2003. június 3, kedd - 1. nap
Elérkezett indulásom reggele! Mivel előző délután nem tudtam mindent elintézni, - és este anyuék is meggyőztek -, reggeli után a városba utaztam az első 10 napra való utasbiztosítást kötni. Reméltük, hogy ez a 10 nap alatt - amire a biztosítást kötöm -, megérkezik az utánrendelt Budapest Bank kártya és miután apu aktiválja majd azt, onnantól már élni fog a kártyához ingyen kínált EUB utasbiztosításom. Már a HÉVen utazva úgy éreztem, hogy kevesebbet köhögök. 8:55-re értem a VISTA elé (meglepetésemre csak 9-kor nyitottak), az utasbiztosítás pultjánál én voltam az első. A 10 napnyi biztosításért 3700 Ft-ot fizettem. Kérdésemre örömmel hallottam, hogy a kötvény fénymásolatával - ha úgy alakul - apu is meg tudja majd nekem hosszabbítani a biztosítást. Hazafelé a mozgólépcsőn való felkocogásom jó érzéssel töltött el: van kondícióm ! Rég szaladtam ott fel; most jól esett. A HÉVet is éppen elértem; minden jól alakult. A kötvény fénymásolása után 10:05-re már haza is értem.
Befejeztem a pakolást, felporszívóztam, majd gyorsan a gyógyszertárba tekertem el: Septofortért és széntablettáért. Ahogy a szép épületben enyhén izzadva várakoztam, bosszantott a túlzott légkondi. Még meg sem gyógyultam; nem ok nélkül féltem: "-Nehogy ez tegyen be az egészségemnek! Röhej: az ember majd a gyógyszertárban fázik meg !"
A 8,5 órás Budapesttől Ljubljanáig tartó vonatútra készülve eldobható olvasmányként az 1999-es Adria túrám horvát napjait nyomtattam ki, vittem magammal. (A túrát végül egyáltalán nem olvastam, olyan jól elbeszélgettünk fülketársammal)
Ebéd után az este jónak tűnt infralámpázásra már nem maradt idő; a bringára is már nagyon gyorsan kellett felcuccolnom. Jól esett, hogy anyu elkísért a HÉVhez. A HÉV felé a kerékpárt próbáltam szokni. 2 év után ültem újra csomaggal terhelt kerékpáromon. A HÉVen majd megfőttünk; a tervről, rövidítési lehetőségekről, stb
beszélgettünk. A Délihez én bringával, anyu villamossal ment. Nem siettem, a biztonság volt az első; mivel még szoknom kellett a csomagos tekerést, elöl a középső lánctányért választottam. 13:20-ra már a Déliben voltam, még 35 percem volt a vonat 13:55-ös indulásáig. Mikor 10 perc várakozás után sem érkezett még meg anyu, elfogyott a türelmem: "-Nem létezik, hogy 25 perc alatt ne érjen ide !" - mérgelődtem. Anyunál volt minden, az útra készített, vett kajám. Már-már azon gondolkodtam, hogy a vonathoz menve nélküle cuccolok fel a vonatra. Gondolván arra, hogy esetleg baj esetén anyu felhívhatta Ildit, telefonon tőle érdeklődtem. Beszélgetés közben tűnt fel anyu. Na végre !
A cuccokat az ablakon keresztül adtam fel anyunak. A bringát a kerékpárszállító kocsiban fel sem lógattam, elég volt a rácshoz lakatolnom. A drukkolások közt meglepőmód azt is kihangsúlyoztam anyunak: - Nagyon drukkoljon a csomagtartó miatt !" Ahogy a vonat lassan kigurult a vágányáról, többször integettem anyunak. Hoszú útra indultam; tele voltam érzésekkel; jól esik ilyenkor az embernek maga mögött tudni szerettei támogatását, szeretetét. 20 napra magamra maradtam!
Eleinte újság, illetve túrám bevezető 3 oldalának átolvasásával múlattam az időt, ám elálmosodtam. Nemsokára szimpatikus fülketársammal, Glázer Tamással kezdtünk beszélgetésbe. Már az is kellemes meglepetés volt, hogy ő is közgazdász, ám ráadásul szlovén, horvát és montenegrói tapasztalatokról is be tudott számolni. Mint kiderült, munkája kapcsán havonta utazik Ljubljanába. Megerősítette, hogy a vonat mindig ilyen üres; általában belföldi forgalomban használják a magyarok és a szlovének is. Én mindenesetre örültem, hogy él ez a kerékpárszállítást támogató vasútvonal. Beszéltünk a két ország helyzetéről, munkahelyeiről, munkaváltás okairól, családjáról, az én munkámról, a kerékpározásról, a bringáról, túrákról, e túra költségéről, de cikkeim és unokahúgaim is szóba jöttek, stb.
Zalaegerszeg környékén váratlan esőben haladt a vonat. Tamás azt mondta, hogy az Internet is esőt mondott Ljubljanára, másnap délelőttre. Bíztam benne, hogy nem így lesz: csak legalább a sátorállítás és sátorbontás alatt legalább ne essen, és másnap Delnicétől legyen szép idő - "kértem".
A vonat percre pontosan haladt. A határon is megálltunk: mivel útlevelem szűz új volt, még pecsét sem volt benne, alaposan leellenőrizték. Szlovénia mennyire más, rendezettebb volt, mint Magyarország! Ismét elkapott az érzés: -De jó, megint külföldön vagyok ! Szeretem a szlovén tisztaságot, gondosan ápolt falvakat, és a tájat is. 1999-es túrám során érintett településeken - Ormoz, Ptuj - áthaladva elkapott a nosztalgia; a Zágráb felé emelkedő érdekes alakú hegy ezúttal is felhívta magára a figyelmet. Celje és Lasko már 2000-es túrámról volt ismerős. Laskoról Tamás is csak szépeket tudott mondani; nászútján járt arra.
Tervezett útvonalamat hallva, Tamás különböző tanácsokkal szolgált nekem:
Miután csodás naplementébe volt részünk, és az ég sem felhősödött be, volt rá remény, hogy tiszta éjszaka lesz. Bár eredendően az utolsó néhány órában akart Tamás dolgozni a vonaton is, neki is annyira jól esett a beszélgetés, hogy végül letett róla. Ljubljanához közeledve eligazított, hogy hogy találok el az állomástól a kemping felé vezető útra. A percre pontosan 22:33-kr megérkezett vonatról segített levenni a kerékpárt és a csomagokat, majd elváltunk. Örültünk, hogy megismertük egymást.
Az állomás nagyon csendes volt. Nyugodtan felmálháztam a kerékpárt, majd jöhetett a cipekedés: le a lépcsőn az aluljáróban, majd a még nehezebb: kb 3*10 lépcsőn fel. Rendesen elfáradtam benne !
Már az állomás mellett bringaút vezetett ki a főútig. A Slovenská cesta 272-es számot kellett keresnem; itt található a Jezica kemping. E napi kései érkezésem és a három héttel későbbi kora reggeli indulásom miatt direkt "visszaigazolást" kértem, hogy nem okozok ezzel gondot. A 2*2 sávos út mellett vezető kerékpárút elvezetését tökéletesen megoldották: nem csak jó minőségű volt, hanem pár centis magasítással vagy süllyesztéssel elkülönítették a gyalogúttól és a kocsiúton való átkelésnél sem maradt el a le- illetve felvezető rámpa és a kerékpároslámpa. Többnyire én is a kerékpárúton hajtottam: bár lassabb, az ilyenen, kis forgalomban én is szívesen kerekezek. Kb 6 km pedálozás után az út 2*1 sávosra szűkült, nemsokára pedig meg is érkeztem a kempingbe. A kései, ¾ 11-es idő ellenére még a szomszéd vendéglőben is volt élet, a kemping - ahogy e-mailen írták - pedig non-stop működött.
A sátrak környékén is mozgolódtak még néhányan; én - sötét lévén - egy lámpa közelében állítottam fel gyorsan a sátram. A fű kellemes, puha, a vizesblokk viszonylag tiszta volt. Alvás előtt bevettem még egy Septofort tablettát, majd a polifómra, illetve a hálózsákra hajtottam fejem. Másnapra azt kívántam magamnak, hogy reggel szárazban bonthassak sátrat és Delnicétől szép időm legyen.
Sok ember azt kérdezi: nem félek egyedül idegen országban kerékpáron? Induláskor picit még aggódik az ember, de már megtanultam - és este éppen erre gondoltam, hogy hamar beleszokok a menetbe és akkor már csak az előttem álló pár órára, napra koncentrálok, el is felejtem a félelmeimet. Pár óra tekerés után már nem aggodalmaskodom a nagy teher terhelte kerék, vagy a csomagtartó teherbírása miatt. Bár ez utóbbira eleinte még jobban odafigyeltem, zavart is enyhe oldal-irányú lengése, ám pár nap után rájöttem: ha folyamatosan bírta eddig, ezután sem lesz gond.
Adatok:
TM 51:24 DST: 12,62 ODO: 81199