Linkjeim Túráim:
VENDÉGKÖNYV
Ötztaler radmarathon fotóalbum!
Kanári szigetek fotóalbum!
2000-es emelkedőim a térképen!
MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt
NAGYOBB TÚRÁK
2011 Francia Alpok
2010 Pireneusok
2009 Alpok
2009 Tenerife, La Palma
2008 Alpok
Pireneusok 2007
2006 Alpok
2005 Alpok
2004 Kerékpárral a Tour de France alpesi hágóin
2003 Kerékpárral az Adria mentén Montenegróig
2002 Görögország
2001 Svájc - Alpok
2000 - Alpok - Adria
1999 Szlovén - horvát - osztrák
1999 Tátra, Krakkó
1998 Tátra
1998 Magas tauern
1998 Tátra túra
1996 Dolomitok
1995 Tátra túra
1993 Tátra túra
|
Legnevesebb és legalaposabb emelkedőlisták ... és az én gyűjteményem (2011.júni végi, svájci és olasz Alpok 3 hetes túrát megelőző állapot) |
Emelkedőgyüjtemény honlapja | 2000m feletti emelkedőinek száma | 2000m-es útja, ahol még nem jártam | 2000m-es út, ahol én jártam, neki hiányzik! |
www.alpineroads.com | 57 db | MINDegyiken jártam ! | Több, mint 50, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Colle Vallonetto, Colle Moutiere (2454 m), stb... |
www.quaeldich.de, az egyik legalaposabb emelkedős honlap, jó fej fórumozókkal | kb. 115 db | 12 db aszfaltos, pl: Weritzalp, Bettmeralp, Lago Naret, stb. | hiány neki (elküldöm majd nekik) Lac Allos parkoló, Plan du Lac... |
www.cycling-challenge.com, nagyon dizájnos honlap, azonban a srác a svájci és francia Alpokon túl nem nagyon volt még... | 70 db | 1 db aszfaltos: Lac View Emosson | Több, mint 30-35, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Col du Moutiere, Esischie, Sampeyre és még hosszú a sor.. |
wikipedia / Alpenpasse | 61 db hágó (csak hágó!) | MINDegyiken jártam | néhány, pl: Mangart nyereg, Nivolet, Col du Petit Mont Cenis (2183 m) |
http://www.bergstrassen.de, Jó "kiállítású", szép honlap, gyűjtemény | 60 db | MINDegyiken jártam | SOK hiánya van, nem csak kuriózumok, így pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, Colle Esischie, Val Thorens, Alpe Galm, Alp Anarosa, Grosse Oscheniksee, Sanetschpass, Lac Moiry, Mattmarksee, stb... |
http://www.rennradschlag.de | 44 db (hágók oldalait külön számolva) | MINDegyiken jártam | Több, mint 50 hiánya van, pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, .........RENGETEG ! |
http://www.salite.ch és a climbbybike.com : utóbbi az előbbi emelkedőit veszi át - tudtommal | Ausztria: 21-22 db Svájc: 39 db Olaszország (határhágókkal): 52 db Franciaország (határhágókkal): 32 db Duplikálódások nélkül össz: 137 db | Hiányzik nekem 11 db, pl: Alpe Cava, Lago Cornisello, Weritzalp, | Nekik is tudok újat mondani, pl: L'Authion, Petit Mont Cenis, Nagens (CH), Dürrboden, Hochsölden... |
www.cyclingcols.com: Michiel van Lonkhuyzen listája | max. 116 db (duplikációk nélkül) | max 6 db hiányom van, pl: Lago Naret .. | Hiányai: Petit MOnt Cenis, Colle Preit, Weisssee, Koralpe, ... stb. |
rovingmarmotte.blogspot.com | 72 db (csak hágók) | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Finestre (2176 m), Mangart nyereg (2055 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m), |
www.cols-cyclisme.com: főleg Franciao-ra kihegyezett gyűjtemény: | Franciao: 26 db Olaszo: 19db Svájc: 17 db Ausztria: 1 db | MINDegyik megvan! | Hiányzik neki pl: Sella, Pordoi, Preit, Alpe Galm, Tatschalp, Petit Mont Cenis, Authion, stb. |
www.nevasport.com: spanyol fórumban emelk. felsorolás; nem csak hágó (puertos... asfaltada) | 106 db | 2 db hiányzik :Lago Naret és Lago di VOns | Neki is van hiánya: Colle Preit, Val Bighera, Petit Mont Cenis, Rofen... |
www.bdc-forum.it: olasz fórum | 79 db | 7 db hiányom van, pl: Breuil Cervinia, Lai da Vons, Weritzalp, Les Suches, stb... | Hiányai: Oscheniksee, Weisssee, Mangart nyereg, Petit Mont Cenis, Lac Allos parkoló... stb. |
Györgyi Gábor - saját 2000-es listám | (2011.06.30-án) Határhágókkal: Francia: 32 Olasz: 39 Osztrák: 21 Svájci: 31 Szlovén: 1 Össz: 124 db | már csak 20 hiányom van: 1 hónapig :-) 2011.08.02-re az Alpok ÖSSZES 2000m fölé vezető aszfaltos útjára feltekertem | - |
- MOTOROS HÁGÓ- ÉS EMELKEDŐ LISTÁK, GYŰJTEMÉNYEK - |
http://www.alpenspass.net - motoros hágólista | 67 db (csak hágók!) | MINDegyik aszfaltosra feltekertem | Néhány hágó is hiányzik neki, pl: Colle Preit (2083 m), Col Caretet di Val Bighera (2120 m), Col du Petit Mont Cenis (2183 m).. |
http://www.tornanti.it - igen komoly motoros emelkedő-lista | Franciao.: 27 db Svájc: 25 db Ausztria: 21 db Olaszo.: 43-46 db Össz.: 116-119 db | 2-3 db hiányom van: Lago di Vons (2075 m), Breuil-Cervinia, esetl Albertüsc (aszfalt ?)... | Bringával is tudok nekik újakat mondani: Tatschalp , Colle Preit (2083 m) |
www.gs-enduro.de - igen komoly motoros emelkedő-lista, murvások is ! | ... | ... | ... |
www.motoitinerari.com- csak hágók! | 59 db (nem csak aszfaltos) | MINDegyik aszfaltoson jártam. | Hiányzik neki pl: Moutiere, Petit Mont Cenis, Val Bighera, Küthai, stb.. |
Miután 2010-ben teljessé tettem a pireneusi aszfaltos 2000m fölé vezető útjaim kollekcióját (azaz mindegyikre feljutottam), nem volt kérdés, hogy idén, 2011-ben ismét az Alpok következett. Év eleji tervezgetésem a helyzetfelméréssel kezdtem, azaz: az ismert 10-20 emelkedőlistákból még hány darab 2000m fölé vezető aszfaltos út van hátra, hogy meglegyen az összes?
A kiinduló helyzet: 2010 év végéig bezárólag a 2001 (Svájc) , 2004, 2005, 2006, 2008, 2009-es nagy túrák és a 2010-es egy hetes, illetve a 3-6 napos rövidebb bringás alpesi kiruccanások alkalmával összesen több , mint 15.207 km alatt 277.455 m szintemelkedést hajtottam már az ALPOKban (ez inkább lefelé kerekítés, mert azokat vettem csak figyelembe, amikor csak hegyi volt a túra és nem volt benne többnapnyi sík vándorlás, azaz a 2001-es kivételével azokat, amelyek a 2004-es Francia Alpok túrától kezdve tettem: akkortól haraptam rá a 2000-es gyűjtésekre és kezdtem bele a szinte csak hegyi túrák sorozatába): egyáltalán semmi sem számoltam bele a 2000. évi Dolomitok – Magyarország túrámból sem, amikor 3 kemény napot a Dolomitokban tekertem, vagy a korábbi éviekből, amikor szintén az Alpok közepes magas hegyeinél jártam már 1500-2000m körül / fölött.
Ha minden apróságot hozzáadnék, minimum 2000 km-rel és 30000m szintemelkedéssel több adódna.
A szintemelkedés és a km 18-as hányadosa az - hogy érzékeltessem a túrák nehézségét - ugyanaz az arány, mint amikor az ember 100 km-en teker 1800m szintemelkedést. Csak itt nem 100km-ről van szó, hanem ezek sok alpesi túra összes napja (több, mint 165 nap) mind ilyen volt: néha málhával, néha - ha pl. egyirányú az emelkedő és ugyanott jövök vissza - akkor málha nélkül.
Ezen túrák során 108 különböző alpesi hágóra, emelkedőre (egy hágó 2 irányból az 1-nek számít e szempontból) tekertem fel és ezen alpesi kaptatókon - ha jól számolom - 142 alkalommal bringáztam 2000m fölé.
A hiányzó valamivel kevesebb, mint 40 db normál esetben inkább másfél évnyi adag (2004 óta évente 15-26-szor tekertem 2000m fölé, persze köztük málhával is), azonban elmélkedéseim oda vezettek, hogy eldöntöttem: legyek túl rajta mielőbb! Legyek túl azon, hogy csak ez motiváljon, erre szánjak évi több mint 20 nap szabadságot és a túrán kívül is rengeteg szabadidőm töltsem ezzel: előbb nagyon alapos, minden részletre kiterjedő, kockázatokat minimálisra csökkentő tervezgetéssel, később pedig a dokumentálással, videóvágással.
Az egy fél és egy egész / komoly alpesi túrám terveinek összeállítását követően még 6 emelkedő tűnt, hogy fog maradni és persze csak ott motoszkált a fejemben, hogy akár augusztus végén „be lehetne őket is húzni”, ha meg nem, akkor az már csak egy szűk hetet jelent majd 2012-ben.
(De azért az emberben csak ott motoszkál, hogy úgy az igazi, ha már ezen évben teljes a siker és teljes a 2000-es kollekció ) Nehogy már trükkösen megelőzzön valaki a célegyenesben!
2011 tavaszán – a 2010. évivel szemben – amikor az fejben is és fizikálisan is elszántan az Ötztaler radmarathonra készültem – a kedvező időjárásban normál ütemben edzegettem és csak a május közepi BIG day-en értem el már jónak mondható edzettséget (169 km + 2906 m szintemelkedés): 3 Galyatetőre való feljutást követően még kétszer hajtottam fel Kékesre (Mátraházától).
A váratlanul beköszöntő meleg idő és a hetek óta fejemben járó pár napos bringázás hirtelen aktuálissá vált, ráadásul a webkamerákat és időjárás-előrejelzéseket nézve úgy tűnt, hogy érdemes nekivágni Tirolnak és Déltirolnak; még sátrazni is lehet. A megcélzott emelkedők a déltiroli Kreuztal / Valcroce turistaház (2029 m) a Plose oldalában, a legendás Jerry Nilson által ajánlott Alpe di Pampeago-ra és Reiterjochra vezető út, mely útközben éppen, de 2000m fölé ér fel, illetve a brutális, kegyetlenül meredek Idalpe (2320 m), a már 4-szer felkeresett Kühtairól leágazó Finstertali duzzasztott tó gátja (2325 m) – ahol viszont még nem jártam, Hochsölden (2080m) (mely közelében szintén tekertem már) és a qualdich-en fellelt eldugott utacska a Reschen tó melletti Belpiano / Schöneben turistaházhoz (2105 m).
Kétségtelenül a hátralevő szűk 40 emelkedő több mint felét már eldugott, keskeny aszfaltcsíkok jelentik, melyekre csak 1-1 emelkedőlistán (ha egyáltalán) bukkan rá az ember.
(Végül valóban kellemes időben, időnként hófoltok mentén haladó emelkedőkön szép túrákat tettem. Az első kiemelkedő élmény volt egy hegyes, nehéz nap végén minimális megállással, valóban küzdelemmel feltekerni az 5 km-n 10-12%-os meredek szakasszal bíró Alpe di Pampeago-n át a Reiterjochra /Zischgalmra. Egyébként e nap, 15 évvel azután tértem vissza a Grödner (Passo Gardena) hágóra, hogy életemben először e hágón kerekeztem 2000m fölé. Másnap Finstertalnál sajnos még el nem olvadt hó miatt nem tudtam feljutni a gáthoz, 2190 m-en, 1,5 km-rel a tó előtt vissza kellett fordulnom, de a kimaradt szintet Küthai-on bepótoltam (megjegyzés: lelkiismereti okokból, meg nehogy valaki töredék ennyi emelkedője ellenére is - magyar szokás szerint - kötözködhessen : 3 hetes nyári túrám végén újra feltekertem oda és a gáton, csodás panorámában gyönyörködve ünnepeltem, hogy bringával felkerestem az Alpok összes 2000m fölé vezető aszfaltos útját).
Következő túrám újabb maradandó emléket adott: az Idalpe 13-17%-os kaptatója az eddig bringával felkeresett emelkedők 3-4 legnehezebbje közé tartozik mindenképp: csak a Zoncolan, Kronplatz / Plan de Corones mérhető hozzá. Ezek után este még feltekertem Belpianóhoz, ahonnan a kempingbe hajtva az utolsó másfél órát, éjfél után sötétben, esőben tettem meg. E napot 232 km-rel és 3706 m szintemelkedéssel zártam. )
A négy napos tekerés során 642 km-t hajtva 12215 m szintemelkedést „gyűrtem le” és ezek után már valóban csak a 12 napos francia, illetve 20-21 napos svájci- és olasz Alpok-beli túrám maradt hátra az alpesi 2000-es kollekció teljessé tételéhez.
A 4 nap során 8-szor tekertem 2000m fölé, melyekből 6 új emelkedő, tetőpont volt. Akkori számításaim szerint még max. 35 darab felfedezetlen 2000m feletti út várt rám a nyáron (valójában 2-3-ról megtapasztaltam, hogy mégsem vezet aszfalton 2000m fölé).
Ami a kaptatók szintemelkedéseit illeti, az első napi Kreuztal majdnem elérte az 1500m szintkülönbséget, második nap a Gardenához kapaszkodtam ugyanennyit, igaz hosszabb távon, időnként lankás kilométereken is. A többi emelkedő inkább „csak max. 1000-1300m szintemelkedést jelentett, ám összességében megítélésem szerint legalább 4 (Kreuztal, Reiterjoch, Diga di Finstertal és Idalpe) számítana kiemelt, Hors kategóriásnak a Tour szisztéma szerint.
Nap |
Útvonal |
Napi táv |
Idő |
Átlag |
Szint- emelk. |
kcal = |
videó linkje |
|
Előzmény, szervezés, útvonal-terv, indormáció-gyűjtemény
BEVEZETÉS (Készül) |
Május 19. 1. nap |
Budakalász, Bp – VONAT - Bécs - Innsbruck - Brixen, bringával pedig:
Vahrn - Brixen - Plose oldali Kreuztal (2029 m) - Vahrn
Túraleírás ide kattintva elérhető
|
70,5 km |
- |
- |
1580 m |
1948 kcal |
|
Május 20. 2. nap |
Vahrn - Gardena völgy - St Ulrich / Ortisei - Passo Gardena (2121 m) - Passo Sella (2240 m) - Canazei - Rif. Gardeccia (1950 m) - Tesero - Alpe di pampeago - Zischgalm (2000 m) / Reiterjoch - Bolzano - VONAT - Brixen - Vahrn
Túraleírás ide kattintva elérhető
|
175,68 km |
9:27:34 (170 km-re) |
18,5 |
3848 m |
5251 kcal |
Passo Gardena, Sella, Rif Gardeccia Pampeago video |
Május 21. 3. nap |
Haiming - Oetz - Küthai - Diga Finstertal felé 2190 m-ig - Sölden - Hochsölden (2080 m) - Haiming
Túraleírás ide kattintva elérhető
|
150 km |
- |
18,0 |
3041 m |
4419 kcal |
|
Május 22. 4. nap |
Landeck - Ischgl - Idalpe után ameddig aszfaltos (2340 m) - Ischgl - Landeck - Pfunds - Reschenpass - Belpiano / Schöneben (2105 m) - Pfunds - Landeck - Haiming
Túraleírás ide kattintva elérhető
|
232,41 km |
11:59:26 |
19,4 |
3706 m |
5640 kcal |
Idalpe, Belpiano Schöneben video
|
Május 23-24. 5-6. nap |
Hazavonatozás; csak az állomáshoz és este Győrben, ill másnap hazajutás miatt tekertem picit |
13 km |
- |
- |
40 m |
- kcal |
|
ÖSSZ.: |
- |
641,59 km< |
idő (.. km) |
.. km/ó |
12215 m |
17248 kcal |
- |
|