![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A Tour de France emelkedői és feelingje miatt 2004. évi élménydús és feledhetetlen túrám után még maradandóbb, jelentősebb túrát - amit meg is valósítanék - nem tudok elképzelni, ám igyekeztem idénre is valami "jófélét" összehozni.
Sosem tudhatja az ember, mit hoz az idő, így a komolyabb terveket (amikortól - nagyjából - biztosra vettem a túrát) június elején kezdtem csak összeszedni, de apróbb változtatások még június közepén is kerültek bele.
A túra célja: további komoly és magas, vagy neves hágók felkeresése, legyűrése, valamint szép tájak felfedezése és persze a természetet is szeretném élvezni.
Nem volt egyszerű kiválasztani merre menjek. Szerettem volna a Francia -Alpok néhány hágóját viszontlátni (Galibier, Alpe d'Huez, Izoard, Bonette, Iseran közül néhányat), de az Olasz Alpok ismeretlen emelkedői is hívogattak, ahogy a svájci is, valamint pl a Gavia és a Timmelsjoch hágó is.
Gondoltam rá, hogy úgy tervezem, hogy a túra végére meglegyen pl. az összes francia vagy svájci 2000 m fölötti hágóm, de az is jó "kis" kihívásnak tűnt, hogy a túrával meglegyen az összes 2500m vagy 2400m fölötti alpesi aszfaltos hágóm.
Végül utóbbira készült a tervem.
Hogy minden beleférjen, igyekeztem a tavalyi 3+3 napos kerekezéssel kombinált vonatos le- és hazajutást csökkenteni, hogy több időm lehessen tekerni, így a lejutás végül 2 nap alatt meglesz Cuneóba, a Francia-Olasz Alpok lábához, a hazaút pedig Innsbruckból mindössze 1 nap lesz.
Idén ráadásul még egy biciklimarathont is a programba vettem. Mivel egy bringamarathonon való részvétel nem olcsó mulatság, úgy voltam / vagyok vele, hogy akkor fizetek be egyre, ha kihívást jelent, ami azt jelenti számomra, hogy a szintemelkedés meghaladja a 4000m-t. Ilyen marathonból néhány akad csak az Alpokban, ezek közül a cuneói Fausto Coppi bringamarathon éppen útba esik, így döntöttem mellette.
Eredendően június 30-31. körül indultam volna, ám okkal átszerveztem: elsődlegesen, hogy már itthon lehessek a július 15-16-i hétvégén, ugyanakkor más miatt is jó döntésnek bizonyult az indulás 3 nappal előrébb "húzása": így a marathon előtt kerül sor a Lombarda és Moutiere hágók felkeresésére, jobban bemelegítek a bringamarathon előtt.
Mivel mindenképp szeretnék július 15 péntek este vagy 16 szombat reggelre hazaérni, végül úgy tűnik, hogy pihenőnap nélkül vállalom a túrát, ami kockáztatást is jelent egyúttal. Éppen emiatt igyekeztem megoldást találni arra, ha közbejönne valami: ha például lemerít az egyik nap, vagy eső akadályoz a napi terv teljesítésében több helyen is vonatra is szállhatok. (erre van is esély a nehéz svájci napomon, a Susten hágó után (ha a Gotthárd hágót már nem bírnám), illetve következő nap Airolo és Thusis között)
Ahol nem maradt ilyen lehetőség, azaz ha esik, ha fúj, menni kell, az az utolsó 3 nap: a Bernina és társai hágók, majd a Gavia (2621 m) és / vagy a Stilfser Joch (2758 m), illetve a Timmelsjoch (2509 m). Itt pl. ha nem jutok át a hágón akkor pl lekéshetem a kinézett (de le nem foglalt) vonatot.....Nincs mese, menni kell!
Mivel elég nagy távolságot szelek át, a tavalyinál kevesebb helyi, csomag nélküli túrára lesz lehetőségem, bár azért igyekszem, ha van rá mód, csomag nélkül - könnyebben - feljutni a kaptatókra.
íb>Kb. 7-10 nappal indulás előtt újabb, de apró ám örömteli változtatást eszközöltem a túratervben: rájöttem, hogy nem kell nekem Münchentől az esti vonatot megvárva egészen Bolzanóig vonatozni. Sokkal jobb, ha reggel (Bp-i indulásom követő reggel) átutazom Innsbruckba, ahonnan a Brenner, majd a 2215m magas Pennes hágón jutok át Bolzanóba; minden bizonnyal még hamarabb is, mint a vonattal (21:37). Nagyon tetszik, hogy már első nap 2000 m fölé tekerhetek, a Dolomitok szomszédságában!
Vázlatpontok:
- Edzettségem idén hosszú túrákkal biztosítottam: Ausztriában április közepén egy 300km-es, 2 háéttel később egy 400 km-es brevet-t / teljesítménytúrát teljesítettünk, majd 1-2 héttelm később a Pilisben küzdöttem le egy nap 10-10-szer a csobánkai és pilisszántói kaptatókat. Korábbi évekkel ellentétben ezúttal elmaradt egy igazi teszt-hegyi túra, amikor is hosszabb emelkedőket mászok sokszor egy nap.
Mégsem aggódom, mert tudom, hogy ezek a túrák, ( a Velence 10-szer, illetve a Bécs - Budapest igencsak tempós volt) is megadják a szükséges kondíciót, valamint az első-harmadik nap is beleráz a túrába. Várom, hogy már 1. nap a 2200m-nél magasabb Pennes hágóra tekerhessek fel!
- Tavaszi bringaátnézetés során merült fel kerékpárom vázcseréje. Júniusban megtörtént! Magellán alu vázat kapott, bánatomra szürkét; legalább a kormánybandázs piros. Az áttételei változatlanok: 52-42-30 * (26....12 ?). Súlya / tömege = 13,5 kg.
- az olasz- és Svájci Alpokról kevesebb bringatúra-leírás van fent az interneten (mint a Tour francia hágóiról), így kevesebbet is olvastam utána, igaz a szintdiagramokat kinyomtattam, hogy tudhassam, majd mire számíthatok.
- Egyéb fontosabb dolgok miatt utolsó 2-3 hétben ocsúdtam csak, hogy még nem kevés intéznivalóm maradt. Végül június 21-ére (belgyógyászati és labor vizsgálat után) meglett a sportorvosi igazolás a bringamarathonhoz, megvettem a vonatjegyet is Münchenig, előző nap napkrémet és sportkrémet vettünk, valamint ALOE gélt is az ízületekre; picit féltem őket.
- A hátralevő 7 nap alatt el kell még intéznem a kontaktlencse-vételt, pénzváltást, versenyzői engedélyt, videokazetta és digitális fényképező-vételt.
- Az időjáráselőrejelzés szerint (jún 21-én nézve) indulásom napján Innsbruckban 23 fok lesz, kisebb eső lehet; hál' Istennek Bolzanóra már 26 fokot, Cuneóra 27-28-t mondanak. :-)
(4 nappal indulás előtt, csüt. este már 28-30 fokos napsütéses időt ígérnek Innsbruckra. :-)
- Az utolsó napok váratlanul "húzósra" sikeredtek. Kedden meglett a sportorvosi igazolás, ám szerdán semmi sem jött össze: bár lett igazolványképem, elvesztettem az esernyőm és pénzlimit miatt digitális fényképezőt sem tudtam venni, a bringaboltot meg lekéstem.
- Csütörtökön folytatódott a "problémás széria": az Ofotértben 30 helyett 80 percet vártam, hogy bejussak szemvizsgálatra, mely végén a kontaktlencse megrendelés eredménye is csak az lett, hogy talán megjön indulásom délutánjára, hétfő délutánra. ha meg nem, akkor.... --> ezért próbálkoztam máshol, de Fotexnél napiba csak Bausch&Lomb van, picit más görbülettel, mint az én szememé; vagy pedig Ofotértnél asszem 30 napos van készleten / boltban. Bár e nap sem sikerült digitális fényképezőt vennem, legalább a külső kerekek megvannak. A licenszkérelmet ugyan beadtam, de az is csak másnapra készül el.
- Ami viszont jó hír lett, az a Fausto Coppi marathonnal kapcsolatos: telefonon beszélve velük, sikerült megebszélnem, hogy M-es mezt kérek, illetve elég a magyar licensz, nem kell hivatalos fordítás ! :-)
- Pénteken (indulás előtt 3 nappal) hasznos délutánt zártam: a Kisstadion portáján meg is kaptam a kártya formátumú versenyzői licenszemet, majd - miután elmúlt éjszakákon sok internetezéssel végre eldöntöttem milyet szeretnék - az Extremdigitalnál hamar meg is vettem a Canon S60 digitális fényképezőt. Maradt egy hétvége megtanulni, kitapasztalni ! :-))
- Sajnos az elmúlt hétvégék úgy alakultak, hogy sok-szintes túrára nem jutott már időm, utolsó szombat-vasárnapomon pedig már nem akartam ilyenbe belevágni, így egy félnapos hegyi túrán teszteltem le magam. (A hosszú túrák után azért nem aggódtam) A Gruppettósokkal megbeszélt túra elején bár megelégedtem volna, ha 17 perc alatt megteszem a Pap-réti topicidőfutamot, elkápráztattam magam: 15:33-as időmmal a második legjobb idő az enyém lett (az időfutamot kb. 3-5 éve mérik maguknak az emberkék, ez idő alatt lett enyém a 2. legjobb)! Másfél órával később Ördög küllőjétől Mexicóig szintén - saját - rekordot mentem: 29:20-t. Onnan meg előbb egy montist hagytam el Dobogókő felé, majd egy versenyzőt ráztam le: jó volt hallani, hogy hogy liheg mögöttem könnyű bringáján is. Az utolsó másfél kilométeren "magamra hagyott" :-)) Megfelelő önbizalommal és erőnléttel indulhattam az Alpokba, még tavalyinál is nehezebbnek ígérkező túrámra.
- Az utolsó héten már minden nap böngésztem az időjárás-előrejelzéseket; nem volt mire panaszkodnom. Keddtől (1.nap) péntekig 30-33 fokot és napsütést ígérnek, a marathon hétvégéjére ugyan mondanak zivatarokat, ám a hőmérséklet 28-29 fok marad! Bíztató ! :-)
- Vasárnap délután sort kerítettem a kerék külső cseréjére, szokás szerint a feszes külső rárakása közben sikerült a belsőt kilyukasztanom. Másodszorra már jobban sikerült :-)
- Délután, ahogy testvéreméknél Leilát ünnepeltük, kezdtem érezni magamon a feszültséget: másnapig mindennel el kell készülni; semmit sem hagyhatok itthon, semmit sem felejthetek itthon. Emellett ott van annak is a kockázata, hogy lábaim és ízületeim hogy bírják majd a "kiképzést", hiszen idén még nehezebbnek tűnik a túra, mint tavaly "összejött." Jobb lesz, ha már Innsbruckban bringára ülhetek; meg fogok nyugodni! És akkor esetleges rossz időjárásról nem is beszéltem
- Utolsó (előtti) nap lévén az érzések is egyre magasabbra szöknek bennem, mégis el kell válnom azoktól 3 hétre, akik fontosak. Sokat számít, hogy az ember számít-e valaki(k)nek, gondolnak-e rá, drukkolnak-e.... vagy magára marad, egyedül érzi magát. Hasonló túrán már voltam tavaly, tudom, hogy fizikailag mire számíthatok, de idén az lesz a kihívás, hogy milyen az, ha kedvetlenebbül vágok bele ......
Linkek:
Giro fotók a Finestre hágóról
Finestre hágó útleírás fotókkal
Timmelsjoch útleírás
Timmelsjoch Hochalpenstrasse honlap !!
Alpesi hágó fotók / Timmelsjoch is....
A Nivolet hágóút fotói
A Nivolet hágóút tapasztalatai
A Fausto Coppi bringamarathon 200km-es távjának útvonala és szintdiagramja
Dátum - nap | Útvonal | Táv | Szintemelk. | Megjegyzés |
jún. 28, k - (1) | VONAT: München (- Innsbruck, onnan kerékpárral: Innsbruck - Pennes hágó (2215m) - Bolzano | 125 km | 2100 m | Ha belefér, bevállalom a Pennes hágót is (2215 m), ha esik, akkor Innsbrucktól vonatozhatok is. Ezzel a nappal melegítek a komoly alpesi túranapokra. ÉLvezem az indulást és a túra első hágóját; rohannom sem kell. ha az idő engedi, szép nap lesz!szállás: Bolzano: kemping |
jún. 29, sze - (2) | VONAT: Bolzano - Milano - Torino - Cuneo | - | - | Szállás: Demonnte, kemping |
jún. 30, cs - (3) | Cuneo - Demonte - Colle Lombarda (2350 m) - Isola - St Etienne (1144 m) | 95 km | 2100 m | Szerencsére a túra elején lesz a komoly, csomagos mászás, utána laza völgyi tekerés. Szállás: St Etienne: kemping |
júl. 1, p - (4) | St Etienne - Col de la Moutiere (2454 m) - St Etienne - Isola - Colle Lombarda (2350 m)- Demonte | 116 km | 2800 m | A Moutiere hágóra csomag nélkül megyek fel, néhol 11% meredek lesz, ám reggel frissen, jó erőben nem lesz gond. Délután már felmálházva tekerek át az előző nap megismert Lombarda hágón Olaszországba. Hosszúra is nyúlhat akár a nap, ám másnap pihenés vagy könnyed tekerés vár csak rám. Szállás: Demonte, kemping |
júl. 2, szo - (5) | MARATHON REGISZTRÁCIÓ INTÉZÉS + bemelegítés, esetleg Tenda hágó | (30-90 km) | 100-1400 m | Fontos a pihenés a marathon miatt! Szállás: házban szállás: Centallo |
júl. 3, v - (6) | A Fausto Coppi bringamarathon : Valcavera (2490 m) és Sampeyre hágón (2284 m) át | 200 km | 4500 m | |
júl. 4, h - (7) | Demonte - Maddalena hágó (1996 m) - Col du Vars (2109 m) - Briancon | 130 km | 2100 m | Az előző napi marathon után valószínűleg eléggé lestrapált, de remélem elégedett és büszke leszek :-) Fáradtan jócskán kényelmes tempóval vár rám a lankás, 4-6% meredek Maddalena hágó, ám a Col du Vars már nehezebb falat lesz, hisz ismerem tavalyról. 1-2 km-en át 9%-os meredekséggel is találkozni. Itt például féltem az izületeimet; amennyire csak tudom, kímélnem kell őket! Túl kell élni e napot, mert másnap lazább nap következik! SzállásHa úgy alakul, nem tekerek el Brianconig, hanem Guillestrében verek sátrat |
júl. 5, k - (8) | HELYI: Briancon - Col du Granon (2413 m) - Briancon - Col du Gondrans (2347 m) - Briancon | 70 km | 2400 m | Sok pihi, alvás után szép kényelmes nap, ráadásul csak 3-4 kg-os cuccal, igaz az egyik hágóó 8-10%-os !!! Nem hajt a tatár! E nap gyűlik össze 15 év után a 100.000 km biciklivel!Remélem tudok e-mailt írni, üzenni annak AKINEK szeretnék! |
júl. 6, sze - (9) | 88 km | 2500 m | Legendás hágók napja: Sestriere-ben is nem egyszer járt már a Tour de France vagy a Giro d'Italia, a Finestre hágón (északi oldalán 7 km földút) pedig idén kapaszkodott fel a Giro mezőnye! Nagyon várom, ám ha netán esne az eső, akkor mindkét hágó kihagyahtó, mert egyikük sem éri el a 2300 méteres magasságot. :-) ESte jó lenen vonattal eljutni, másnapi helyi túrám kiindulópontjához; szállás ott, házban, vagy vadkemping! | |
júl. 7, cs - (10) | kb. 150 km | 2300 m | Elvileg nem nehéz nap, hisz csak 2300 m szint és ráadásul csomag nélkül, ám a kaptató vége 2600m fölött van, hómezők között. A szállás még kérdőjeles, ha nem házban alszom, akkor a cuccot valahol el kell helyeznem ! Rossz idő esetén kihagyható, ám mivel 2500m fölötti hágó, nem szeretném! | |
júl. 8, p - (11) | VONAT: Ivrea - Rho - Varese - Luino, onnan pedig bringával Bellinzona és onnan esetleg vonattal Airolóba a másnapi nehéz túra miatt! | 44 - 96 km | 100 - 900 m | A másnapi brutál nap miatt lehet, hogy tartalékolni érdemes az erővel, vagy nagyon lazán tekerni! Bellinzonában 2002-ben már jártam! A szállás egyelőre még problémás, Airolótól csak kb. 10 km-re van kemping, ám másnap nem fog hiányozni az a 2*10 km. Korai fekvés és sok alvás kell! |
júl. 9, szo - (12) | 126-165 km | 3700 - 4900 m | ||
júl. 10, v - (13) | Airolo - Bellinzona (ha fáradt vagyok, VONATTAL) - Roveredo - Mesocco | 83 km | 550 m | Előző és következő nap miatt is regenerálódni kell! MINDENKÉPP! Hosszú alvás után öreguras kerekezés! A szállás megint problémás, mert nincs kemping a San Bernardino hágó tövénél. Vadkempingezni viszont jól lehetne! |
júl. 11, h - (14) | Mesocco - San Bernardino pass (2065 m) - Thusis(63 km) - Julierpass (2284 m) - St Moritz | 120 km | 2800 m | Megnyugtató, hogy eső vagy fáradtság esetén Thusistól vonattal is mehetek St Moritzba (óránként jár: 14:30, 15:30, 16:30, út: másfél óra.) Hogy ki ne maradjon, még utána is felszaladhatok a Julierpassra :-) A San Bernardino hágó 8-9-6%-os meredekségű, szerencsére a Julierpass már sokkal könnyebb: 38 km-ből csak az első 2 km 11%-os, illetve az utolsó 1 km 9%-os, a többi 2-6%.Internetcafét keresni (St Moritzban kell lennie!) és üzenni! |
júl. 12, k - (15) | St Moritz - Berninapass (2323 m) - Forcola di Livigno (2315 m) - Passo Foscagno (2291 m) - Bormio - Gavia hágó (2621 m) - Bormio | 80 + 52 km | 1300 + 1400 = 2700 m | Bormióig könnyű, rövid hágókon, szinte pilishez hasonló kaptatókon kerekezhetek, ám ott döntenem kell: vagy csomaggal kelek át a legendás Gavia hágón (és örülhetek a gyönyörű déli oldalának), vagy kis csomaggal tekerek fel oda-vissza. Előbbi esetben másnap a Tonale hágón át megyek tovább Meranóba (eső esetén mindenképp az utóbbi eset!), utóbbi esetben másnap csomaggal vár rám a Stilfser Joch; ennek viszont nyugati oldalát nem ismerem még, így végülis mindkét esetben nyerek valamit. Időjáráselőrejelzést nézni a köv. napokra!Szállás:Bormióban és Ponte di Legnóban is van kemping, mindkettő kb 1200m-en |
júl. 13, sze - (16) | Bormio - Passo Stelvio (2758 m) - Prad - Meranó - St Martin | 112 km | 1850 m | Az előző nap függvénye az e napi útvonal. Vagy délelőtt letudom a Stelviót (esőben durva lenne és akkor választás sincs) és utána már csak gurulok, lazán tekerek Meránóig, vagy a másik úton 1800-1500m-es hágókon pedálozok Meránóba.MINDEN IDŐBEN MENNEM KELL; KOCKÁZATOS NAP!Szállás:St Martin in Passeier (kemping) - végre alacsonyan (kb. 600 m) és meleg égtájon! |
júl. 14, cs - (17) | 90 km | 1900 m | Lehet, hogy nyúzott állapotban leszek, ám ez az utolsó, amit még ki kell bírni! Juj, de haza fogok gondolni és de honvágyam lesz már! :-)) .. na ja, a viszontlátás! :-)Meg is van a motiváció: Elvileg még este eljuthatok Bécsbe: Ötztal (14:58) - Wien (20:35), vagy Ötztal (15:49) - Wien (21:39), itt 1 átszállás Innsbruckban; (utsó vonat: 16:58 - 22:35) IDŐJÁRÁS MIATT KOCKÁZATOS NAP; minden esetben át akarok kelni a hágón!! | |
júl. 15, p - (18) | VONAT: Ötz (8:58) - Wien (14:35) - majd Bpre mikor is ?? | - | - | Ha este eljutottam Bécsbe, akkor onnan 10:03 - 12:58 (Keleti pu.) |
Összesen: | - | min. 1711 km (1850 km) | min. 34500 km (36600 m) | Viszonyításként 2004-ben a Francia Alpok túrámon 2053 km-n 32558m szintemelkedést "gyűjtöttem", ebből persze a hegyek között megtett kilométerek száma kb. 1450 km volt. |
ÁTTEKINTŐ TÉRKÉP: