig
enyhén hullámos, kellemes út vezet: kétoldalt alacsony dombsor, barátságos falvak
és az utat kísérő vasútvonal. Sentjurt elhagyva (véget ér a Vogljana patakvölgy)
mind gyakrabban találkozni 0,5 - 1 km-es emelkedőkkel, lejtőkkel. Rogatecet
követően a vasúti sínek mellett már síkon (néhol akadnak kátyuk az úton) érünk
a határra. Horvátországban - ha Magyarországra tartunk - Lepoglava felé érdemes
hajtani, arrafelé 100 km-n belül a letenyei határra érhetünk. 7 km kerekezést
követően érkezünk a Lepoglavára vezető út leágazásához, bár megtalálni igencsak
nehéz (1/4 órámba telt). 2000-ben az utat néhol felbontották, ám később sem
örültem neki, mert rücskös-fajta volt. Lepoglavától a főúton már végre jól lehet
haladni a sík, néhol lejtős úton. Varazdintól már el sem lehet téveszteni a
Magyarországra vezető utat.
Györgyi Gábor
Látogatók száma: 1
Látogatottsági statisztikák: