Kehlstein, Rossfeld |
kezdőlep |
A szokásos
nyugodt ébredéstől eltérően anyu keltett: "-Gabi, igyekezz, hasadra süt a Nap;
elaludtunk. Nem ébredtünk 7-kor, így már 8 óra van." Kicsit nyújtóztam, majd
kipattantam az ágyból. Nem volt idő lustálkodás közben végiggondolni az előttem
álló napot. Előző nap, csütörtökön még csak nehezen mozogtam, reméltem, hogy
sétálva bejáratom a lábam. Bíztam benne, hogy beválik a népi bölcsesség.
"Kutyaharapást szőrivel!" Ahogy felálltam az ágy mellől, éreztem, hogy javult a
helyzet: előző nap még nehézséget okozott az ágyból, vagy fotelból való
felállás, e nap már alig. Jól használt a sportkrém, amivel este bekentem magam.
A lépcsőn elmúlt nap még alig tudtam lemenni, ezúttal erős izomlázzal, de
sikerült; fölfelé valósággal szökelltem.
Gyorsan megkentem 5
Toast-szendvicset és 3 zsömlét. Becsomagoltam még két Snickers csokit és két
müzlis szeletet. A tévé csodaszép, 25-27 fokos, napos időt mondott; az alpesi
panoráma műsora csodás időt és kék eget mutatott a Grossglockner 3798 m-es
csúcsa mögött. Már csak rajtam múlott a túra sikere. Mivel a jósok esőt még csak
nem is említettek, az esőkabát és a hosszúnadrágot nyugodt szívvel hagytam a
szállodában: nem vállaltam kockázatot.
Még ausztriai kiruccanásunk előtt,
otthon, a három túra között úgy terveztem e túrát, hogy nem elégedtem meg csupán
a hágóút legmagasabb, 2505 m-es pontjára való feljutással, hanem - erőmet
ismerve - bekalkuláltam még a Franz Josefs Höhe 2379 m-es parkolójának
felkeresését is. Hochtortól számítva oda-vissza 31 km-es kitérő újabb közel 1200
m szintemelkedést jelentett, összesen kb. 3400 m szinttel kalkuláltam. Napokkal
korábban, a fotelban ülve, jó erőben érezve magam úgy terveztem, hogy még a
Franz Josefs Höhével sem elégszem meg, hanem teljesen kétszer akartam legyűrni
az ország legmagasabb hágóútját: a 2505 m-es Hochtortól egészen az 1288 m-es
Heiligenblutig terveztem leereszkedni, majd onnan a Franz Josefs Höhe
megmászásával együtt visszamászni ismét a Hochtorra, majd onnan gurulni haza.
Ahogy valójában is eljött a reggel és vártak a havas hegyek úgy mondtam le a
felesleges erőfitogtatásról: előre nem akartam túltervezni magam: jobbnak láttam
szerény teljesítés mellett - ha marad időm, majd akkor - megpróbálni újabb
emelkedőket legyűrni. Indulás előtt nem sokkal elfogadtam apuék javaslatát, hogy
nem ereszkedek le Heiligenblutig, ám a Franz Josefs Höhéről így sem mondtam le.
Tájképileg a hágóút 85%-a így is benne volt a programban.
Reggeli után
kíváncsian próbáltam ki, vajon hogyan forognak a lábaim. Előfordulhat-e, hogy
sétáláskor vannak gondjaim, de kerékpárnyeregben alig? - járt az agyam. Nem
láttam akadályát a túrának. Napsütésben felmálháztam (4 kg) a kerékpárt, majd
9:25-kor búcsút intettem anyuéknak: "Sötétedésre jövök!" - ígértem.
Hosszú
ujjú pulcsiban és rövid kerékpáros-nadrágban hagytam el az 1016 m-es Hinterthal
falucskát. A kellemes lejtőn - mint az elmúlt napokban megszokhattam - frissen
forogtak a lábaim, sok erőre nem volt szükség; a kerékpár szinte magától is
gurult. A Nap kellemesen melegített, a szellő sem zavart, sőt jól esett. A
lábaimnak semmi gondjuk sem volt: a kihívást várva, gondolataimban elmerülve,
vidáman hajtottam. Végre eljött amire vártam: havas csúcsok közt pedálozhatok,
mint az igazi nagy versenyzők. A lábam frissessége, izomláza jelenthetett csak
gondot, így ki is próbáltam, mit szól a nyeregből kiemelkedve való tekeréshez.
Nem esett jól, de el lehetett viselni; úgy éreztem abba is bele fogok jönni.
Érdekesmód Maria Alm felé hajtva, gurulva lábamnál nagyobb gondnak éreztem a bal
kezemen levő 2 cm hosszú mély vágást, sebet. Ahogy a kormányt fogtam, nagyon
ügyelni kellett rá, mert egyes esetekben bizony kis fájdalmat éreztem.
Maria
Alm települést megpillantva azonnal fotózni álltam meg: a falu mögötti 2500-2600
m-es hegysor előtt 2-300 m vastag fehér felhőréteg úszott, a hegyek mögött az
égbolt kék hátterül szolgált. Saalfeldentől eddig még ismeretlen úton -
egyébként a 311-es főúton - kerekeztem dél felé: az útjelzőtáblákon már feltűnt
a 30 km-rel délebbre kezdődő híresség, a Grossglockner-panorámaút felirata.
Saalfelden városát elhagyva az utamba került kisebb emelkedők meglepőmód nem
estek jól: megijedtem és féltem tőle, nehogy így maradjon a hegyek közt is. Mint
írtam, szerényen indultam a hegyek közé: célomat - ideiglenes fáradtságom miatt
- már csak a Hochtor egyszeri leküzdésére redukáltam, azonban egy órával később,
bemelegedvén, friss pedálozás közben már ismét a nagy kihívás járt a fejemben: a
teljes túra teljesítése.
A Saalbach-Hinterglemm völgyébe vezető leágazást
követően részben azért, hogy elhagyjam a - kellemetlen kis emelkedői miatt -
tetszésemet meg nem nyert utat, a híres fürdőtó, a Zeller See keleti partja felé
kanyarodtam. 2 km pedálozás után hamar kiderült, hogy jól döntöttem: nemcsak,
hogy nem kellett több kis emelkedőn fárasztanom magam, hanem ráadásul csodás
reggeli panorámában lehetett részem. A tóparton még alig volt élet, a strand
üres volt. A víztükörben a szembülső havas háromezresek tükröződtek.
A 4 km
hosszú tavat egy csinos és gyorsan pedálozó lány megelőzésével hagytam el. Alig
hajtottam fel a főútra, a következő lehajtónál már a Grossglockner
Hochalpenstrasse feliratot kellett követnem. A 756 m magasságban épült Brucktól
kezdve egészen a 2505 m-es Hochtorig közel 30 km emelkedővel kellett számolnom,
melyből igazán csak az utolsó 16 km volt komoly, éppen a hágóút. Ahol a
meredekség kezdődött, ott indult a hágóút, avagy fordítva: a hágóút jelentette a
meredekséget. Az útikönyv azt írta, hogy az autósoknak is azért nehéz az út
leküzdése, mert végig egyazon meredekséggel, 10-12%-kal emelkedik; sehol sem
lankásabb. A hágóút kezdetéig még 14 km állt előttem.
Bár 11 órakor
szerettem volna nekivágni a hágóútnak, hogy terv szerint 13-14 óra felé a tetőn
legyek, 10:49-kor még csak a völgybe fordultam. Az első 7 km-en, Fusch házaiig
az út alig emelkedett, a falut követően lett meredekebb az út. Havas csúcsok még
csak elvétve tűntek fel. A hágóút fizetőkapujáig hátralevő 7 km-en az út több
lépcsőben emelkedett: néhol bele-bele kellett kóstolni a későbbi
megpróbáltatásokba; a patak mellé beszorított út, szinte függőleges sziklák
mellett 10%-os meredekséggel kapaszkodott fölfelé. A fenyők árnyéka igazán jól
esett. Az út mentén több helyütt barna táblák jelezték a megnevezett természeti
érdekességeket, mellette a tengerszint feletti magassággal; pl:
Boszorkány-szurdok.
A meredek szakasz vége felé - ismerve a fizetőkapu
tenger szint feletti magasságát - sok emelkedőre már nem kellett számítani. Egy
kilométerrel a hágóút kezdete előtt hangulatos, vizes csobogótól vidám, és havas
háttértől csodálatos parkolóban álltam meg fényképezni. A közeli fizetőkapuk
előtt a sávokban egyenként kb. 10-10 autó sorakozott, a kerékpárosokat felfestés
irányította jobbra: mi a fizetőkapukat kikerülve egy fabódéhoz és
tájékoztatótáblához érkeztünk (11:30-40). Hivatalosan itt, 1151 m magasságban
kezdődött a Grossglockner Hochalpenstrasse. Egy kis fabódéban egy számítógép
monitorát pillantottam meg. Tájékoztatók olvasásából jöttem rá, hogy ausztrál
rendszerű versenyt rendeznek.
Aki részt akart venni, annak pénzt kellett
befizetnie, amiért a számítógépből kódot, vagy mágneskártyát kapott. Lényegileg
a rajtnál az érzékelő indította a stopperórát, majd 2428 m-en, Fuschertörlnél
állt meg az időmérés. Mivel én 16 kg-os kerékpárral, rajta 5 kg-os csomaggal már
50 km-rel a hátam mögött vágtam neki a hegynek, nem versenyeztem. Nézelődni,
gyönyörködni jöttem és mellesleg teljesíteni, de nem időre!
A szomszédos
tájékoztató táblát már jobban szemügyre vettem: a hágóút adatait mutatta. A
parkolók közti résztávolságokat és szinteket nézve szinte végig pontosan 10 %-os
volt az út meredeksége, azaz 1 km-re 100 m szintemelkedés jutott. Egy finom
banánt elmajszolva 11:40-kor nekivágtam a két órás hegymászásnak. A 2428 m-es
Fuschertörlig 1300 m szint várt rám, ott kisebb döntést kellett hoznom: vagy
rövid gurulással, majd újabb emelkedővel folytatom utam a 2505 m-es Hochtor
nyereg felé és csak hazafelé küzdöm fel magam a 2571 m-es Edelwiesspitze 1,4
km-es kitérőjére, vagy azonnal felhajtok a hágóút legmagasabb pontjára. Én már
lent, 1151 m magasan az utóbbi mellett döntöttem: hazafelé már csak gurulni
akartam.
Alig vágtam neki a kaptatónak, hamarosan már ki is kellett állnom a
nyeregből. Mivel már Fusch és Ferleiten között is volt dolgom 10%-os
emelkedővel, a tenyeremen levő vágás egyre kevésbé zavart. 300 m-rel előttem egy
versenyző billegett, szintén kiállva; úgy tűnt lassabban halad, így őt próbáltam
utolérni. Az első egyenes azonnal 12%-osnak tűnt. Az induláskor jól megnézett
térképről megjegyeztem, hogy az első nagyobb parkoló 1500 m magasságban az első
hajtűkanyarok közt lesz. A 350 m-es magasságkülönbségből könnyen számolhattam ki
a 3,5 km-es távolságot. Az út menti fenyők néhol kellemes hűst adtak, a völgy
végében 3500 m magas hósapkás csúcsok magasodtak, én pedig lihegtem. Pihenés
gyanánt többször visszaültem a nyeregbe, ilyenkor fönt kapaszkodtam a kormányba,
hogy tüdőm több levegőt szívhasson be. A korai idő ellenére több lefelé száguldó
kerekessel is találkoztam.
A 12%-os meredekségű első kilométer közben, egy
pihenő montis páros mellett egy rövid időre én is félreálltam. Az első
hajtűkanyarok egyikéből fantasztikus panoráma nyílt: az íven autók és motorosok
haladtak fölfelé, mögöttük zöld vörösfenyők, havas csúcsok és a kék ég (foto). Gyakori fényképezéseim két-három perc pihenőt jelentettek. Az első 2 km
múltán az út meredeksége kissé enyhült, már nem kellett olyan sokat állva
tekernem. Az induláskor kinézett versenyzőt már elhagytam. Üldözésről szó sem
lehetett, mert ilyen körülmények között nem én döntöttem arról, hogy gyorsabban
megyek-e vagy sem, hanem az erőm. A 10-12%-os 13 km-es emelkedőn egy tempóról
lehetett csak szó; gyorsítani, nagyobb sebességre kapcsolni nemigen lehetett. Az
első két-három kilométeren örömmel tapasztaltam, hogy ha már 13 km-re 10%-os
emelkedővel kellett is megbarátkoznom, legalább a hajtűkanyarok alig emelkedtek,
ott lehetett pár nyugodt lélegzethez jutni és lendületet venni.
1500 m-es
magasság tájékán - azaz 3,5 km emelkedő után - ahogy terveztem, egy padokkal
ellátott napos parkolóban falatozni (szendvics, banán) álltam meg: indulás óta
szinte csak a banánt és esetleg csokit ettem. Továbbhaladva, néhány kilométeren
belül elbúcsúzhattam a fenyőktől.
Már-már megszoktam a montisokat - azt a
néhányat, akiket lehagytam -, azonban mikor egy ősz hajú 60 év körüli bácsi tűnt
fel előttem. Teljesen elképedtem: "Ez igen, ilyen korban még a Grossglocknerúton
hajt a bácsi!" - állapítottam meg. Egy percen belül, mikor a lankásabb szakaszon
pár szép szál vörösfenyő alatt könnyedén elhagytam a 6 km/ó-val, de frissen
kerekező bácsit, visszakapcsoltam csodálkozásom: olyan áttétele volt, mint a
Rédei Zolinak idén: a legkisebb első fogaskereke 22-es, a legnagyobb 42-es;
éppen az, ami nekem elől a legkisebb. A fogaskerekekre gondolva büszkén jegyzem
meg, hogy én 42-52-es hajtóművel pedáloztam, míg hasonló hegyek közt Ullrichék
53-39-es hajtóművet, azaz az enyémnél könnyebbet használnak.
60 km-rel a
hátam mögött kerékpárnyeregben már nem volt gondom sem a combizmommal, sem a
vádlimmal, azonban mikor fotózás, vagy pihenés céljából megálltam és a padhoz
vagy a fényképezőhelyre sétáltam, már nem tudtam igyekezni; lábaimmal óvatosan
tudtam csak lépdelni.
Miután híres hágóúton jártam, sokat segített, hogy
minden hajtűkanyarban táblák jelezték a kanyarok számozását és magasságát. Idén
ilyenben még nem volt részem, utoljára 1997-ben a Dobratsch szerpentinjein
örülhettem a tábláknak. Bár volt valami légmozgás, nem éreztem, ahogy
szerencsére a jelentős forgalom - ilyen időben nem csoda a nagy turistaáradat -
autóbűzét sem. Örültem, hogy 1700 m-es magasságban véget értek a hosszú
egyenesek és gyakori kanyarok követték egymást: így nem volt olyan unalmas a
hegymászás. Mint ahogy napokkal korábban az 1739 m-es Obertauern-hágót is
szemüvegemet a nyakamba akasztva másztam, ezúttal is hasonlóan cselekedtem.
Szemüvegemet nyakamba, bukósisakom a hátsó táskába, a fejpántot pedig izzadó
fejemre raktam. 1700-1800 m-es magasság fölött egyre több autó is állt a
parkolókban; a mind meredekebb hegyoldalban az út néhol már lábakon állt és
kanyargott egyre magasabbra. Nagyon élveztem a havas csúcsokat: már nem is
annyira alulról, inkább szemből néztem őket. Fényképeimen néhol a
hajtűkanyarokat, máshol a lábakon álló utat kombináltam össze a havasokkal. A
prospektus úgy reklámozta az utat, mint ami egyik éghajlatból vezet át a
másikba; fent a hágón már a sarkvidéki éghajlat várja a turistákat. 1900-2000
m-es magasságba jutva -csaknem egy órányi tekerés, küzdelem után -, a fáradtság
első jeleit tapasztaltam: fokozatosan ébredtem rá, hogy az erős meredekség
jobban szívja az ember erejét. 2100 m-en rövid pihenőt tartottam: komoly
étkezést csak 2428 m magasan, Fuschertörlnél, az Edelweisspitzére indulva
akartam tartani, így egy Snickers csokitól vártam teljesítményem feljavulását.
Újabb hajtűkanyarok végén 2260 m-en ismét nagy parkolóba (Obernassfeld,
13:30-50) értem. Fölfelé még jó néhány kanyart számolhattam meg, így jobbnak
láttam nem halogatni tovább az étkezést, pihenést. Kulacsaim is kiürültek.
További küzdelmekre készülve két szendviccsel is könnyítettem csomagomon.
Izomlázzal, fotó kedvéért lassan felballagtam a szomszédos magaslatra, majd a
kerékpár mellett egy német nő segítségével magamról és a háttérül szolgáló 3564
m-es Gr. Weisbachhornról is készíttettem egy fényképet. Elismerően nézett rám:
"Ez ám a férfimunka!"
A parkolót elhagyva az út kevésbé meredek
hegyoldalban, de ugyanolyan meredeken vezetett tovább; föntről visszatekintve
egészen a parkolóig lehetett követni az utat (foto). Az emelkedő azért is
volt kellemesebb, mert ha emlékeim nem csalnak, kiállva már nemigen kellett
tekernem. Pihenésem után már nem volt kérdéses, hogy a 200 m-rel magasabban
fek-vő Fuschertörlig, sőt az onnan induló Edel-weisspitze 2571 m-es tetejéig
csak fotózni állok meg. 2000 m fölött néha már végiggondoltam, hogy talán a
magasság miatt tűnik nehezebbnek a hegymászás, ritkább volt a levegő. Néha már
más ütemű, gyakoribb levegővétellel próbálkoztam, sikerrel. Fuschertörlnél, 2407
m magasan (14:00) parkoló és vendéglátóegység várta az autósokat és kerekeseket.
Tábla mutatta a további lehetőségeket: vagy a 2505 m-es Hochtor nyereg felé,
vagy 1,4 km-es, max 14%-os meredekségű emelkedőn fel a 2571 m-es
Edelweisspitzére. Mint korábban eldöntöttem, ez utóbbit választottam. Ekkor még
frissebben vágtam neki a kaptatónak, mint tettem volna órákkal később hazafelé!
Ahogy visszaemlékeztem, úgy macskaköves, de jól kerekezhető út indult a
panorámaút legmagasabb pontjára. Az aszfaltcsík a korábbiakkal szemben már csak
6 m széles volt, az autók óvatosan kerülgették egymást. Rövid pihenésemnek
köszönhetően 600 m hosszan kiállva ugyan, de megküzdöttem az emelkedővel;
útközben bringájuk mellett sétáló montisokat hagytam el recsegő kormányommal.
Túl a félúton - amikor ismét elfogyott a levegőm és két hajtűkanyarral feljebb a
csúcsot is megláttam - kerékpáromra rogyva fújtam ki magam. Még 60 m szint -
számoltam vissza. A tetőig még egyszer kényszerültem megállásra, de nem
szégyelltem. Évekkel korábban szinte megvetően néztem azokra akiket
kerékpárjukat tolva láttam meg; én teljes mértékben az emelkedők teljes
leküzdése mellett voksoltam. Ez azóta sem változott. Az elmúlt 8 évben az idei
Ómassai emelkedő utolsó 3 métere kivételével minden emelkedőt legyőztem, sehol
sem toltam.
Mivel inkább az emlékek megörökítését és a tájban való
gyönyörködést részesítettem előnyben a teljesítménnyel szemben, így meg sem
fordult a fejemben, hogy hasonló hosszú hágókon megállás - azaz fotózás - nélkül
hajtsak fel a tetőig. Nem is bírtam volna. Amennyiben a megállás mellett
érveltem, azt is jelentette, hogy nem számoltam és nem tartottam fontosnak a
pihenők számolását, végtére így is, úgy is feljutok. Még egy dolgot nem volt
szabad elfelejteni: mások a körülmények a Dobogókő nem túl meredek megmászása és
a Grossglocknerút 13 km-en 10 %-os leküzdése közben. Ausztriában, a 10 és 15%-os
emelkedők birodalmában jöttem rá, hogy a meredek emelkedők esetében a
szintkülönbségen felül további erőelszívással kell számolni, hiszen
meredekebbek.
14:20-kor fellélegezhettem: felértem a 2571 m-es
Edelweisspitzére. Elöntött a büszkeség: saját erőből, 15 kg-os, 4 kg-val terhelt
42-52-es áttételű kerékpáromon jutottam fel Ausztria egyik legmagasabb, autóval
járható pontjára (a Kaunertalban, illetve a Gletscherstrassén 2750, ill 2803m-re lehet felkerekezni) : az útikönyv szerint egyszerre több, mint 20 háromezrest lehet
látni onnan. A kilátótorony körül rengeteg autó parkolt: nem láttam értelmét a
kilátótoronyba való felmászásnak; a parkoló széléről ugyanazt láttam.
A
szomszédos vendéglátóegység oldalában színes zászlót fújt a szél. Észak felé
halványan még a Zell am See is látszott. Filmcserélés után éppen elhagyni
készültem a parkolót, mikor egy helyes lány kért meg fotózásra.
A lehetőséget kihasználva ő is viszonozta a közreműködésem. Nem
véletlenül reméltem, hogy a havasokkal a háttérben készült fotók közt biztos
lesz legalább egy ún. "sztárfotó". Lett is.Ha már ily híres helyen jártam, nem
állhattam meg, hogy valami szép emléket ne vigyek magammal haza: 54 öS-ért egy
szép jelvényt és egy képeslapot vettem. 14:40-kor hagytam el a tetőt.
Lefelé
30 km/ó alatt tartva a sebességem, óvatosan követtem az autókat és ereszkedtem
le a 2407 m-es Fuschertörlre. Onnan rövid emelkedő végén, egy "díszbástya"
mellől újabb lejtő következett. Az útikönyvből emlékeztem, hogy 2260 m-es
szintig fogok leereszkedni, majd onnan az utolsó pár kilométer vezet a 2505 m-es
Hochtor nyeregbe. 10%-os emelkedőt kalkulálva, 3 km kaptatóra számítottam. Az
emelkedő aljától magam előtt láttam a Hochtor alagútjával átfúrt hegyet: az
alagút előtt - a hágóút 2505 m-es tetején - több autó is parkolt, emberek
fényképeztették magukat a megmaradt koszos hófolt közelében. 15:30-kor hajtottam
be a nedves és hűvös, 300 m hosszú alagútba. Jól esett az érzés, hogy az út
lejt. Este hazafelé ugyanezt tapasztalva jöttem rá: annyira belefáradtam a
meredek kaptatóba, hogy már a sík utat is lejtőnek éreztem.
Az alagút
Salzburgból Karintia tartományba vezetett. Felértem a közvetlen hágóút tetejére,
a 2505 m-es Hochtorra (15:30-40). Akár haza is fordulhatnék, ha nem bírnám -
jutott eszembe. Napokkal korábban még Heiligenblutig akartam leereszkedni;
reggeli számolgatásaim és a Hochtoron észlelt állapotom, valamint az idő múlása
miatt már nem is gondoltam Heiligenblutra: nem volt értelme. Mohóság lett volna
a korábbi egy napi 2850 m-es szintrekordom után 4500 m-re tenni a lécet,
ráadásul akkor az utolsó kaptató sem 7, hanem 13 km lett volna.
Anyuék
reggel azzal indítottak utamra, hogy saját érdekemben odafelé próbáljak meg
minél jobban igyekezni, mert - mint én is emlékszem - a Franz Josefs Höhe
parkolójából a Grossglocknert délelőtt még süti szépen a Nap. A délelőtt már rég
elszállt; szinte az első óra mászás óta szó sem lehetett sietésről; ilyen
meredekség és hágóút esetében csak a saját tempóm mellett remélhettem a
legsikeresebb teljesítést. Nem foglalkoztam vele, hogy hogyan süti majd a
Grossglocknert a Nap, hiszen már félútig is annyi csodás dolgot láttam. Mivel a
legutóbbi szendvicsek óta csaknem 2 óra és 600 m szintkülönbség "telt el", újabb
szendvicseket vettem elő és ültem a napos padokra falatozni.
"Hát, reggel
még 1 3-ra szerettem volna felérni." - gondoltam vissza; egy óra késésben
voltam. Mint a Dachstein túrán, ezúttal sem láttam sok értelmét az idő további
kalkulálásának, így nem foglalkoztam vele: mindössze 2-3 órát terveztem előre.
Elővettem a következő 3 órára szóló rajzolt térképet, amin mint fényképen
lehetett áttekinteni a Heiligenblut és Hochtor közötti szerpentinutat.
Fényképezés után 7 km-es lejtő következett, majd újabb 8 km-es emelkedő a 2369 m
magasan, közvetlenül a Grossglocknerrel szemközti fekvő Franz Josephs Höhe
hatalmas parkolójába.
A szintadatokat elnézve örömmel nyugtáztam, hogy a 8 km-es
ún. Gletscherstrassén nem a szokásos 800 m szint vár rám, hanem csak 500 m; ez
csak átlagosan 6,25%-os meredekséget jelentett.
A leágazásig 60 km/ó fölötti
sebességgel száguldhattam; a 10%-os lejtő azt jelentette, hogy a hazaút sem lesz
könnyű, az egyetlen ami vigasztalhatott, az volt, hogy fölfelé legalább a hátam
mogja sütni a Nap. A leágazástól, 1859 m-ről már fenyők közt fordultam rá a
Gletscherstrasséra. Az első két-három kilométeren az út többször alig
emelkedett, így sebességmérőm gyakran mutatott 20 km/ó körüli sebességet. Öt-tíz
perc tapasztalata alapján meg kellett volna barátkoznom a hazafelé tartó autók
okozta szmoggal, a légmozgás ugyanis nem vitte el a bűzt. Nem volt elég
kellemetlenség, hogy féltávtól egyre komolyabban, már ismét 10 %-os kapaszkodón
küzdöttem, a szmogból nem szívesen szippantottam. "Röhej, hogy eljövök a Magas
Tauernba, hogy fenyők, mezők, virágok, mormoták és havasok közt - ha máshol nem
lehet - friss levegőt szívjak, és rosszabb levegőt kell szívnom, mint útban az
Obertauern-hágóra. Éppen a Gross-glocknerúton?!?!" - fakadtam ki. 2300 m-es
szintkülönbséggel a lábamban már érthetően fáradtabb tempómat talán csak a havas
3798 m magas Grossglockner látványa tudta frissíteni (foto). 16:55-kor Ferenc
József szobra előtt elgurulva érkeztem a parkoló végébe. 2369 m magasan voltam.
A Nap már nem teljes gőzzel, de éppen a Glockner fölül sütött, megnehezítve
ezzel a fotós dolgát. Sok pihenésre nem volt időm, éppen csak fényképezésre,
utolsó szendvicsem betermelésére és képeslapvételre. A "shopban" ügyes
kereskedői húzásban volt részem: én ugyan csak két képeslapot vettem, de az
árukkal, ajándékokkal, csokikkal megpakolt polcokból kiképzett labirintuson így
is végig kellett sétálnom.
35 percesre nyúlt pihenőm - amiből csak 15 perc
volt aktív pihenés - végén 17:30-kor elhagytam a Ferenc József magaslatot.
Remény sem volt arra, hogy 6 órára ismét a Hochtoron legyek. "Ha 1 7-re a
Hochtoron leszek, akkor 9 óra után már haza is érhetek" - bizakodtam. Halmozódó
fáradtságommal és a még kegyetlenebb, feltámadó - vagy korábban nem észlelt -
ellenszéllel nem kalkuláltam.
Csaknem 100 km-rel a lábamban és kb. 2800 m
szintemelkedéssel a hátam mögött indultam neki a 8 km-es lejtőnek és az azt
követő emelkedőnek. Autók sebességét követve 10 perc alatt le is tudtam a
lejtőt: kezdetét vette az 1859 m-ről 7 km-en át 2505 m magasra vezető kaptató.
Fáradtságomat érezve gyakori - két, vagy egy kilométerenkénti - rövid
megállásokkal számoltam. Túl az első kilométeren az út kelet felé kapaszkodott
fel a hegyoldalban: mind jobban érezhetővé vált az északi szél: mivel 8-10
km/ó-val küzdöttem, igazán nem esett jól a tovább fékező szél. Másfél kilométer
elteltével fújtam ki magam először, pihenés nélkül tovább nem bírtam. Fáradtan
egy út menti kőre ültem és nyomtam be egy Mars néven nevezett "csodaszert".
Hiába vett kisebb kanyarokat az út, mivel éppen a Hochtor felől fújt a szél,
alig volt szélcsendes útszakasz. 3 km elteltével a széllel kiabáltam; többször
is kifulladva álltam meg és görnyedtem a kormányra, hogy visszanyerjem erőmet és
pulzusomat. Egyszer-kétszer több percre is leültem. A 2350 m magasan épült
Wallackhaus mellett elhaladva már csak 1,5 km volt hátra, de a szél szinte
megduplázta a nehézségeket. Hiába volt a közelség, hiába fordultam az utolsó
hajtűkanyarba, erőm végén jártam. Az utolsó kilométeren belül 300 m különbséggel
kétszer is meg kellett állnom kifújni magam. Talán a kimerültség, talán a kevés
táplálék, talán a ritka levegő tette? Mindenesetre elmondhattam magamról, hogy a
nap folyamán kb. 33 km-en át 10%-os emelkedőn küzdöttem, továbbá, hogy dél óta
szinte végig 2000 m fölött "tevékenykedtem". 18:48-kor fáradtan, gyengécske
örömöt érezve érkeztem meg ismét a 2504 m magas Hochtor parkolójába. Három
túrázó szintén a tetőn tartózkodott és öltözködött a hűvösnek sejtett lejtő
előtt.
Magamban kalapot emeltem a fiúk előtt, hiszen ha könnyű áttétellel is, de
csomaggal győzték le a Grossglocknerutat. Naplemente előtt én is megörökíttettem
magam, majd egy jóízű és energiadús csoki elfogyasztása után én is a gyors
lejtőhöz öltöztem. Száraz pólómat vettem alulra, fölé a mezt, majd a pulcsi
következett. Nadrágot és esőkabátot sem vittem magammal, így mást nem is
vehettem fel. 18:55-kor nekivágtam a hazaútnak: 65 km állt előttem.
A hegyek
miatt már árnyékba borult kezdeti kilométereken egy lassan ereszkedő autót értem
utol. Nem lepett meg a rendszáma: holland volt. Bizony hazai környezetben nem
sok hasonló tereppel találkozik, talán még fél is - nevettem magamban. Nem
sokkal azután hogy megelőztem, Fuschertörlig még 200 m szintemelkedés várt rám:
a hochtori rövid pihenő pozitív hatására mindössze egyszer kellett megállnom
fölfelé: egész napnyi kemény küzdelem után már nem örültem semmilyen 1 km-nél
hosszabb meredek emelkedőnek. A tetőn még sütött a Nap, szemben az
Edelweisspitze köszönt vissza. Kifújtam magam, majd 19:25-kor, naplemente előtt
egy órával nekivágtam a hazáig tartó 60 km-nek. Az adatok mögé tekintve
nyugtatóan hatott, hogy e 60 km-ből az első 27-en semmi dolgom nem volt, csak
kormányoznom kellett: az út egészen a Zell am See partjáig lejtett.
Jókedvűen, de kissé fázva száguldoztam a csekély forgalmú szerpentineken: az
egyenesekben 60 km/ó-val suhantam, a hajtűkanyarokat 20-30 km/ó-val vettem be.
2000 m szint alá érve a völgy túlsó oldali hegyei árnyékot vetettek az útra, így
hidegben száguldozhattam: izmaim megfeszítésével próbáltam melegen tartani
magam. 3 8-kor suhantam el a fizetőkapu mellett, ért véget a 10%-os lejtő, ám
szerencsére sebességem a további 7 km-en, egészen Fusch házaiig alig csökkent.
20:10-kor értem Bruckba, a Zell am See partjára. Mivel utolsó masszív
táplálékom még a Ferenc József magaslaton fogyasztottam el 1 6 előtt, így
örömmel álltam meg egy Shell benzinkút üzlete előtt és vásároltam a szép
képeslap és finom Bounty csoki mellé két zsömlét is. A szállóig már nem akartam
megállni. A reggeli úttal ellentétben a tavat a nyugati partján akartam
végigkísérni, míg később Saalfeldent elkerülve a Tauern-kerékpárúton akartam a
mezőkön átvágni.
Zell am See településen gyorsan átrobogtam, szép városkának
tűnt. Örömmel nyugtáztam a déli szél támogatását. Alig hagytam el a tópartot és
kezdtem figyelemmel kísérni a maishofeni útjelző táblákat, egyre erősödő szél
kezdett akadályozni. Nem tudtam kiigazodni az osztrák szélviszonyokban: úgy
tűnt, mintha egyes völgyeknek külön szélrendszerük lenne, azaz szelük független
az országostól. Mire rövid keresgélés végén megtaláltam a mezőgazdasági úton
kijelölt Tauern-kerékpárutat, a szél már fel sem tűnt. A sötétedésben 9 óra
múltán már alig tudtam a táblákat elolvasni, így érzéseimre hallgatva és a
hegyek alakját követve haladtam Hinterthal, de mindenek előtt Maria Alm felé.
Az idő, a sötétedés szorítása plusz erőt adott: 27-29 km/ó-val robogtam
néhol a mezei, néhol az erdő széli úton; a sötét fák közt néha lassítanom
kellett: halványan láttam csak a közeledő kerekeseket. Maria Almtól már otthon
éreztem magam: "Már csak az utolsó, kanyargós lankásan emelkedő: 8 km" -
emlékeztettem magam. Jól ismertem az utat, hiszen nem csak kerékpárral jártam
végig háromszor, hanem két nappal korábban éjjel is az aszfaltúton sétáltam
haza.
A Zell am See-i zsömlék elegendő energiát biztosítottak a 22-24 km/ó
tartásához. A Hold gyengén sütött. Élveztem, hogy kerékpárnyeregben sokkal
gyorsabban fogyott a távolság, mint nemrégiben gyalog. Szinte újra
végigpörgettem az ott legyalogolt utolsó 8 km-t. Az utolsó kilométeren végre
előbukkantak Hinterthal fényei: "-Éppen ugyanabban a percben fogok megérkezni,
mint a Dachstein-túráról: 21:52-kor" - mosolyogtam. Jó erőben értem haza;
örömmel és büszkén meséltem anyuéknak a kalandot, eddigi legnagyobb és
legkomolyabb hegyi túrámat. Átlagom szépen mutatta a túra nehézségét: 169 km-re
20,1 km/ó, ehhez pedig 3751 m szintemelkedés.
Adatok:
Saalfelden, központ TM: 26.44.8 DST: 14,29 SAV:
32,0
Bruck, Pichl, leágazás a völgybe TM: 1.14.12 DST: 35,93 SAV:
27,3
Fizetőkapu, Ferleiten (1151m) TM: 1.58.26 DST: 49,87 SAV:
18,9
Fuschertörl (2407m), leágazás az Edelweisspitzéhez TM: 3.25.31 DST:
62,84 SAV: 8,9
Edelweisspitze (2571m) TM: 3.37.37 DST: 64,52 SAV:
8,3
Fuschertörl (2407m), visszacsatlakozás TM: 3.42.44 DST: 66,12 SAV:
18,7
Hochtor hágó (2504m) TM: 4.07.55 DST: 72,40 SAV: 14,9
leágazás a
Franz Josefs Höhe felé (1859m) TM: 4.19.30 DST: 79,43 SAV: 36,4
Franz Josefs
Höhe (2369m) TM: 5.00.40 DST: 87,88 SAV: 12,3
Visszacsatlakozás a
Gletscherstrasséról (1859m) TM: 5.15.03 DST: 96,40 SAV: 35,5
Hochtor hágó
(2504m) TM: 5.59.37 DST: 103,21 SAV: 9,2
Fuschertörl (2428m), lejtő kezdete
TM: 6.17.57 DST: 109,38 SAV: 20,2
Fizetőkapu (1151m) TM: 6.36.08 DST: 122,75
SAV: 44,1
Bruck (750 m) TM: 6.57.54 DST: 136,63 SAV: 38,3
Becsatlakozás
Saalfelden végén a hinterthali útba TM: 7.45.25 DST: 156,98 SAV:
25,7
Hinterthal, szálloda TM: 8.22.41 DST: 169,28 SAV: 19,8
Összesen:
TR/D: 169,29 AVS: 20,1 MXS: 76,5
ODO: 38530
Szintemelkedés: 50 m
Brucktól az Edelweissspitzéig =2571 - 758 = 1813
m
Fuschertörlig = 2428 - 2407 = 21 m
Hochtorig = 2504 - 2261 = 243
m
Franz Josephs Höhéig = 2369 - 1859 = 510 m
Hochtorig = 2504 - 1859 = 645
m
Fuschertörlig = 2428 - 2261 = 167 m
Saalfeldenig 30 m
Hinterthalig =
1016 - 744 = 272 m
3751 m
1998.VIII.8, szombat
8.nap
Az utolsó nap már a hazautazás napja
volt: szép utazóidőben vágtunk neki a több, mint 600 km-es távolságnak. A hosszú
unalmas autópályán ezúttal is elálmosodtam. Salzburgot elhagyva egy órát
aludtam; Bécsben ezúttal a rövidebb autópályán vágtunk keresztül, immár 32 fokos
hőségben. Az osztrák fővárostól egy óra alatt, gyorsan Magyarhonba érkeztünk. Az
út során többször is felelevenítettük az elmúlt napokat: elégedett voltam? A
balsikerű kirándulásom ellenére három szép túrát is tettem, köztük a neves
Dachstein alá, valamint a még híresebb Grossglocknerút tetejére, ez utóbbival új
szintrekordot állítva fel: 3751 m egy túrán.
Györgyi Gábor