Gyalogtúra a Steinernes Meer-re |
Már-már hagyományosan 7 óra után ébredtünk; az éjszakai front még nem
ment el. A kissé felhős idő ellenére napsütést vártunk, az időjósok szép napot
jósoltak. Reggeli után mindhárman autóval indultunk; a bicikli - a közeli, 1358
m magas Dientner Sattelig - az autó tetején utazott. A nyeregben egy fa tövében
álltunk meg és kaptuk le gyorsan a bringát a Fiat tetejéről. Rövid mezbe
öltöztem, de a meredek lejtőre még magamon hagytam a pulcsit. Mivel nem mertem
magam 100%-osan a meteorológusokra bízni, mind egy tartalék hosszú nadrágot,
mind egy pulcsit magammal vittem. Az első esti tapasztalatok miatt túrám
részletes beosztását nem is néztem meg; a többihez hasonlóan 200 km körülire
saccoltam. A szintemelkedést illetően az 1000 m magas Kleinarl falu, a
Radstadter Tauern 1739 m-es hágója, valamint az 1135 m-es Ramsau felkeresése
miatt legalább 2500 m-re lehetett számítani. Az időbeosztást nem kalkuláltam át
ismét; bár azt nem feledtem, hogy túráim mindegyikét 8 órai indulással terveztem
és hazaérkezésem egyik esetben sem esett 1/2 8-nál korábbra. Két óra késéssel 10
órakor vágtam neki lejtővel kezdődő túrámnak.
A túra - mint a térkép is
mutatta - 15%-os lejtővel kezdődött. Apuék kikötötték, hogy előbb ők indulnak:
el akarták kerülni nehézkes előzésem. A lejtő első két kilométere lankás,
lépcsős volt; bár anyuék is, én is 50-60 km/ó-val suhantunk, ők egy picit
eltávolodtak. A Hochkönig ugyan a tetejéig látszott, fölötte szürke felhőréteg
borította az eget. A második kilométert követő hosszú egyenesben 73 km/ó-val
robogtam anyuék nyomában, mikor egy óvatosan ereszkedő teherautót utolérve 40
km/ó-ra kellett lassítanunk. A 15%-oson alig győztam a féket fogni. Bár többször
kinéztem, mivel kockáztatni nem akartam, nem előztem. Miután a teherautó
elengedte a sort, anyuék eltűntek. Mühlbachon már egyedül pedáloztam át.
Sebességmérőm 45 km/ó-t mutatott mikor a szemközti oldalról hirtelen egy autó
hajtott keresztbe, az oldalsó utcába. A rövid féktávolság miatt rémültemben
hangosan kiáltottam: "-Hééééééé!" A féket teljes erőmmel húzva, óvatosan, még az
autó orra és a járdaperem közt próbáltam elslisszolni. Tán 20 km/ó-val haladtam,
mikor a járdaperem mellett alig, de kissé megbillentett az autó.
Egyensúlyvesztés nélkül maradtam nyeregben. A kalandot szerencsésen megúsztam.
Ellenőriznem kellett, hogy minden rendben van-e, nem szenvedtem-e kárt. A
járókelők pár pillanatra mind odafigyeltek, a sofőr is kiszállt megkérdezni,
hogy nincs-e bajom? "Remélem, hogy nincs!" - nem jutott eszembe több németül.
Még az elkövetkezendő kilométereken is a kis incidensen gondolkoztam. A lankás
út egy patak mellett, a sziklák szorításában folyamatosan kanyargott. Apának nem
lehetett öröm a vezetés, nekem azonban, bringanyeregben, 35 km/ó-val éppen
kellemes volt. Sajnos a Nap még nem akart előbújni.
9 km-t követően az út,
panorámás bal kanyarral Bischofshofenbe, a Salzach völgyébe ereszkedett. A
kanyarból előbukkantak a város mögötti Tennengebirge hegyei is. Fotózni
próbáltam, de az exponálás és a film továbbtekerése csak háromszori gombnyomásra
sikerült. Éles elmémmel rájöttem, hogy a továbbiakban az egész napra tervezett
25-30 fotót ily módon nem lehet megcsinálni, előbb elemet kell a gépbe vennem.
Szerencsém volt, hogy még mielőtt eldőlt volna, hogy merre kerekezek aznap
aputól, - a német környékre tekintettel - 20 márkát kaptam tartalékba. A
kimerült elem még a film visszacsévéléséhez is gyenge volt, így a gép hátát
kinyitva, kézzel tekertem vissza és vettem ki a filmet. Szerencsére a táskám
zsebében volt még egy tartalék tekercs film.
Bischofshofen főterén találtam
fotósüzletet. Csodálkozva néztem, hogyan csavarta ki a fényképező szemmel alig
látható négy csavarját, hogy könnyedén helyére tehesse az elemet. Negyed óra
alatt végeztem is, így 10:50-kor már kifogástalan, filmmel "megtöltött"
fényképezővel hagytam el a felhős várost. Az áruházaktól még utoljára megálltam
visszanézni és szerencsére a fényképező is előkerült, mert így tudtam meg, hogy
mivel a lencsét nem csuktam be, a rázkódástól a gép a 36-ból már 14-t exponált:
maradt 22 képem. Bosszantott a dolog, de úgy gondoltam : "22 kép az éppen elég
lesz."
Bischofshofentől 6 km-re egy lejtőn kanyarodtam le a Salzach parti,
615 m magasan elterülő St. Johannba (25 km). A városka magas temploma már
messziről magára vonta a figyelmet. A folyót keresztező híd után, a templom
mellett 8 %-os emelkedő vezetett Radstadt irányába. A kaptató elején pulcsim
levettem, majd kényelmesre fogtam a tempót. A számomra meglepetést okozó
emelkedő talán csak a város végén enyhült kicsit és fordult keleti irányba. A
térkép szerint Wagrainig - a következő faluig - kis patakot követve haladt volna
az út. "Na igen: tényleg patak mellett haladok, de annál 100 m-rel magasabban,
amit a térkép nem tud jelölni!" - magyaráztam a helyzetet. Az első pár
kilométert követően az út kissé lejtett, majd ismét lankásan - már közvetlenül a
patak mellett és azt keresztezve - emelkedett a 838 m magasan fekvő Wagrainig. A
falucska neve egy színes prospektusról ismerősen csengett. Mivel
Bischofshofentől már az Amadé Radmarathon útvonalán haladtam, ahogy az is, 8
km-es kitérőre fordultam az 1000 m magasan épült Kleinarl felé. Amint Wagrainban
délnek kanyarodtam, az eső csepegni kezdett. A völgy végi hegyeket a sok
felhőtől alig lehetett látni. Nem ilyen időt ígértek!
A korábbi fáradtas
tempóval szemben, az eső felrázott: ismét rákényszerültem a sietésre, és ez
megsokszorozta erőmet. Miközben a kellemesen lankás emelkedőn 20 km/ó fölött
hajtottam, azon kezdtem gondolkodni, hogy az eső miatt megálljak-e, és ha igen,
akkor hová lehet behúzódni. Az eső éppen annyira esett, hogy az embert
idegesítse és fél óra alatt lassan elázzon, de annyira nem, hogy azonnal helyet
kelljen keresni. 3 km-t követően már alig csepergett, így az összeszűkült
patakvölgyben tovább folytattam a pedálozást. A kinyíló és lankásabb völgyben
ismét nagyobb sebességgel hajtva érkeztem meg Kleinarlba (43 km), ahol egy
fenyőfa alá húzódtam félre. Örültem, hogy az étkezést sikerült a lankás emelkedő
végére kihúzni, innen ugyanis lényegében Radstadtig lejtő következett. A
következő komolyabb emelkedőre még 25 km-t kellett várni.
Padon ülve jóízűen
nassolgattam el egy szendvicset, egy banánt és egy almát. A gyümölcsöket nem
akartam sokáig tárolni és szállítani, cipelni. Miközben kellemes tekerés mellett
gurultam vissza Wagrainig, kíváncsian fürkésztem az eget. Azt próbáltam
megállapítani, hogy vajon tényleg világosodik-e, vagy csak azt hiszem.
Wagrainból lankás, 2 km-es emelkedőn frissen pedáloztam a 933 m-es Wagrainer
Höhére. A völgy ezen része a korábbival ellentétben már sokkal nyíltabb volt. A
"hágócskát" követően lankás, nem túl gyors gurulás, hajtás következett
Altenmarktig. A város előtt néhány bringásnak talán csalódást okoztam, hogy nem
tértem rá a messziről ordító bringaútra, hanem inkább a gyorsabb kocsiutat
választottam. A városban nem időztem sokat, két fotótól eltekintve szinte csak
áthajtottam rajta. Főtere nagyon megkapó volt, májusfa is állt a díszburkolatú
tér közepén.
A 146-os főúton mindössze 3 km-t kellett hajtanom, mert a 862 m
magasan fekvő Radstadtba érkeztem. A városban - bringás szokásom szerint - a
templom oldalában elvezetett sétálóutcába fordultam. Képeslapvásárlás után, a
másik, feldíszített sétálóutcán már vissza is tértem az útra és folytattam is
túrámat. Az elágazásnál (1/2 2) a Radstadter Tauernpass, Obertauern (1739 m)
feliratokat követtem. Ismét a híres - és egyre híresebb - Samson man Radmarathon
útvonalán haladtam.
A hágó tetejéig tartó 22 km első fele, Untertauern
településig mindössze 140 m-t emelkedett. Örültem a kellemes völgyi útnak.
Mivel - bízva magamban - úgy éreztem, hogy le tudom majd küzdeni a később néhol 15
%-os meredekségű hágót, úgy véltem, annál jobb, minél tovább lankásan emelkedik
az út, hiszen sebességem addig is 20-22 km/ó fölött tarthattam. A völgyet
szegélyező két hegysor ugyan még felhőben volt, ám nyugat felől egyre
világosodott; néhol már előbukkant a kék ég. A sík szakaszokat már többedszer
váltották rövid, meredek emelkedők, mikor az eleredt eső elől - Kleinarl után
szintén étkezésem idejében - Untertauern (1008 m) faluba menekültem. Egy
buszmegállóba ültem be: falatoztam egy keveset míg a csepegő eső csendesedésére
vártam. Energiabevitel után már száraz időben vágtam neki a következő 11 km-nek.
Az előzővel szemben ez már nehezebbnek ígérkezett: 730 m szintemelkedés állt
előttem. 12-14 %-os meredekségével már az első kilométeren bemutatkozott az
emelkedő. Hosszú egyenesben küzdöttem. A fél kilométeres egyenes végén az út
szűk sziklaszorosban, lankásabban emelkedett tovább; kicsit legalább lehetett
pihenni. A szorosból már napsütésben jöttem elő: ismét 14-15 %-os meredekséggel
kellett megküzdenem. Az autókat már leállósáv segítette. Nyeregből kiemelkedve 8
km/ó-val küzdöttem; a komoly erőkifejtés gyakori, pihentető megállásokra
kényszerített. 1-2 km-enként megálltam. A táj (2. foto)- a hegyek mögött az ég már szép
kék hátteret nyújtott - oly szép volt, hogy gyakran fényképeztem. Félúton -
Untertauern után 4-5 km-rel - rövid lankás szakaszon fújhattam ki magam; földút
ágazott le pár, fából épült vendéglátó-épülethez. Az út a meredek egyenesben,
féloldali kilátást nyújtó alagút alatt emelkedett tovább, majd lassacskán
keletnek a hágó irányába fordult. A nemrég múlt eső nyomán néha még fehér
felhőcskék úsztak a 2000 m-es hegyek derekánál. Két meredek szerpentinkanyarban
hajtva tűntek fel a fenyők közé keveredett törpefenyők. Lassan, 7-9 km/ó-val,
kiemelkedve kapaszkodtam fölfelé, mígnem a fölső kanyar melletti parkolóban
megálltam kifújni magam.
Végre megpillantottam a kopasz hágót és tövébe
épült Obertauern üdülőfalut. Mikor 1/2 2-kor elhagytam Radstadtot, még azt
gondoltam, hogy 3 órára akár fent is lehetek a hágón. Reményeimmel szemben
azonban már 3 óra is elmúlt. A lankás emelkedő a sífelvonó alatt elhaladva még
utoljára meredekebb lett. Az utat mind több panzió, vendéglátó-egység kísérte
(3. foto). A környező hegyeken, de a hágón is már csak elvétve láttam fenyőket,
törpefenyőket. A falu utolsó meredek kilométerén, a "célegyenesben" már
frissebben tekertem, végre láttam a végét. Az úton több felfestés is arról
árulkodott, hogy vagy az Osztrák-körverseny, vagy az osztrák bajnokság mezőnye
is megküzdött a kaptatóval.
15:30-kor értem az 1739 m-es tetőre. A Napot
ismét felhők takarták el: míg nyugat felől eloszlottak, délkelet felől szürke
felhők érkeztek a környékre. Még csak 92. kilométernél jártam, ám az idő gyorsan
szaladt. Ezt a túrát is a tervezett 8 óra helyett csak 10-kor kezdtem meg, így
jobbnak láttam nem utánanézni, hogy terv szerint mikorra várható hazaérkezésem.
Csak az elkövetkező 20-30 km-rel kalkuláltam. Megfelelő étkezés, pihenés és
nyugalom mellett nem lehet gond - ezt tartottam szem előtt. Csak arra gondoltam,
hogy rövid falatozás - már azért is, mert nem volt már sok szendvicsem - után
akár fél óra alatt Radstadtban lehetek, 5 óra környékén pedig fent a Dachstein
sziklafala alatt, az 1135 m magasan fekvő Ramsauban.
A fölöttem gyülekező
szürke felhők sem ösztökéltek 10 percnél hosszabb maradásra. 15:40-kor
nekivágtam a meredek lejtőnek, vissza Radstadtba. A gyors, eleinte kanyargós
lejtőn szinte csak 60 km/ó fölött száguldottam: nem véletlen volt olyan meredek!
Rövidúton egy teherautót értem utol, majd 1 km-nyi kíséret után előztem meg 76,1
km/ó-val.
Soha ennyit nem száguldottam még ilyen gyorsan: Szlovákiában nem
ilyen meredekek a lejtők, tavaly pedig sem a Dobratsch, sem a Nockalmstrasse
lejtője sem volt ilyen gyors. Radstadt irányába fordulva az alagútban
óvatosabban gurultam, majd egy perccel - azaz egy kilométerrel később - a
szurdok kanyarjaiban már lassabbra fogtam a tempót. A 10km-es lejtő utolsó
egyenesében nagy meglepetés ért: a távoli, Radstadt környéki hegyek fölött
megpillantottam a 3004m magas Dachsteint. Az Untertauernt követő többnyire
gurulós kilométereken emelkedővel nem, csak sík szakasszal találkoztam. Radstadt
felé már nyoma sem volt az esőnek, az eget bárányfelhők díszítették. A város
elől visszanézve csodás panoráma nyílt a völgyre.
Radstadtban ezúttal meg
sem álltam: a főútra térve keletnek fordulva célba vettem Pichl házait, ahonnan
az Amadé Radmarathon útvonalát követve a Dachstein alá, Ramsauba szándékoztam
felpedálozni. A főúton nagy táblák figyelmezteték az autósokat: "Fokozottan
veszélyes útszakasz, kérjük a fényszórót nappal is égetni!" Ezt igazolandó, egy
kilométerrel később egy közúti baleset miatt állították meg a forgalmat; pár
percre. Az enyhén lejtő úton hosszan 28 km/ó-s sebesség mellett haladtam. Csak
azt nem értettem, miért jelöl a térképem Mandlingpass nevű hágót, amikor, a
"hágó" előtt és után is, azaz folyamatosan ugyanúgy lejtett az út. Pichl falu
környékén az utat túrták, építették át, így csak kisebb keresgélés, forgolódás
után találtam meg a meredek, keskeny emelkedőt, amely szembe vágott neki a
hegynek.
Hiába számoltam, hogy 17 óra után nem sokkal már Ramsauban lehetek,
1/2 5 után vágtam csak neki a 12-15 %-os emelkedőnek. 125 km-rel a lábamban már
nem esett jól az ilyen fajta erőpróba. Már az első kilométer első egyenesében
meg kellett állnom: nem lehetett bírni a 15 %-os kaptatót. Hasonlókon a
versenyzők is 39-53-as első hajtóművet használnak, én pedig 42-52-val hajtottam.
Az is bosszantott, hogy nem a hegy oldalában szerpentinezett az út, hanem
toronyiránt indult meg. Az első kilométer végén, a két meredek hegyoldal mögötti
réten, már szerpentinben, 12 %-os meredekség mellett folytatódott a küzdelem:
6-8-10 km/ó-val. A nap fénypontjaként beharangozott Dachsteint jóformán még alig
láttam. Ahogy a térkép alapján sejtettem, a leágazás és Ramsau közti 400 m
szintkülönbséget nagyjából az első 4km-n kellett leküzdenem; utána - egy
elágazást követően - gyakori kilátást nyújtó mezei úton tettem meg a hátralevő 3
km-t. A legelő közepén - ahogy északnak fordultam - szembe találtam magam a
Dachstein hatalmas sziklatömbjével: erre tartogattam a fényképeket. Hiába bíztam
az emberek fényképezőkészségében, akit megkértem lefotózásomra, antitalentum
volt: engem rakott a "célkeresztbe", így a hegy teteje éppen lemaradt. Utólag az
vigasztalhatott, hogy az egész hét alatt annyi csodás fotó készült havasokkal a
háttérben, hogy az adott kép úgy sem került volna a legjobbak közé: a Nap már
ugyanis oldalról sütött csak.
A csodás kép reményében és a tájban
gyönyörködve, a kellemes emelkedőn örömmel pedálozhattam a közeli Ramsau felé. A
"ramsau" szócska egyébként fennsíkot jelent. A Dachstein sziklái alatt vezető
panorámaútra, a Dachsteinstrasséra éppen egy buszmegálló padjánál csatlakoztam
be, így azonnal megálltam / leültem falatozni. A padról csodás kilátás nyílt
lefelé, Radstadter és Schladminger Tauern kopasz, barátságos kétezreseire.
Örömmel tapasztaltam, hogy - a várttal ellentétben - a sziklasor alatt
vezető út még a következő jelentősebb településig, Filzmoosig sem szintben
halad, hanem - ha lankásan is, de szinte végig - lejt: 40 km/ó fölött
kanyarogtam végig a Dachstein alatt. Filzmoos felé félúton a panorámaút -
amelyről egyébként nem túl gyakran nyílt kilátás - fenyők közt a Dachstein
irányába kanyarodott, majd a sziklák alól fordult ismét vissza déli, majd ismét
nyugati irányba. Rövid emelkedő végén csodás virágos üdvözlőtábla köszöntötte a
Filzmoosba (1055 m) látogatókat. Hátrafordulva csodás, széles sziklafalat
pillantottam meg. Az értelemszerű fotó és a kulacstöltés nem maradhatott el.
Az általam nagy Dachsteini üdülőhelynek tartott Filzmoos (18:16) szép házai
nem leptek meg, ám az a tény már sokkal jobban, hogy mögötte a hegy már csak
tetejét mutatta felém. A falut elhagyva a lejtő tovább folytatódott, és ahogy a
térkép mutatta: innen kezdődött a gyorsabb rész. A kezdeti meredekebb erdős
részen 50 km/ó fölött hajtottam a pedálokat, később - miközben Ebent és a
Bischofshofenbe vezető főutat vártam - már csak a 40 km/ó-s sebességet tudtam
tartani. Eben településen (856 m) már éreztem annyira az "otthon közelét", hogy
rászántam magam arra, hogy akár milyen lesz is a válasz, kiszámolom, mennyi vár
még rám Hinterthalig. Már előző este kizártam, hogy - amerre reggel 70 km/ó
fölött gurultam - Mühlbachon és a Dientner, valamint a Filzensattelen át hajtsak
haza. Nem is éreztem magamban annyi erőt, hogy majd 180 km után leküzdjem a 4 km
hosszú 15%-os kaptatót. A Zell am See felé történő kerülés idő híján nem fért a
programba, maradt tehát a csupán 15 km-rel hosszabb kerülő Lenden és Dienten,
majd zárásul a Filzensattelen át.
A kalkuláció így nézett ki:
Bischofshofenig 18 lejtős kilométer, onnan újabb 6 km az ismerős St. Johannig,
majd még 17 km - összesen már 41 km - Lendig (kb. 600m magasan). Idő híján
Lendtől az egyetlen lehetséges út az 1290 m-es Filzensattelen és így 2 km 14%-os
emelkedőn vezetett haza, ujabb plussz 17 km-rel. 18:46 volt, hátam mögött 156 km
és 2000 m szintemelkedés fáradtsága. Két óra múlva sötétedni kezdett és még 60
km állt előttem 750 m szint leküzdésével. A szomorú valóság tudatában azonnal
nyeregbe pattantam és hál' Istennek továbbra is a már 20 km-en át megszokott 40
km/ó-val hajthattam tova a Fritzbach patak völgyében. Ezúttal az utam fölött már
az autópálya, mellettem a vasút kísért. Gyors kilométereket követően az utat
négy, egymást követő vasúti felüljáró tette érdekesebbé. Az utolsó néhány
kilométeren a szűk szorosban már csaknem fázni kezdtem az egyetlen szál
pólómban, mikor 1 8-kor a reggelről már ismert, Salzburg - St Johann, 311-es
főútra érkeztem. A Salzach folyó mellett továbbra is frissen hajtottam;
Bischofshofenben (556 m) pedig bezárult a reggel megkezdett kör. A város
hátteréül szolgáló, tőle északra emelkedő Tennengebirge lenyűgözött; reggel még
felhők takarták. A kilométerek gyors múlásával mind jobban feltűnt és mind
jobban örültem neki, hogy gyorsan szelem át a tájat. Ramsautól St Johannig már
48 km-t hajtottam, gurultam - mindössze 10 perc pihenővel - gyakran 35-40 km/ó
fölötti sebességgel, igyekezettel.
St Johannt (19:43) elhagyva az út lassan
nyugatnak fordult: a völgyben már nem sütött a Nap, fénye már a szomszédos
hegyoldalon kúszott fölfelé. Még mindig pólóban hagytam magam mögött a falvakat:
előbb útbontás, majd Schwarzach környékén elkerülő alagút építése késztetett
fokozottabb figyelemre. A térképet nézve Schwarzach (601 m) városát követően már
vártam, hogy fokozatosan emelkedni kezd az út, hiszen Lend környéke - ahonnan
Hinterthal és a csaknem háromezres magasságú Hochkönig felé terveztem kanyarodni
- már 736 m magasra van jelölve. Csak otthon láttam a másik térképen Lend
magasságát: 636 m.
A Salzach folyót keresztező híd után kapaszkodósáv
jelezte az emelkedő kezdetét: eleinte még 20 km/ó-val kerekeztem, majd pár
kilométerrel később már 15 km/ó-s sebesség mellett csodálkoztam: hova vezet még
föl az út, hiszen már annyival a folyó fölött jártam. Az út 3km feleséeges
emelkedőt követően visszatért a víz szintjére, ahol a folyócskát keresztezve
Dienten felé fordultam. 20:35 volt: a Dientner Bach forgalomtól csendes, szűk
völgyében már jócskán sötétedett. A patak közvetlen partján induló lankás
emelkedő kezdetén, a korláton pihenve majszoltam el utolsó szendvicsem és müzlis
szeletem. Fél kilométer híján már 200-t számolhattam a nap folyamán. Előttem még
16 km emelkedő és 3 km lejtő, valamint 650 m szint leküzdése, a legvégén - mint
hab a tortán - a 14%-os mászással.
Az út az első kellemes kilométert
követően kissé meredekebb lett, a kezdeti 20 km/ó helyett már csak 16-14
km/ó-val pedáloztam. A patak hangosan csobogott mellettem, időnként egyméteres
zubogók is voltak benne. A meredek hegyoldalak közt, erdőben, közvetlenül a
patakparton pedáloztam. Az út kőkorlátján 200 méterenként tábla jelezte az
emelkedő kezdete óta eltelt távolságot. A harmadik - negyedik kilométer tájékán
mélypontra kerültem: korábban azt vártam, hogy 18-20 km/ó-val tekerhetek
Dientenig és csak az utolsó két nehéz kilométer lesz lassú. Az tört le, hogy
belegondoltam, mennyit kéne még tekernem 14-16 km/ó-s tempó mellett. Így akár 10
perccel is tovább tarthat az emelkedő. Padlón voltam. Úgy tűnt, hogy a
településig hátra levő 10 km-en is küzdenem kell. Arra már gondolni sem mertem,
hogy mennyire fáraszt le ez a 10 km.
Egy út menti háznál megejtett
kulacstöltés - és pár kortyolás - sikerrel törte meg monotonitásom; a nyeregbe
visszaülve, az időközben lankásabb úton már ismét 18-20 km/ó fölött pedáloztam.
Hogy ne legyen tiszavirág életű a feltámadásom Jan Ullrich, a tavalyi Tour
győztes időfutamát képzeltem magam elé: rátámaszkodtam a kormányra, és az utolsó
előtti fokozatban, koncentráltva hajtottam. Magam miatti aggodalmam teljesen
elmúlt: tudtam, hogy hazaérek, azonban anyuékat sajnáltam. Sejtettem: mennyire
aggódnak.
A völgy vége felé félúton a Hochkönig tűnt elő: úgy láttam
felhőben volt, akár a szomszédos dombsor is. Sötétedett: a sebességmérőn már
csak alig tudtam elolvasni a számokat. Dienten előtt 3-4 km-rel egyre több ház
kísérte utam; volt már mit nézni, megszűnt az unalom. A 13 km visszaszámolása
még csak 10-nél járt, mikor a patak mentén kandelláberes lámpák, a dombtetőn
pedig csodaszép, kivilágított templomocska tűnt fel. Bár még nem értem a
faluközpontba, de már szívembe lopta magát a település. A központban (210 km; 1
10) már teljes sötétben hajtottam, a sebességmérőmet is csak lámpafénynél
láttam. Pár szép házat és fogadót követően kiértem a településről, ahol már csak
a Hold világított. Egy kilométer múlva végre megérkeztem az utolsó 2 km-re. Az
ismerős elágazás mindkét irányba meredeken, 1290 m-es, illetve 1358 m-es hágóra
vezetett. Én az előbbit választottam, az vitt haza. Rövid pihenőt követően mély
lélegzetet vettem és mind lelkileg, mind fizikailag nagy lelkesedéssel vágtam
neki az utolsó 2 km emelkedőnek. Tudtam, hogy már nem sokat kell kibírnom;
egy-két megállással kalkuláltam a tetőig (tisztában voltam, hogy megállás nélkül
úgysem birom ki).
Az emelkedő első 3-400 m-e kellemes volt, ám utána
fokozatosan éreztem, hogy egyre nehezebb hajtani: először csak vissza kellett
váltanom, majd végül ki is kellett állnom a nyeregből. 200 m múlva annyira
kifáradtam, pulzusom felszökött, hogy ki kellett fújnom magam. Többször is azt
tapasztaltam, hogy nem is hosszú pihenőre volt szükségem, hanem épp csak míg a
pulzusom vissza nem állt. A következő nekifutásra újabb 250 m-t haladtam, majd
többet már nem álltam meg. Túljutva az első kilométeren és a 14 %-os kaptatón,
már a kanyar következett. Bár csak egyszer másztam meg korábban (szombaton) az
emelkedőt, tudtam, hogy amint az út a hágó irányába fordul, meredeksége 10%-ra
esik vissza. Nyeregben ülve küzdöttem tovább. Az erdőből kiérve meglepve láttam
az aszfalton pedálozó árnyékomat : a Hold erősen sütött. Az utolsó kilométeren
már fel sem merült a pihenő kérdése, bár a végső 200 m-en - talán a korai öröm
miatti ellazulás hatására - nagyon meg kellett küzdenem a feljutásért. 21:40-kor
értem fel az 1290 m-es Filzensattelre. Az utolsó 2 km-en a fizikumé volt a
főszerep, a következő 4 km-es 15%-os lejtőn azonban a figyelemé, az óvatos
vezetésé lett.
A sötétben kanyargós, 15%-os meredekség várt rám, lámpám
pedig a szlovák túra után túratársamnál, Zolinál maradt. Szerencsémre a Hold
sütött, így gyengén ki tudtam venni az út kanyarulatait, még az erdőben is. Az
első 10%-os egyenesben egy hátulról érkező autó világította be az utat, majd
következett a "fekete leves". A korábbi 50-60 km/ó-s száguldással szemben
ezúttal kb. 20-30 km/ó-val "tapogatóztam a sötétben". A hajtűkanyarban a Hold
sokat segített, utána viszont az erdőben nagyon óvatosan kanyarogtam: szinte az
úttest közepén vezettem a kerékpárt, forgalom nem volt. Újabb kilométer múltán a
fák közt egy fényt pillantottam meg és kezdtem fékezésbe, mert szembejövő,
vakító fényszórós autóra számítottam. Hiába vártam, nem jött, viszont párt
kanyarral később mind több fény világított a fák között: feltűnt Hinterthal, a
falunk! - örültem. Az utolsó egyenes elején teljes egészében, fényében láttam
meg a csodás települést. A lejtőn való pihenés után könnyedén pedáloztam fel a
szálló előtti rövid 10%-os kaptatón. Mi volt az egy ilyen nap után?
21:50-kor értem haza. Gyorsan lepakoltam megkönnyebbült táskámat, cuccaimat,
és vigyorogva - a túrát és a tervet teljesítve - sétáltam fel a szobánkba.
Reggel 8 órai indulás mellett 8-ra értem volna haza, 10 órai rajt után 10 előtt
értem célba. Anyu hamar megmelegítette a vacsorát, én pedig örömmel meséltem
kalandjaimat. Legnagyobb örömöm az volt, hogy az elmúlt napi kiéhezés után, akár
csak Ullrich az idei Touron, teljesen felépültem; ezen a napon hatalmasat
teljesítettem, mint példaképem is tette. Nyoma sem volt a kiéhezésnek, jól
osztottam be a kajáimat. Két nagy túra, csaknem 400 km és majdnem 4000 m
szintemelkedés után már vártam a másnapi pihenőt, autózást.
Adatok:
TM: 8.56.58 DST: 216,73 AVS: 24,2
TR/D: 216,78 MXS: 76,1
Szintemelkedés:
- Wagrainig (838 m) 350 m
- Kleinarlig (1008 m) 190
m
- Wagrainer Höhe-ig 100 m
- Radstadtig 30 m
- Radstadter Tauernpassig
(1739 m) 920 m
- Ramsau-ig (1135 m) 420 m
- Dachstein alatt 50 m
-
Bischofshofentől Lend előtti emelkedő tetejéig = 736 - 556 = 180 m
-
Filzensattelig (1290 m) = 1290 - 636 = 654 m
Összesen 2894 m
Györgyi Gábor