Bourg St Maurice (836 m) - Aime - La
Plagne - La Plagne villages (2140 m) - Aime - Bourg St Maurice (kemping) - Les Arcs 2000 - Bourg S t Maurice = 128,7 km + 2893 m szintemelkedés
Kék égre, szép
időre ébredtem. Amint a Nap a sátramra sütött, nehezen lehetett odabent
megmaradni; nagyon bemelegedett. A hátralevő napokkal kalkulálva többedszer
át kellett mindent számolnom, mert nem érettem valamit: nehezen akartam elhinni,
hogy tényleg 3 szabadnapom van még az Olaszországba való visszatérés előtt.
Nehezen, de végül elhittem: bár eredendően 2 szabadnapot terveztem Bourg St
Maurice-ba, ám a Barcelonnette óta tologatott esőnapom idáig megtartva ezek
összesen 3 napot adtak ki.
Minden lehetőséget igyekeztem figyelembe venni;
hasznosan akartam kihasználni ezt a 3 napot. Bár felmerült, hogy felkeressem
a Lac Leman (Genfi tó) közeli hágókat is, az Aravist, Colombiere-t, Joux
Plane-t, ám mivel ez az oda-vissza - csomagos - vonulással és egy helyi
nappal együtt épp 3 napot jelentett volna, elvetettem. Ebben az esetben
kimaradt volna La Plagne és Les Arcs is, ezt pedig nem akartam.
Továbbvonulás nélkül a helyi célpontok maradtak: Cormet de Roseland, Saises
hágó, La Plagne, Les Arcs és esetleg Courchevel.
Végül a 3 szabadnapom
ellenére, mégis arra jutottam, kettőt maradok csak a városban. E két napra
fix programjaim voltak: La Plagne és Les Arcs előbb egy közepes napként, majd a
következőre egy nehéz: Cormet de Roseland és a Saises hágó és ismét a Roseland,
ám a harmadikra... ? Mivel dél felől, az Iseran hágón át érkeztem, és a Kis
Szent Bernárd hágón át akartam Olaszországba továbbmenni, két helyi túrámon
kívül már csak Courchevel kaptatója maradt volna egyedüliként. Ezért az egy,
távolabbi emelkedőért (ami tövéig 40 km-t kellett volna hajtanom, majd utána
este vissza is) nem akartam még egy napot maradni, jobbnak láttam inkább átkelni
Olaszországba és esetleg a Matterhorn alá felkerekezni, vagy egy nappal hamarabb
hazaérni. Így is rengeteg élményt szereztem már. (Utólag belegondolva: ha
egy napot maradtam volna, akkor épp az országos esős napon kellett volna
átkelnem a Kis Szent Bernárd hágón.) Laza napra készültem, nem siettem sehová,
hiszen tudtam, hogy La Plagne és Les Arcs emelkedője bőven belefér a napba.
Zuhanyozás után a recepcióra mentem, utólag bejelentkezni. A hölgy megnézte a
sátram és azt mondta: elvileg 1-2 napon belül érkezhetnek oda mások, mert több
hely előre le van foglalva, de egyelőre - ha a szomszédokat (akikhez jönnének
más nyaralók) nem bántja ideiglenes helyfoglalásom, akkor - maradhatok.
Reggeli után a városközpontba tekertem szétnézni. Néhány ilyen reggelem
volt csak, amikor nyugodtan, az idő múlásával nem törődve nézelődtem, fedeztem
fel a környéket: picit hasonló reggelem volt Barcelonnette-ben, illetve La
Bourg dOisansban. Jól esett lassan, bringám tólva nézelődni a sétálóutcában;
internetkávézót is kerestem. Ha már eddig nem írtam e-mailt haza, akkor legalább
pár nappal a vége előtt meg akartam tenni. Itt tényleg lett volna rá fél órám. A
Tourist Office ugyan elirányított egy internetkávézóhoz, ám azt zárva találtam.
Visszaúton kajavásárlás előtt még benéztem az Intersport áruházba: meglepve
tapasztaltam, hogy itt már nincsa akkora kultusza a kerékpározásnak, nincs úgy
felkapva, mint a Galibier hágó, vagy Alpe dHuez környékén. Profi csapatmezeket
és Tour-os mezeket sem árultak. A szomszédos élelmiszeráruházban bőségesen
vásároltam; mindent amit csak a szemem és szervezetem megkívánt: vettem
felvágottat, finom péksütiket, Powerade-t is és "bónusz"ként egy
gyümölcskonzervet is. Túrám előtt még ruhát is kellett mosnom, kiteregetnem a
sátor oldalára, így végül csak 11:26-kor hagytam el a kempinget. A nap hevesen
tűzött, picit aggódtam is: vajon mennyire tesz jót ez a tűző Nap a mezeknek?
Ami a túrámat illeti, célszerűbb volt délelőtt La Plagne-ra kerekezni,
hiszen Les Arcs közvetlenül a kemping fölött volt, ezért úgy gondoltam, hogy ha
estére ütemezem utóbbit, akkor azután onnan már csak haza kell gurulnom.
Mivel a napomat két fél túrára bontottam, nem sok cuccot kellett magammal
vinnem: esőkabátot sem vittem és kaját sem sokat; mindössze két
mazsolás-vaniliás tekercset és két banánt. A meleg időben a - picike buckáktól
eltekintve - többnyire enyhén lejtős úton öröm volt a tekerés. Talán hosszabbra
számítottam, így még jobban esett fél órán belül, éppen délre a 661 m magasan
épült Aime-be érni. Kellemes, barátságos település volt; vár és szép virágok is
akadtak; a hátterül szolgáló hegyoldalra bájos falvacskák "tapadtak".
A főút
alatti átkelés után kezdődött meg a 20 km-es emelkedő. Ismét meredekségdiagram
nélkül tapostam a pedált. (Otthon megnézve: a kaptató szinte végig elég
egyenletesen halad fölfelé. Míg alsó fele 7,3 - 8,3%-os, fölseje 5,1-7,6%-os
meredekségű.)
2 km után egy kis településen hajtottam át, a térkép a
következő ember lakta "vidéknek" már magát La Plagne-t jelölte, 1800-2000 m
magasan. Bár kellemes erdőben haladt az emelkedő, mivel időnként kilátás is
akadt a völgyre, így folyamatosan lehetett követni, mennyivel kapaszkodtam már
fölé. Az első hajtűkanyarban tábla jelezte a magasságot. Az út kifejezetten jó
minőségű volt, egyenletes - kb. 7,5 - 8%-os meredekséggel emelkedett és a
hajtűkanyarok is szép ívben fordultak.
Miután 3 km után megszabadultam a hasam terhelő felesleges víztől, ritmusom
megtalálva, a mászást élvezve haladtam fölfelé. 6-8 km-n át meg sem álltam. A
7-8%-os emelkedőn 2-es fokozatban, 10-11 km/ó-val hajtottam. Meglepett, hogy
csak ott, kb. az emelkedő felénél értem arra a helyre, amire az 1995-ös Tour
közvetítésből emlékeztem: NAGYON IS! A mezei szakaszon kedvencem, Miguel
Indurain lassan az élre állt és a szökésnek induló Tonkovval együtt megindult.
Tonkov is csak kb 1-2 km-t bírta, ott egy pillanat alatt Indurain állva hagyta.
Szemmel jól látható volt, ahogy nőtt köztük a távolság. (utólag a
szintdiagramot megnézve kiderült, hogy épp az emelkedő közepén akad egy 10,4%-os
kilométer - ha igaz.) Indurain a kb. 120 km óta szökésben levő, és sárga
trikóját veszélyeztető Alex Züllét vette üldözőbe. A hátralevő 8-10 km-en azt
hiszen 2 és fél perc hátrányt dolgozott le. Sok minden megmaradt emlékezetemből
erről a fél óráról; leginkább talán ez az emlék miatt akartam én is
felkerekezni La Plagne-ba, ahol kedvencem az egyik legemlékezetesebbet hajtotta
pályafutása során.
Időközben a magasságkijelzések igencsak megritkultak:
már csak minden ötödikben írták ki. A La Plagne-i, szintén kisforgalmú, szép
emelkedő volt; ám a Madeleine-hez és a Glandonhoz hasonlítva itt már bringásból
is kevesebb akadt: a kaptatón oda-vissza mindössze hattal találkoztam.
Kb.
1300-1400 m-en lehetett először meglátni magát La Plagne települést: az út a
hegyoldal külső oldaláról már picit befelé tekergett. Egy parkoló közelében, egy
fakorlátra ülve jól esett pár percet pihenni, és vaniliás tekercset, valamint
banánt enni. A következő hajtűkanyar-tábla kellemes meglepetéssel szolgált: már
1545 m-en jártam.
Picit
furcsa volt: úgy rémlett, hogy az a Tour szakasz, La Plagne-ban, 1600m-en ért
célba, ám az út menti táblák már La Plagne 1800-t és La Plagne 2000-t jelölték.
Örültem neki, hogy még följebb juthatok. Ahogy idővel mind magasabban jártam, a
völgy túloldalán emelkedő hegysor fölött - vagy a völgy végében - mind több
havas hegyet láthattam. Alpe dHuezhez hasonlóan La Plagne-ban is akadt pár
nagy, doboz-szálloda, és persze kabinos sífelvonó is, melyek természetesen kissé
elrondították a tájat. A település tetején azért szép családiház jellegű
apartmanok is voltak. La Plagne 1800-ban egy elágazásnál kellett eldöntenem:
merre tovább ?
Bal (kelet) felé Belle Plagne-t lehetett volna választani, én
végül a térkép alapján nagyobb magasságot ígérő Aime 2000-t és Plagne Soleil-t
választottam. Utóbbi - neve alapján - sok napsütés sejtetett. Házak, szállodák
közelében vezetett már az út; a következő eláazásnál Plagne Soleil felé
kanyarodtam: "-Onnan majd jobb lesz a hátam mögül sütő napfénnyel Aime 2000-re
visza/lenézni, vagy fotózni." Szép apartmanházak között, szinte forgalommentes
úton kapaszkodtam fölfelé. Akadt ugyan Spar áruház is a lakótelepinek tűnő házak
között, ám zárva találtam. Egy kis helyi infotábla térképe Plagne Soleilt és
Plagne villagest is 1950 m-re jelezte, ám mivel utóbbinál még
továbbvezető utat jelölt, nem volt kérdéses, hogy azt választom. Az utolsó házak
között jóformán már nem is úton, hanem utcában tekertem; még 1-2 házsort
lehetett magasabban látni. Végül egy széles parkolóból - ahol gyerekek
freesbee-ztek - már csak egy, néhol még megmaradt aszfaltcsíkos, de inkább
murvás út haladt tovább egy közeli épülethez. Egy néger montist és két futót
követve értem fel a kis nyeregbe. A túristáknak kirakott tábla 2140m-es
magasságot jelölt; örültem neki! 3 perc híján 2 órát tekertem fölfelé.
(Az emelkedő annyira egyenletes meredekségű volt, hogy 1-esbe vissza sem
kellett váltanom!)
Körpanoráma nyílt a tájra: dél felé, 2500-2700 m-es, imitt-amott picit havas
hegyek magasodtak, oldalukon egy-két sífelvonóval. Nyugat felé Aime La Plagne
igazolta, hogy jól döntöttem az elágazásoknál: a házak is lejjebb voltak
picivel; úgy tűnt, hogy kerékpárral ott nem lehetett volna ilyen magasra
feljutni. Észak és kelet felé alm jellegű volt a környék kis buckákkal,
legelőkkel, elszórtan törpefenyőkkel, egy-két turistaházzal. Tetszett ez a
barátságos, kirándulásra hivogató környék! A közeli, kb 10-20 m-rel magasabbra
emelkedő buckára felsétálva (bringám ilyenkor nem szoktam lezárni, ilyen
helyeken nem kel attól félni, hogy ellopnák) Kelet felé a szomszédos völgyre
is át lehetett látni: ehhez hasonlóan az is síközpontnak tűnt házikókkal,
szállodákkal, sífelvonókkal, sétautakkal.
A kis séta, nézelődés, filmezés
után La Plagne 1800-ba gurultam vissza, onnan már nem a magasságvágy, hanem csak
a kilátás volt, ami Aime 2000 felé csábított. További egy kilométer kerekezés
után pillantottam meg a Mount Blancot; innen már nem takarta el semmilyen bucka.
A központba visszatérve hiába szerettem volna a boltban péksütit venni, zárva
volt. Kíváncsi lettem volna, hogy így nyáron mennyire korlátozottan tartanak
nyitva. Az épületen belül üzletsoron végigsétálva nagyon csábító fagyizóra
leltem. Nem sajnáltam rá a pénzt; úgy gondoltam megérdemlem a finomságot. A 3
gombócért 4 EUR-t fizettem (1 gombóc 1,6-ba, 2 gombóc 3 EUR-a került volna). Bár
a kinti hőmérő 17 fokot mutatott, rövid mezben teljesen jó idő volt. (A lejtőn
is rövidben gurultam és nem fáztam) Talán a más páratartalomtól, vagy a
magasságtól lehet... - nem tudom, de kétségtelen, hogy pl 2001-ben a 2158 m magas
Stilfser Jochon délután 4-5 óra körül is elég volt a rövid mez. Fagyim
nyalogatása közben jól esett a hósipkás Mount Blanc-kal szemezni.
Alig
kezdtem meg a lejtőt, La Plagne végében már meg is kellett állnom: gyönyörű volt
a kocsiút végében emelkedő havas Mount Blanc. A lejtő igazán klassz volt a
hosszú egyeneseivel, csak a hajtűkanyarok lassítottak. Gurulás közben lettem
figyelmes a túra során felmerülő talán első kisebb bringás problémára: hátsó
fékpofám erős fékezés után beragadt; valószínűleg a nem teljes felületű kopás
miatt. Időnként így hátra kellett nyúlnom és igazgatnom.
Aime előtt a
felüljárónál elsuhanva mintha bringautat jelölő táblát láttam volna az út
mentén. A Bourg St Maurice-ig tartó visszaúttal is úgy jártam, mint két napja
este, St Jean és St Michel között: míg én hosszan lankásan emelkedő útra
számítottam, szerencsére a valóságban akadtak rövidebb lejtők és sík szakaszok
is. Bourg St Maurice előtt nem sokkal tűnt fel a patak közelében vezető keskeny
út; talán még bringások is hajtottak rajta. Az lehetett az Aime-ban kitáblázott
bicikliút. Még a kemping előtt a bevásárlóközpontba vezetett az első utam
(16:50). Péksütit, estére még baguettet és Powerade sportitalt vettem.
Miután sátram előtt gyorsan megvacsoráztam és 17:30-kor, még mindig
melegben, tűző napsütésben indultam Les Arcs-ba. Megintcsak alig vittem
magammal cuccot: a szerelőkészletet is megfeleztem, ennivalóból is egy keveset
pakoltam csak be. A kaptatómászást illetően ezúttal újabb statisztika alapján
határoztam meg a célkitűzést: a komolyabbak közül eddig minden emelkedő legalább
1000 m szintkülönbségű volt, ezúttal is el akartam ezt érni: azaz legalább 1836
m-ig akartam feltekerni. Tulajdonképpen ez leginkább egy dolog miatt merült
fel így: az emelkedő ugyanis 1600 m-ig rendesen felkapaszkodott, ám onnan a 2000
m-en fekvő végpontig 11 km alatt tette meg a 400 m szintkülönbséget.
Attól
tartottam, hogy ha esetleg ez sokáig tartana, akkor hamarabb, már akár 1836 m-en
is visszafordulnék.
A kemping után 1 km-rel egy EDF vizierőmű mellett
elhajtva fordultam a lankásnak ígért kaptatóra. Egyáltalán nem kezdődött
meredeken (5-6-7%-osra saccoltam; az utólag megnézett diagram is ezt erősítette
meg, de 7%-os csak ritkán volt.), ám a folytatásban sem vált nehezebbé:
folyamatosan 2-es és 3-as fokozatok között váltogattam; 12-14 km/ó-val
haladtam. 1,5 km után vettem észre, hogy egy versenyző követ. Hiába
köszöntem, a fiú nem reagált.
Egy kilométeren át haladtam az élen, ő meg csak
követett; könnyű versenybringával. Nevetséges! Felszerelésem minimum 4-5 kg-val
volt nehezebb, mégsem vette át a vezetést. Végre aztán megelőzött; ekkor én
próbáltam követni az enyéménél picit erősebb tempót. A srác minden cucc nélkül
tekert, jó vádlija volt, bringáscipőjén áramvonalasító rugalmas köpeny volt.
Ahogy a Madeleine hágón, ezúttal sem szerettem azokat a kerekeseket, akik minden
cucc nélkül alig mennek gyorsabban, mint én a nehéz bringámmal és kis, vagy nagy
táskámmal. Kilátás híján csak a srác követése foglalt le.
A városra szinte
alig láttam rá, pedig igazán jól esett volna. A kilométerek sorra követték
egymást, ám az út végig erdőben haladt, mindössze a 2-3 km-nkénti
hajtűkanyarok és a sikló, út feletti keresztezése jelentett érdekességet, no meg
a srácról való le nem szakadás. Néha már rá kellett hajtanom, hogy le ne
maradjak. Végül 4 km után engedtem el; túl sok energiámba került a tempója.
Persze hiába vettem vissza erőmből, talán mert idővel jobb erőre kaphattam,
alig nőtt vagy stagnált a köztünk levő távolság. Bosszantott a dolog; sokkal
nyugodtabban mentem volna saját tempómat, ha nem látom, hogy még mindig 100-200
m-rel hajt csak előttem. 1,5 km-n át ismét üldöztem, csökkentettem is a
hátrányom egy picit, ám rá kellett jönnöm: minden erőm beleadva is kétséges
lenne, hogy vissza tudnék-e zárkózni. Egy hajtűkanyar után végleg kényelmesebb
és energiagazdaságosabb sebességre álltam be. A követősdi-üldözősdi közben nem
is számoltam a kilométereket, így kellemes meglepetést okozott, hogy már 8-nál
járok. A kilencedik után egy út széli fakorlátra ülve tartottam rövid pihenőt,
ettem finom péksütit. A ritka hajtűkanyarok miatt jöttem rá menetközben, hogy
"lefelé jól lehet majd haladni; ritkán kell majd a kanyarokban fékezni."
Ahogy az út idővel DNY felé tekergett, a hegy fölött mind sötétebb felhőkre
lettem figyelmes. Eleinte még nem volt miért félnem, hiszen nem fenyegettek, így
nyugodtan tekertem tovább. 15 km után elágazáshoz értem: Arcs 1600, Arcs 1950 és
Arcs 2000-t jelölte a tábla; természetesen utóbbiakat választva keletnek
fordultam. Sajnos ezekig a településekig még 9,5, illetve 10,5 km-t kellett
hajtanom. Végre az út is meredekebb lett egy picit (a Magyarországon megnézett
meredekségdiagram jól érzékelteti ezt: 4,9%-t 6,7%-os meredekség követte.) A
kaptató alja óta itt nyílt először kilátás először észak felé, a Mount Blanc
irányába, illetve a Bourg St Maurice fölötti hegyekre. A videóra rá is mondtam
csalódásom: az emelkedő nem nyerte el a tetszésemet, hiszen egyrészt egy
alpesi emekedőhöz képest elég könnyű meredekségű (ezért feleslegesen túl
hosszú), másfelől ezeddig semmi kilátást sem nyújtott.
Egyre hibásabb
lett az út is, több repedés szaladt végig rajta. Kb. 2 rendes meredekségű
kilométer után értem Arcs villagesbe. Épp arra gondoltam, hogy meg kéne állni
pár falatot bekapni, amikor esni kezdett. Az pont kapóra jött buszmegálló
fabodega nyújtott védelmet. Ezúttal nem bántam egy rövid esőt, hiszen úgyis
pihenni akartam. Ráadásul a péksüti és banán elfogyasztásánál nem is kellett
sokkal tovább a buszmegállóban maradnom, hiszen 15-20 perc után el is állt az
eső, én pedig már mehettem is tovább. Az út is alig csicsogott már. 1-2 km után
az út tovább fordult dél felé és bő 2 km-n át síkon haladt. Klasszul
gőzölgött az aszfalt. Időközben az eső már Kis Szent Bernárd hágó
környékénél járt, ott borították be a környéket a felhői. A hegy árnyékos,
keleti oldalán haladva ½ - ¾ 8 táján értem az utolsó 3-4 km-es, meredekebb
szakaszra.
Mivel a Nap sem sütött már oda és az eső is lehűtötte a
levegőt, nagyon a felöltözésen gondolkodtam, amit végül épp a, testet
felmelegítő emelkedő miatt nem tettem meg. A hűvösebb és a csalóka árnyékos
környék miatt úgy gondoltam, hogy "elég lesz, ha 1950 m-ig megyek fel, hiszen
megfázni sem szeretnék és nem volna rossz világossal a kempingbe érni."
Az
emelkedő kezdeténél parkoló állt az autók rendelkezésére; innen már Les Arcs
2000 otromba, doboz-szállodáira is rá lehetett látni. Az út meredek sziklák
ölelésében, szinte egy katlanban tekergett a szállodák magasságába. A rövid
mezben tapasztalt hőérzet már ismerős volt korábbi napokról: a karom érezte a
hideget, de amúgy éppen nem fáztam. Les Arcs-ban építkezés folyt, így még
csúnyább, volt, mint lehetett volna anélkül, mondjuk napsütésben. 1950 m-es
magasságból végül mégsem fordultam vissza: "-Amit elkezdtem, azt be is kell
fejezni!" - gondoltam "-különben is, az emelkedő legtetején úgy tűnt, pár percre
még éppen elcsíphetem az utolsó napsugarakat."
A végén már szinte azért
igyekeztem, hogy elérjem azt. Kb. 300 méterrel a "Les Arcs 2000" tábla fölött,
egy - még éppen napsütötte - parkolóban álltam meg: 20:20 volt. Klassz volt
lenézni a néhány utolsó hajtűkanyarra. 5 perc időzés - öltözés és filmezés -
után már indultam is.
Míg az emelkedő a gyenge meredeksége és a "beépített"
sík szakasz, valamint a kevés kilátás miatt sem nyerte el a tetszésemet,
lejtőnek viszont - különösen így este - ideális volt. A fölső részen a hűvösben
direkt jól jött a sík szakasz, ahol a tekeréstől kicsit megmelegedhettem,
lentebb pedig a kevés kanyar engedte a gyors lejutást, kevés fékezést. Félúttól
azzal "szórakoztattam", foglaltam le magam, hogy azt kalkuláltam: -vajon leérek
21 órára?" Végül még a kempingig is sikerült 9 órára lejutnom. Klassz volt, hogy
ennyire közel volt. Sátramhoz érve meglepetés fogadott: először csak az tűnt
fel, hogy sátram külső bejáratát - amit reggel oldalra felkötöttem - valaki
leeresztette. Hm
- gondoltam. A szomszéd angol párt kérdezve, ők informáltak,
hogy egy fiatal hölgy védte sátram az esetleges beázástól. (szerintem nem ázott
volna be) Mikor a hölgy is jelentkezett és beszámolt, készségesen megköszöntem.
Estém szokásosan zárult: sátorban vacsorával, jegyzeteléssel, zuhanyozással,
másnapi túrám megtervezésével, ütemterv-összeállítással és kései (1/2 12)
alvással.
Adatok:
indulás: 11:26
TELJES NAP: La Plagne és Les Arcs együtt: TM: 6:16:59
DST: 122,1 AVS: 19,43 TR/D: 128,7 MXS: 64,3
Szintemelkedés:
- Aime-ig 50 m
- Aimetől la Plagne-ig = 2140 - 661 = 1479 m
-
Aimetől Bourg St Maurice-ig 180 m
- Les Arcs 2000 -ig = 2000 - 836 + 10 + 10
=1184 m
ÖSSZESEN = 2893 m
Költség:
- 2 Kodak filmmel együtt: 33,56 EUR
Látogatottsági statisztika:
Free counter
Györgyi Gábor